Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2406521.ece

 

det står der under at det kan bli restreksjoner som er

 

Forbud mot helge- og nattkjøring

Forbud mot kjøring på motorvei

Begrensninger i antall passasjerer

Begrensninger som følge av trafikkforseelser

 

dette er for folk mellom 18-20

men det ikke folk forstår er at faktisk uannsett når vi starter så vill gutter og jenter prøve ut ting som dem ikke har prøvd før. de vill kjenne den følelsen åssen er det å ligge i 170 ? hvordan føles det? etterhvert de har prøvd dette og flere ganger så vill de bli litt lei og roe seg ned. men dette vill nokk skje uannsett alder for man vill alltid være ny bak rattet om man får lappen når man er 25 eller 18 år. så blir likt uannsett alder.

 

Hva er vitsen med å få lappen da vi ikke kan kjøre ? når skal vi kunne komme oss frem og tilbake hvis vi ikke kan kjøre i helgene!unge mennesker har jo ting de skal gjøre de og ! meget teit forslag synes da jeg.

 

 

haha.. nå blir det faktisk akkurat som det var i washington state for noen måneder siden, der gjeldte det for 16åringene og opp.

De hadde også sånn at det var bare de med et hvis snitt på skolen som kunne kjøre bil når de var 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter denne ulykken med den hvite audi tt'en så virker det som alle er på tå hiv...

 

men hva jeg mener om å bare la ungdommen kjøre på hverdager fra (eks.06.00-21.00) og ikke i helger osv. Helt kurant det... men hvordam i hel....te mente de at ungdommer som har kveld og nattejobber skal komme seg hjem da? (jo nattbussen/buss...) men da kan de ikke sette opp prisene hele tiden! og hvorfor skal det hele tiden gå utover oss ungdommer? om jeg kommer til makta i norge(noe som garantert ikke skjer)kommer dagens politikere til å slite. for da skal det komme restreksjoner for alt(eks: inndragning av lappen ved 65 år, ikke lov til å kjøpe alkohol over 70 år, lik pris på buss over 18 år, osv.... ) jeg er mektig lei, og er sykt gla for at jeg er 20 år. og ikke 16 eller 17 og se hva de skal gjøre! personlig kjører jeg ekstremt lite om helgene. (det jeg kjører er for å sitte å prate med bilfrelste her og der. har faktisk ikke tatt betalt for å kjøre noen eller hente de. orker ikke risikere lappen for små mynter...ellers så jobber jeg som Kokk, og som noen vet jobber vi kokker sene timer for at andre skal kunne komme seg litt ut og spise, kose seg med venner over en øl eller to, kansje en liten pizza? er som oftest ferdig i 23 tiden og da liker jeg å ta meg en tur gjennom byen å se på livet, fra jeg fikk lappen som nesten 19 åring har jeg nesten bare vært på veien. jeg og noen kompiser gikk faktisk sammen for å leike oss litt på en glattkjøringsbane til en nette sum av litt over 15.000kr!(tilsammen) dette valgte vi for å rase av oss litt og kunne herje og lære oss våre biler(var utrolig morro, men kommer neppe til å gjøre dette igjenn) Ser at flere og flere bil klubber starter å arr. dager på div. parkeringsplasser osv. noe som er ekstremt bra for ungdomen, men mye er for dyrt enda. jeg kjører akkurat nå en Mercedes Bens 230ce 1990 mod. før den hadde jeg en Renault Laguna 1.8L 1997mod. begge bilene er utrolig gode å kjøre. seff har Benzen litt mere å "gi" men Lagunaen var en komfort bil og ikke en såkaldt "herjebil" men en ting skal sies bilen skal kjøpes tilbake da jeg er ferdig med lærnigne tiden(grunnen er så enkel at jeg skal bruke M-Ben til noe helt annet enn bruksbil.. Pappa mener at jeg bruker opp pengene mine på treff og bil er noe tull(etter det jeg mener så blir man en bedre sjåfør av å "leike" seg litt på bane, dyrt ja! men så lærer man så sinnsykt mye. faktisk så skal pappa bli med ut på banen når vi begge har ferie og kan dra på ett lokalt treff)

 

Så tilslutt, for å gi oss ungdommer den "rette" kjøre kulturen som det var en eldre mann sa så klokt. må staten inn og gi oss plass til å rase fra oss i trygge omgivelser. Om alt er forbudt er det klart at alle vil prøve det! Tror til og med stoltenberg kan huske det fra sin egen barndom at ting som mamma sa nei til måtte røres.... Er så utrolig lei at det bare høres om ungdommer i VG, Dagbladet, tv2 osv. som jeg leste lenger opp er det bare det som blir blåst opp... hvorfor? er det kun for at vi er så "uerfarne"? kjøre læreren min sa til meg: du får ikke lappen før jeg mener at du er så trygg at du får kjøre i gaten min hvor mine barn og naboens barn leker. Dette sa han til meg da jeg startet oppkjøringa til bil for snart 2 år siden.. det er seff noe helt annet med 30 sone og barn leker skilt enn 80/90 sone... man kjører som regel litt saktere om man kjører i 30 sonen....

 

kansje staten også skal se litt på kvaliteten på veiene? er det noen som tenker på det??? for de fleste er rett og slett elendige om ikke ubrukelige( føler nesten at jeg blir frelst når jeg kjører over grensa.. for noen veier! kan sammenligne vår Europavei standard med riksveiene i Sverige, og de er likevell bedre...... say no more...

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg kommer til makta i norge(noe som garantert ikke skjer)kommer dagens politikere til å slite. for da skal det komme restreksjoner for alt

 

Det er ikke verre enn at du tar en for laget; Forby nye forbud.

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjørt i snart 2 år.. og på offentlig vei er det raskeste jeg har kjørt 130 det var i en 110 sone like ved lindkjöping. ellers har jeg kjørt fra meg på bane om jeg har følt for det.. min bil er først og fremst ett framkomst middel... kjører nesten 20 mil hver eneste dag, til og fra jobb.. og trenger bil i jobben min også(Catring osv)

 

jeg leste her i vg for litt siden.. (forum opplegg der og) skal ikke nevne kalde navn da jeg ikke husker om det er lov:P ønsker ikke å bli utestengt i en kortere periode.. men i verfall var det en som mente at alle "smårollinger er idiorter" og "gutter burde ikke fått lappen føt de fylte 30 år" må si jeg hisset meg så opp av denne #fyren#! de fleste prøvde å få han til og fårstå at om man utsetter lappen til 30 så vil en uansett vere uerfaren!

 

Dessuten om noe slikt skal gjøres så må ikke bare gutter nektes lappen før fylte 30... vi har likestilling i Norge...

 

Say no more

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det virker som disse nye foreslåtte forbudene/begrensingen kommer i lys av ulykken med den hvite TT'n: var ikkje det mer eller mindre på dagtid den krasjet?? Og hva er forskjell på kjøring i helg og i ukedag? Klarer ikke helt og se hvordan en skal begrense noen ulykker der!

 

 

Ellers så må det sies, en lærer av sine feil.. De fleste prøver seg litt og, er litt umodne i bilen sin etter og fått lappen.

Det trur jeg mer eller mindre hadde vært det samme for en 18 åring og en 25 åring. Det er fullstending og helt naturlig at unge mer uerfarene sjåfører har mer ulykker, det er på den måten en får erfaring..

 

Det er ikke mangen dødsfall i norsk trafikk, folk dør fra tid til annen. Sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som dere ser her i følge statistikken som jeg fant på nettet...

 

Dødsfall av trafikkulykker, etter kjønn, alder, trafikantgruppe, tid og

statistikkvariabel

 

Dødsfall av trafikkulykker

Menn/kvinner 2003 2004 2005

0-14 år

Fører/passasjer i personbil 8 4 3

15-17 år

Fører/passasjer i personbil 3 7 6

18-24 år

Fører/passasjer i personbil 38 38 31

25-44 år

Fører/passasjer i personbil 63 42 42

45-64 år

Fører/passasjer i personbil 31 25 31

65-79 år

Fører/passasjer i personbil 20 26 12

80 år og over

Fører/passasjer i personbil 11 19 7

 

...er "unge" representert her å! men legg merke til en ting... også de fra 25-44 år er representert med rimelig høye tall! der er ikke før man bekker 40 at statistikken starter å gå nedover, men blir ikke "bra" før 80 og over.. (det kan ha noe med at de fleste 80 åringer kjører 20 under fartsgrensa..) noen legger sikkert merke til at denne statisikken rekker bare fram til 2005, stemmer bra! fikk ikke fram senere...

 

 

Jeg vil sammtidig poengtere at mange av tallene kommer igjenn som dere ser... og alt vi lærer av våre feil, det gjør man seff.. men vi får slike ulykker hele tiden! uansett hva vi gjør! så hva med å se litt bort fra stattistikken å se litt på hva vi nordmenn kjører på? i mitt yrke får vi mange forskjellige folk fra ulike land. og får flere ganger høre at veiene er noe av de dåligste de har kjørt på.. eneste som er bra med veiene er at man kommer så tett inn på naturen, noe turister liker veldig godt, men vei dekket er frytelig!! (må det en stor døds ulykke til før at politikerne starter å gi penger til å reparere?) det må vel ikke bare en til.. men flere. Hva med å bruke noen av de "små" myntene i olje fondet vårt til å forbedre veiene? eller enda lettere gi mere penger til komunene så kan det bli noe bedre her og der... hva skal vi med oljefondet som har så mye i seg at det går ikke ann å skrive tallet en dag... er lei at alle mener det bare er sjåførenes skyld.. det er en for enker konk.

 

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/Default_FR.asp?PXSid=0&nvl=true&PLanguage=0&tilside=selectvarval/define.asp&Tabellid=03507

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som dere ser her i følge statistikken som jeg fant på nettet...

 

Dødsfall av trafikkulykker, etter kjønn, alder, trafikantgruppe, tid og

statistikkvariabel

 

Dødsfall av trafikkulykker

Menn/kvinner 2003 2004 2005

0-14 år

Fører/passasjer i personbil 8 4 3

15-17 år

Fører/passasjer i personbil 3 7 6

18-24 år

Fører/passasjer i personbil 38 38 31

25-44 år

Fører/passasjer i personbil 63 42 42

45-64 år

Fører/passasjer i personbil 31 25 31

65-79 år

Fører/passasjer i personbil 20 26 12

80 år og over

Fører/passasjer i personbil 11 19 7

 

...er "unge" representert her å! men legg merke til en ting... også de fra 25-44 år er representert med rimelig høye tall! der er ikke før man bekker 40 at statistikken starter å gå nedover, men blir ikke "bra" før 80 og over.. (det kan ha noe med at de fleste 80 åringer kjører 20 under fartsgrensa..) noen legger sikkert merke til at denne statisikken rekker bare fram til 2005, stemmer bra! fikk ikke fram senere...

 

 

Jeg vil sammtidig poengtere at mange av tallene kommer igjenn som dere ser... og alt vi lærer av våre feil, det gjør man seff.. men vi får slike ulykker hele tiden! uansett hva vi gjør! så hva med å se litt bort fra stattistikken å se litt på hva vi nordmenn kjører på? i mitt yrke får vi mange forskjellige folk fra ulike land. og får flere ganger høre at veiene er noe av de dåligste de har kjørt på.. eneste som er bra med veiene er at man kommer så tett inn på naturen, noe turister liker veldig godt, men vei dekket er frytelig!! (må det en stor døds ulykke til før at politikerne starter å gi penger til å reparere?) det må vel ikke bare en til.. men flere. Hva med å bruke noen av de "små" myntene i olje fondet vårt til å forbedre veiene? eller enda lettere gi mere penger til komunene så kan det bli noe bedre her og der... hva skal vi med oljefondet som har så mye i seg at det går ikke ann å skrive tallet en dag... er lei at alle mener det bare er sjåførenes skyld.. det er en for enker konk.

 

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/Default_FR.asp?PXSid=0&nvl=true&PLanguage=0&tilside=selectvarval/define.asp&Tabellid=03507

Problemet med sånn statistikk er at den sier at det er flest dødsfall blant de aldersgruppene. Og bare det. Det er jo selvsagt,det er i de aldersgruppene det er flest som har lappen og kjører ofte! Hvis 1000 gamle mennesker er i 20 ulykker og de unge er i 12 per 1000,så ser det fremdeles horribelt ut siden det nok er 10 ganger så mange i den unge aldersgruppen. (Ville jo blitt 120 døde i den gruppen..) Man må begynne å se på statistikk basert på per 10 000 sjåfører eller noe,ikke hele norges befolkning sånn som nå. Da vil ALLTID statistikken gjøre de unge/yngre sjåførene til syndebukker...

 

Rett og slett forde de er flest av de.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungdommer ikke får kjøre i helger. da skal faen ikke de gammle kjøre i rushtia heller !!!

 

 

nei synes detta blir for latterlig. enten har man lappen eller så har man den ikke.

Alle må jo starte et sted og om du starter når du er 18-25 så er man like noob uannsett.

ungdom har jo ting dem skal gjøre også!

 

en ulykke skal påvirke oss alle? det for noe tull?

tenk på hvor "lite" uhell det egentlig er da!

 

klart uhell skjer når man ikke vet hva man driver med sier seg selv men erfaringa kommer jo ikke av å lese i en bok man må faktisk prøve ut ting!

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å ikke få lappen før fylt 20 synst jeg egentlig er litt meningsløst, samtidig som jeg forstår meningen.

 

En person som får lappen når han er 18 kan kjøre stygt, sladde/spinne råkjøre osv.

 

Men en person som er 20 vil nåk gjøre akkorat det samme.

 

De har EN ting til felles, de har nettopp fått lappen, og skal tøffe seg osv. de har like mye erfaring uansett, så å øke aldersgrensen til 20 er egentlig lite vits mener nå jeg,, da alle synst det er stas å få lappen, og skal/vil sef. tøffe seg og kjøre fort i svingen. Og de har jo like mye erfaring begge to.

 

Forstår ikke problemet med å kjøre i helga helder, eller på kveldstid. Om det er fyllekjøring dem er redd for så tror ikke jeg man gjør det mer når man er 18 eller 20. Det er noe alle kan gjør, alt etter som. Og for de det er mørkt om kvelden så er jo det bare en ting som hjelper, flere timer kjøring på kveldstid!!

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er faktisk tryggere å kjøre på kveldene / nettene enn det er på dag tid.. får bedre trening sånnn sett mer ro i trafikken.

 

eksempel er man usikker på hvordan man kommer seg til spesielle steder i oslo sentrum så dra på kvelden da vet du hvor man skal kjøre og ikke kjøre.. så slepper man all den rush stresset har lært mye av nattkjøringene for å vær ærlig.

 

 

 

MEN !!!

 

hvordan i svarte ¤¤#%" skal dem kontrollere folk som er under 20 år som kjører i helgene ? skal dem liksom stoppe alle og en da eller ? dette er helt høl i hodet for å være ærlig.

detta går ikke rundt.

 

skaff en ordentlig bane slik at vi kan kjøre fra oss.. og dette hjelper som fyyyy !!!. er vell bedre at vi bruker 100 mill på en skikkelig bane enn 100 mill på ulykkessteder?

 

det vill alltid være grisekjøring i folk uannset alder! folk må ha et sted å sparke fra seg litt.. eneste muligheten er jo nesten 2-3 ganger i året på gatebil som koster en HAU med penger. og er man ekstra intresert så finnes det jo små klubber men da må man jo ha en skikkelig hobby for det.. men ja tror folk her skjønner litt av logikken min :)

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har ikke ressurser nok til å gjøre noe sånt.. Hadde ikke "ressurser" nok til å komme til meg etter at jeg hadde jaget bort en mann som prøvde å dirke opp døra på bilen min for 2 gang på 2 uker iaffall!

 

Der er sant som de sier at "ungdommer" kjører mer svin enn de eldre, men der er ikke få ganger jeg har sett en 40åring komme i full gamp og kjørt som en idiot.

For å ikke komme borti alle gangene jeg har holdt på å bli nedkjørt av damer, men skal ikke gå mer inn på det..

VW Passat 1.9tdi stv 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår