Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Nå skjønner jeg ikke helt hva dere diskuterer. Er det faktisk uenighet om det faktum at kraftigere motorer muliggjør raskere og tryggere forbikjøringer??? Eller er det bare jeg som mistforstår? :) Jeg håper på det siste, men frykter at det er det første...hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det fins vel ingen 940 som har under 116hk:op: og har du en jævlig tung bil med liten motor som så vidt kommer seg opp bratte bakker...ja,da blir det sannsynligvis ingen (trygge)forbikjøringer.(hvis ikke sjåfør er komplett idiot,som da ganske mange er)

 

Flere baner hadde som sagt vært fint, og kanskje et aldri så lite avgiftskutt fra statens side:)

 

Hva har baner med saken å gjøre? Du kommer ikke raskere fram til jobb eller hvor man enn skal, selv om du har en bane i nærheten :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man nok å gå på hvis man har 326 hk fordelt på 184 kg + førervekt? :)
Aldri hatt forbikjøringsproblemer med den...bortsett fra første gang jeg fikk ladetrykk. Hadde aldri hatt noe som helst med turbo før,så jeg sneik på gass siden 243hk ut bak innga litt respekt...og ingenting skjedde. Så jeg sneik på litt mer. Intet. Enda litt. På dette punktet burde ladetrykksnåla som hovret rundt 0.2 bar på et turtall man normalt hadde hatt 1.2 bar på vært et hint,men du vet,manglende erfaring...så jeg la til litt til. Bang. Himmel. Skyer. Grantopper opp ned øverst i synsfeltet.

 

Erfaring er det man får 10 sekunder etter at man egentlig trengte det. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har baner med saken å gjøre? Du kommer ikke raskere fram til jobb eller hvor man enn skal, selv om du har en bane i nærheten :)
Nei,men man kan ta med seg en lekebil og få ut all frustrasjonen over hvor tregt det går med bruksbilen.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet da er at det å vente blir mindre og mindre aktuelt etterhvert som man blir mer og mer forbanna fordi man har dårlig tid etc... Menneskets natur. Og da fører det til at man prøver å kaste seg forbi...og ulykken kan være et faktum. Å vente på en lang nok strekke i Norge til å ta en trygg forbikjøring med 100 hk/2 tonn er en utopi såfremt man ikke er på en vei som deler seg i to felt pga en motbakke eller lignende. Og tilogmed da kommer man knapt forbi med 500 meter å gå på,siden den vekten og effekten kaster deg ikke akkurat tilbake i setet... ;)

 

Skjønner hva du mener. Men nå er det plutselig ikke den trege bilen som er farlig lenger, det er sjøføren.(menneskets natur) Har du ikke råd til å kjøpe bil som kan ta "sikre" forbikjøringer, har du heller ikke råd til å prøve deg på farlige forbikjøringer.

 

Men vi er egentlig enig:spin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har baner med saken å gjøre? Du kommer ikke raskere fram til jobb eller hvor man enn skal, selv om du har en bane i nærheten :)

 

Det er sant, men ungdom kan heller gi full gass på bane enn på veien alle andre ferdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uerfarne sjofører?? Dårlige avgjørelser vil jeg heller si, alle har jo vært uerfarne en eller annen gang, men ikke alle har vært skyld i en ulykke.

 

Nok sagt...

 

Dårlige avgjørelser skyldes ofte lite erfaring.

 

Tror ikke jeg fikk med meg poenget med posten din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på Discovery forleden. Var et program om fremtidens teknologi eller noe. Var en forsker eller noe som fortalte om biler som kjører av seg selv. Største grunnen til at de ikke gjennomfører noe slikt er at mennesket trenger litt spenning og utfordring av natur. Akkurat det tror jeg på. I et stadig sikrere og kjedeligere samfunn blir det vanskeligere og vanskeligere å oppleve spenning og kick. Å kjøre fort med bil er en veldig enkel og tilgjengelig måte å få dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

- Glattkjøringen suger! I løpet av et par timer skal to personer lære seg teori og praktisk kjøring på glatt vegbane? Hallo? Dette gjelder jo ikke bare ungdom, men også voksne. Opplærling i bilkjøring på glatt vegbane er MEGET mangelfull.

 

Det finnes jo noen som tar lappen om vinteren, meget bra men for de som måtte kjøre opp på sensommeren har de neppe fått mer profesjonell opplæring enn de to timene meg glattkjøring.

 

- Straffene og fokuset på fyllekjøring er alt for lave. Fyllekjøring burde straffes som for uaktsomt drap/drapsforsøk.

 

- Vegene er jo helt klart for dårlige men man trenger ikke vere noen rakettforsker for verken å se det eller at det går an å tilpasse seg.

 

Bruken av redusert fartsgrense er EKSTREM! ikke rart folk mister respekten for fartsgrensene. Den synker omtrent proposjonalt med at staten setter opp flere og flere skilt. Man burde bruke mye mer av tidsbestemt fartsgrense og det gjelder SÆRLIG i 70 soner.

 

Det skal JÆVLA FAENS MYE til for at en veg eller dens omgivelser er så dårlig at det må vere 70 sone der midt på natta.

 

har noen eksempler hjemmefra der det er 80 sone, men er skiltet 60 08-16 på hverdager.

 

ERFARING og KJØRETRENING kommer etterhvert som fornuft og evnen til å tenke konsekvenser. Desverre, hadde jo gjerne sett at det store suget etter fart kom etter at man hadde kjørt 5år/100 000km...

 

På en annen side man lærer av sine egne feil. Problemet er jo at det eksisterer nesten ikke noe sted i dette landet der man har en feilmargin som tillater å gjøre en feil uten at det får store konsekvenser.

 

Derfor, burde man ha kjøretrening på bane nettopp for å kunne håndtere bilen når det som ikke skulle skje skjer. Så stiller man litt sterkere om man skulle vere så uheldig å feilberegne farten i en sving på glatta en gang (og det kommer, spørsmålet er bare om når og om du har en feilmargin å gå på før du ryker i grøfta/møtende bil/fjellveggen)

 

Ble langt dette her men håper jeg fikk frem noen poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd dette med mange fornuftige og mindre fornuftige innlegg. her er noen "godbiter"

 

"nå klarer jeg og legge ut breit på motorveien i 100km soma og holde den nesten hvor som helst, for unntatt de slakeste svingene (da bilen ikke er sprek nok), en ting har jeg funnet ut, kjører du konstant hardt så er det ingen som klarer og ta deg så lenge du ikke "tryner" selv.. selv om det nye politihelikopteret er vrient så er jo vanlige politibiler smågodt"

Hehe! noen som har sansen for ironi?

 

"den ene bilen var en gammel escort med 5 personer i og alle var under 20. bilen skjærte ut i 170 og 2 døde. nesten umulig å forstå hvordan de andre overlevde.(sjåføren var 18)"

 

Og hvis man lurer på årsaken til ulykken? SITTER INNI HODET!!!!

 

"Statestikk lyver ikke når man utfører det på rett måte"

 

ved side av hvit og svart ,er dette den tredje formen for løgn!

 

"MOTOREFFEKTEN PÅ EGEN BIL HAR ØKT LINEÆRT MED KJØREFERDIGHETENE"

Bra sagt :)

 

"Men har du ikke motor eller lang nok strekning til å ta forbikjøring, så tar man ikke en forbikjøring."

Nettopp!

 

"det er når man FÅR førekortet at man LÆRER å kjøre bil"

Her er nok et poeng ja!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Glattkjøringen suger! I løpet av et par timer skal to personer lære seg teori og praktisk kjøring på glatt vegbane? Hallo? Dette gjelder jo ikke bare ungdom, men også voksne. Opplærling i bilkjøring på glatt vegbane er MEGET mangelfull.

 

Det finnes jo noen som tar lappen om vinteren, meget bra men for de som måtte kjøre opp på sensommeren har de neppe fått mer profesjonell opplæring enn de to timene meg glattkjøring.

 

- Straffene og fokuset på fyllekjøring er alt for lave. Fyllekjøring burde straffes som for uaktsomt drap/drapsforsøk.

 

- Vegene er jo helt klart for dårlige men man trenger ikke vere noen rakettforsker for verken å se det eller at det går an å tilpasse seg.

 

Bruken av redusert fartsgrense er EKSTREM! ikke rart folk mister respekten for fartsgrensene. Den synker omtrent proposjonalt med at staten setter opp flere og flere skilt. Man burde bruke mye mer av tidsbestemt fartsgrense og det gjelder SÆRLIG i 70 soner.

 

Det skal JÆVLA FAENS MYE til for at en veg eller dens omgivelser er så dårlig at det må vere 70 sone der midt på natta.

 

har noen eksempler hjemmefra der det er 80 sone, men er skiltet 60 08-16 på hverdager.

 

ERFARING og KJØRETRENING kommer etterhvert som fornuft og evnen til å tenke konsekvenser. Desverre, hadde jo gjerne sett at det store suget etter fart kom etter at man hadde kjørt 5år/100 000km...

 

På en annen side man lærer av sine egne feil. Problemet er jo at det eksisterer nesten ikke noe sted i dette landet der man har en feilmargin som tillater å gjøre en feil uten at det får store konsekvenser.

 

Derfor, burde man ha kjøretrening på bane nettopp for å kunne håndtere bilen når det som ikke skulle skje skjer. Så stiller man litt sterkere om man skulle vere så uheldig å feilberegne farten i en sving på glatta en gang (og det kommer, spørsmålet er bare om når og om du har en feilmargin å gå på før du ryker i grøfta/møtende bil/fjellveggen)

 

Ble langt dette her men håper jeg fikk frem noen poeng.

 

veldig fint sånn du sier det der MEN etter jeg hadde hatt bimmeren på banen så må jeg si at lysta på fart hadde stigi litt da jeg hadde lært meg grensene på bilen..

kan forklare det med at jeg var permanent fartsblind.. 100 er jo ikke fort.. ihvetfall ikke i denne svingen.. samme tid kjøpte kammeraten min seg m3.. etter å holdt følge med han og vi faktisk ikke klarte å skille hvem av oss som var raskest selvom jeg hadde 150hk mindre på samme bilen.. en av disse dagene push'a jeg helt til grensa og endte opp med understyring inn i svingen alt gikk bra.. men da skjønte jeg at jeg burde roe litt ned

men man lærer jo grenesene da, så jeg gjorde ihvertfall ingen feil da.. men har roa meg ned igjen nå da...

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår