Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

La en gang ut i en tråd at påkrevet banekjøring ved ervervelse av lappen var et must...og fikk hodet skutt av. Hodeløs som jeg da er,prøver jeg igjen: Jeg mener at man bør ha minst 2 dager av 3 timer med aktiv kjøring på Rudskogen eller annen egnet bane under kjøreopplæringen. Ikke for å sette gode rundetider seff,men for å kjøre så fort at man driter seg ut. Har man steppet over grensen,gjerne flere ganger,vet man hvor den går. Gjør man det på bane,har man en mye bedre forståelse for hva bilen gjør når den vil ta kontrollen,man "kjenner det på kroppen" hva som skjer. Ingen kan lære deg å sykle ved å la deg lese en bok om sykling,ei heller ved å tre deg på en sykkel EN gang,så som "glattkjøring" er nå. Å ha hatt en eneste sladd på en bane under glattkjørings-"kurset" gir deg IKKE reflekser til å reagere riktig neste gang. Hvis det er noe kampsporttreninga mi har lært meg,er det det at å repetere til det kjedsommelige er et MUST. Da reagerer man uten å tenke. Å tenke tar i mange situasjoner for lang tid... En god sjåfør reagerer instinktivt riktig,en dårlig må tenke gjennom alt. En annen fordel med å ha banekjøring under kontrollerte former under opplæringen er at det muligens frister de verste fartshuene til å begynne med banekjøring,sånn at de vet at det går å blåse fra seg der,og liker det fremfor massiv gassing på veien. IMHO.

 

Veldig enig med deg der. Kan selv skrive under på at du lærer av dine feil. Jeg var aldri forsiktig med rygingen før jeg 2-3 uker etter at jeg hadde fått lappen hadde en sikkelig idiotisk påkjøring av en parkert bil og laget skader for over 25 000,- Så det å få være på bane og feile litt uten å være til skade for andre har jeg tro på.

 

Når jeg var på glattkjøringskurs fikk vi beskjed om å gi på og ta en sikkelig håndbrekksladd for å føle på kroppen hvordan det var å få en sikkelig snurr og miste kontroll på bilen.

Gjør som Ford, kjøp Volvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sitter her og river meg litt i håret.

 

Vi kan påkreve ditt og datt, banekjøring og kurs, men det er fremdeles et par ting vi ikke får gjort noe med. Vi er mennesker.

Med det følger det fordeler og ulemper, ofte har de fleste av oss fått utdelt helt forskjellige evner på forskjellige områder.

 

Noen har fått utdelt evnen til å kjøre en bil bra, men dessverre ikke fått utdelt forståelse for trafikk og systemer, ei heller forståelse for skadevirkninger eller risiko.

 

Andre har fått eminente evner til å forstå seg på både trafikk og hvor ille en ulykke kan være, men dessverre er evnen til å kjøre en bil rent teknisk søkk vekk, og de forårsaker fler ulykker rett og slett pga. manglende forståelse for kjøretøyet.

 

Så har du de som elsker bil. Noen for å kjøre dem, andre vil bare dulle med dem. VI har en ting til felles. Vi vil ikke skade bilen vår, og vi vil ikke skade andre. Det er neppe sjeldent at noen fra BF også kanskje bulker litt, men hvor er skadevirkningene?

 

Selv de av oss som er ute og herjer hver kveld med snø er ikke ute for farlige situasjoner. Hvorfor?

 

Vel, vi har innsett hvor grensene for farlig går. Vi kan jo bulke og slå oss, men vi skader bare oss selv, og man holder seg jo innenfor grensene hva livsfare angår.

 

De ytterste grensene kan alltid strekkes, så hvis man har en sikkerhetsmargin er man alltid rimelig trygg på seg selv.

 

Da har vi et siste problem. Nemlig alle de andre som ferdes på offentlige veinett...

 

 

 

:thumb I agree

Med HONDA På Hjertet ...!

Prosjekt

-92mod 2.3l 4ws honda prelude

 

http://www.GirlsGoFast.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser dette: http://www.yeye.no/aktuelt/article1831400.ece

 

Jeg personlig tror ikke dette er no god idè, for jeg selv har hvert 16år og vil høyeste ønske glemme den perioden. ^^ Noen andre som har en mening om dette?

 

for å være helt ærlig så synes jeg det er altfor ungt når man er 16 år! har jo såvidt starte på vidregående jo.

nei 18 år er faktisk akkurat passe folkens.

16 åringene for holde seg til moped og den slags. lærer jo mye av trafikk forhold da og :)

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på glattkjøringskurs fikk vi beskjed om å gi på og ta en sikkelig håndbrekksladd for å føle på kroppen hvordan det var å få en sikkelig snurr og miste kontroll på bilen.

 

Når jeg tok lappen sa både kjørerlærer og sensor at man er ikke på glattkjøringsbanen for å lære å kjøre på glatten, men for å lære seg hvor lite som skal til for å miste kontrollen.

 

Og som kjørerlæreren sa videre: det er først når du begynner å slipper biler forbi deg om vinteren du har forstått noe om kjøring på isete veier..

 

 

Jeg har kjørt mye mellom Bergen og Voss, og er skremt over de som ligger i 80-90 mellom Bolstadøyri og Voss om vinteren, for der blir det ikke saltet, så det kan bli ekstremt glatt! (Men det er både ungdommer og voksne menn med Volvo XC70 og andre store biler som er dumme der.)

 

Møtte en idiot i romjulen for noen år siden, som kom fresende på glatt vei i en 200sx, og la seg bredt forbi meg i 80-90km/h, og endte med å kræsje i møtende bil. Heldigvis ingen personskade, men jeg møtte sparke opp dørene på bilen til han som ble påkjørt for å hjelpe han ut.. Angrer den dag i dag på at jeg ikke anmeldte idioten i SX-en..

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt korrekt men uten den høge farten blir det ikkje den bråe stoppen :)

Det blir som å si at understyringen ikke dreper, det er overstyringen. Farten har alt å si siden det er ett energimagasin man lader opp. Høyere fart jo høyere energi har man lagret. Så bråstoppen i 10 km/t gjør ondt, men stoppen i 70 er dødelig. Er man 18 år så tenker man ikke på alt som kan gå galt, man tenker ikke på hva som er ved veien. Jeg husker fra jeg selv var ung. Kjørte jeg fort så kjøret jeg fort. Hender seg jeg kjører "fort" utenfor bane nå også, men da må en del faktorer være på plass. Veien jeg skal gasse på må jeg se hele biten av. Ingen tre eller lyktstolper i nærheten. dvs god oversikt om det kommer dyr eller mennesker. Jeg møter unge personer hver dag som kommer rundt svinger i sinnsyk hastighet. Hvorfor gjør det det? Jo de kan å kjøre bil, men ikke å vurdere alt rundt seg. En dag så er det olje eller grus på asfalten i den ene svingen og da kan man ikke gjøre stort. En dag går det en person der mens man møter en bil. Jeg tenker på slike ting. 18 åringer tror de tenker på slike ting. Med samme de føler adrenalinet pumper klarer de ikke å slippe taket av gassen til de blir redde. Problemet er da at ofte er det for sent. Enten går det galt eller så sitter man å rister av følelsen av å miste kontrollen på hva man holder på med. De som er 18 år kan klage å syte på at staten vil ta fra dem rettigheter til å gjøre hva dem ønsker i bil. Hva med hvis alle tok seg selv i nakken og kjørte sivilisert på veien. Ta kjøringen der på bane istede. Når det er flere ulykker hver helg hvor 16-20 årig personer blir drept pga tullkjøring så hjelper det ikke saken deres ihvertfall kan man si med sikkerhet. Hjelper lite at staten setter opp plakater med kampanjer. Det er hver enkelt av dere som må gjøre noe. Hvis noen på 18 i hver vennegjeng sier ifra at dette er idiotisk til de som kjører som idioter så vil dette løse mye. Ingen 18 åring vil bry seg om plakater, men vil høre på sine venner. Ingen ønsker å kjøre alene siden ingen ønsker å sitte på lengre pga idiotkjøring. Hvis de er så tøffe på veien be de dra til en banedag og vis hva de er gode for. Der slipper du å ende opp i en lyktestolpe hvis ting går galt. Erfaringen min er at de som kjører tulling på vei er de som er redd for å kjøre på bane for de er usikkre på hvor godt de kan kjøre. Tenk på det neste gang dere sitter på med noen unge sjåfører om natten i langt høyere hastighet enn at det ikke er noen vei tilbake hvis noe skjer.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at aldersgrensen på å kjøre i helgene etter 20:00 skal settes opptil 20år. det kan jo være en fordel egentlig.

 

Der er eg ikkje enig. I helgene har både eg (og kameratane mine :p) bruk for bila mi, for å seie det slik. Eg hadde nok ikkje hatt like god råd til bensin om det ikkje var for sjåførverksamda mi, og det trur eg ikkje eg er aleine om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er eg ikkje enig. I helgene har både eg (og kameratane mine :p) bruk for bila mi, for å seie det slik. Eg hadde nok ikkje hatt like god råd til bensin om det ikkje var for sjåførverksamda mi, og det trur eg ikkje eg er aleine om.

 

Enig med deg. Altså, når men er 18 så er man myndig. Altså, man er gammel nok til å ta være på seg selv.

 

Klarer man ikke la vær å la seg presse, eller kjøre fort, ELLER ikke kjenner sine begrensninger, nei da får man heller la vær å kjøre. Det er unødvendig å dra alle under samme kam i dette tilfellet. Tenk for de som faktisk er avhengige av å ha førerkort da? Flere av oss jobber kansje om natten? På bensinstasjoner osv, er jo greit å kunne komme seg fram og tilbake på jobb uten å måtte gjøre noe ulovelig.

 

Altså, en gang idiot i trafikken , alltid idiot i trafikken. Sånn vil jeg nesten påstå at det er. Man kan ikke som trafikklærer feks klare og endre holdningene til en vær enkelt elev. Det er helt opp til eleven. Selvfølgelig kjører den eleven eksemplarisk da han har en lærer/sensor siden av seg, men når han eller hun er alene, jo da blir det pedal to the metal. Altså, skal du kjøre fort, kom deg ut på en bane da? Begynn med bilcross, gokart. Få kjørt fra deg der istede for på veien der vi andre som gjerne vil leve ferdes!

 

I USA har de jo innført akkurat dette, bare at da kan man kjøre tidligere, i 16 års aldern eller noe.

Jeg er ikke noe for dette forslaget ihvertfall. Får heller kjøre mange hundre holdningskampanjer til.

 

Og en ting til, bruk bilbelte for fuck sake! Hadde alle ungdommene som har kjørt ut og omkommet det siste året brukt bilbelte i det det skjedde, hadde MINST halvparten av de overlevd.

 

Ble et veldig langt innlegg, men fikk fram min mening om ungdom og bilkjøring!

Volvo power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok lappen sa både kjørerlærer og sensor at man er ikke på glattkjøringsbanen for å lære å kjøre på glatten, men for å lære seg hvor lite som skal til for å miste kontrollen.

 

Og som kjørerlæreren sa videre: det er først når du begynner å slipper biler forbi deg om vinteren du har forstått noe om kjøring på isete veier..

 

 

Jeg har kjørt mye mellom Bergen og Voss, og er skremt over de som ligger i 80-90 mellom Bolstadøyri og Voss om vinteren, for der blir det ikke saltet, så det kan bli ekstremt glatt! (Men det er både ungdommer og voksne menn med Volvo XC70 og andre store biler som er dumme der.)

 

Møtte en idiot i romjulen for noen år siden, som kom fresende på glatt vei i en 200sx, og la seg bredt forbi meg i 80-90km/h, og endte med å kræsje i møtende bil. Heldigvis ingen personskade, men jeg møtte sparke opp dørene på bilen til han som ble påkjørt for å hjelpe han ut.. Angrer den dag i dag på at jeg ikke anmeldte idioten i SX-en..

 

Helt riktig det, og det er så små marginer at de fleste som ikke har opplevd det tror ikke på det.

 

Vi hadde i VW Audi klubben et glattkjøringskurs i regi av NAF. Meningen med dette var som du sier å vise hvor lite som skal til.

 

Jeg kjørte en 99 Transporter TDI.

 

Her er hvor lite som skulle til.

 

Når jeg kjørte i 41 km/t gjennom sving så gikk det helt greit og hadde full kontroll.

 

Så gikk jeg opp til 44 km/t og da gikk det rett åt dundas.

 

3 km/t er ikke mye, men nok til at det går galt.

 

Tenk litt på det... ;)

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gradering av førerkort for 18-25 år er nå i vertfall heilt feil måte å få ned ulykker på spørr du meg.

Einaste som skjer er at det blir ein uhåndterlig stor mengde lovbrudd av folk som køyrer alikevel.

 

Vis din støtte her:

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1700

VW Golf 3 1,9 TDI (solgt)

Saab 9-3 2.2 TID (solgt)

VW Golf 1.8 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva kan en si? alderen som står idag er jo grei nok. Men problemet er verdensmesterene og idiotene, eller de som tror alt går og de som kjører i ruspåvirket tilstand. dere unge må tenke på at det altid sitter folk hjemme som er glade i dere og folkene som sitter på også har det.hadde det vært så utrolig galt med 18 år på lappen hadde vi nok hatt det dobbelte av ulykker, for ulykker vil altid skje uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det vært så utrolig galt med 18 år på lappen hadde vi nok hatt det dobbelte av ulykker, for ulykker vil altid skje uansett.

 

..eller for å snu på flisa..

Hadde det vært f.eks. 23år-grense hadde det gjerne bare vært halvparten av ulykkene man har i dag..?

 

Vet man streng tatt hvor mange ulykket som, direkte og indirekte, bunner ut i unge sjåfører..?

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår