Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

...Jeg tror løsningen er at det må være mye vanskeligere å stå på lappen, jeg mener det er for lett idag...

 

Å gjøre det vanskeligere å stå på oppkjøring vil jo ikke gjøre en dritt med holdningene til unge førere. Er ikke ferdighetene det er noe galt med, men verdensmestertankegangen dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåføren i Bygdøy-ulykka hadde 1,9 i promille:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/20/535740.html

 

 

Her sitter "bedreviterne" rundt i landet og skriker om høy fart, ungdom som ikke har kontroll på bilene sine, og skal nekte de å kjøre bil i helger og på kveldstid.. så viser det seg at sjåføren var dritings! Kanskje man bør vinkle det holdningsskapende arbeidet sitt mot andre ting enn bare høy fart? (selv om også farten var idiotisk høy her)

// Fredrik Olastuen //

 

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som for eksempel at fyllekjøring generelt dreper, og ikke nødvendigvis det faktum at det var en ung sjåfør.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyllekjøring dreper, det tror jeg alle her på bilforumet er enig i. men hva med ungdom som blir drept, som ikke har drukket?

vet det er veldig mange som mener tilbud om banekjøring er det ultimate, dette vil sikkert ha en positiv virkning.

men det kan da være andre alternativer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkes nok hardt i trygg trafikk om dagen. Finnes det løsninger på dette? De unge er overrepresentert(18-25) på ulykkesstatestikken, de har minst erfaring bak rattet. Bare jeg som ser sammenhengen?? Om du er 18 eller 23 har du like lite erfaring når du begynner å kjøre på egenhånd. Det flytter bare problemet lengre fram. Pluss at du skaper mange problemer med mobilitet til unge jobbtakere. Er ikke like god kollektivtransport på bygda. Hvor bussen putrer forbi en eller to ganger om dagen. Skal de få lide? Fordi noen ikke klarer å kontrolere bilen. Å ta med fyllekjørere i tillegg, som en del av den triste statestikken. Ja, det sier noe. Bare for å få mer blest om unges holdninger. Det nevnes banekjøring, hadde vært possitivt mener jeg. Så over til million spm? Lar det seg gjøre? Jeg tviler sterkt. Her inne er det kanskje mange som er possitive, men det fordi vi er bilintresserte. Hva med ei jente som bruker bilen til å fra jobb og kanskje kjører litt i helgene. Hu vil jo ikke akkuratt presse pedalen til gulvet så det lukter clutch over hele området:P Men hu må fordi det er obligatorsik. Mener selv at det må en skikkelig holdningskampanje, spessielt rettet mot rånemiljøene o.l. Mista selv to gode/beste kamerater i fjor(to separate ulykker) og det har endra min kjørestil. Hvis folk flest hadde visst om alt det jævlige som hender i ettertid av en ulykke. Hadde nok flere tenkt over konsekvensene. Mange tenker at det bare går utover enn sjøl. Når du kjører i 150 alene på veien. Men slik er det ikke. Det er venner, familie osv som sitter igjen. Med et tomrom. Kanskje alle i Norge burde miste noen i trafikken i morgen. Så hadde det nok blitt noe annet kjøremønster. Det lar seg ikke gjøre. Derfor mener jeg det må informeres og informeres og informeres. Så kanskje det synker inn hos noen. Da hjelper det. Og å tro at alle kan overbevises er helt på jorde. Men hvis enn 30-40% av verstingen overbevises. Er det et godt resultat.

 

Min mening, mvh eivind

Man vet aldri hvilken dag som blir den siste. Så lev hver dag som den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: :pray

Det tenkes nok hardt i trygg trafikk om dagen. Finnes det løsninger på dette? De unge er overrepresentert(18-25) på ulykkesstatestikken, de har minst erfaring bak rattet. Bare jeg som ser sammenhengen?? Om du er 18 eller 23 har du like lite erfaring når du begynner å kjøre på egenhånd. Det flytter bare problemet lengre fram. Pluss at du skaper mange problemer med mobilitet til unge jobbtakere. Er ikke like god kollektivtransport på bygda. Hvor bussen putrer forbi en eller to ganger om dagen. Skal de få lide? Fordi noen ikke klarer å kontrolere bilen. Å ta med fyllekjørere i tillegg, som en del av den triste statestikken. Ja, det sier noe. Bare for å få mer blest om unges holdninger. Det nevnes banekjøring, hadde vært possitivt mener jeg. Så over til million spm? Lar det seg gjøre? Jeg tviler sterkt. Her inne er det kanskje mange som er possitive, men det fordi vi er bilintresserte. Hva med ei jente som bruker bilen til å fra jobb og kanskje kjører litt i helgene. Hu vil jo ikke akkuratt presse pedalen til gulvet så det lukter clutch over hele området:P Men hu må fordi det er obligatorsik. Mener selv at det må en skikkelig holdningskampanje, spessielt rettet mot rånemiljøene o.l. Mista selv to gode/beste kamerater i fjor(to separate ulykker) og det har endra min kjørestil. Hvis folk flest hadde visst om alt det jævlige som hender i ettertid av en ulykke. Hadde nok flere tenkt over konsekvensene. Mange tenker at det bare går utover enn sjøl. Når du kjører i 150 alene på veien. Men slik er det ikke. Det er venner, familie osv som sitter igjen. Med et tomrom. Kanskje alle i Norge burde miste noen i trafikken i morgen. Så hadde det nok blitt noe annet kjøremønster. Det lar seg ikke gjøre. Derfor mener jeg det må informeres og informeres og informeres. Så kanskje det synker inn hos noen. Da hjelper det. Og å tro at alle kan overbevises er helt på jorde. Men hvis enn 30-40% av verstingen overbevises. Er det et godt resultat.

 

Min mening, mvh eivind

 

 

Du må seriøst lære deg å trykke på enter eller tenke på avsnitt av og til :nono:

 

ikke vondt ment:lol:

fsc.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stattrafikk.jpg

 

Dette er de harde fakta. Toppen mellom 18-23 år består stort sett av unge menn. De få jentene har stort sett vært passasjerer.

 

Skal denne statistikken høvles ned, må det brukes sterke virkemidler. Årsaken til ungomsulykkene finner du ikke i kjøretøyet eller den dårlige veistandarden. Årsaken finnes mellom ørene. Særlig hos unge menn. Spenningssøkende, risikovillige og med dårlig utviklet empati. Konsekvenser driter man i eller tenker på i morgen, ikke sant? (Ja, jeg har vært der).

 

Er du villig til å gjøre noe med denne statistikken? Du kan faktisk gjøre en forskjell.

1. Start med deg selv. Ville du likt å møte deg i trafikken? Ikke? Gjør noe med det.

2. Si fra. Dine venner hører mer på deg enn all verdens holdningskampanjer. Det blir aldri tøft å leke med andres liv.

 

Men dette er ikke sterke virkemidler. Det tiltaket som ville hjulpet mest, er at det ble 23-års grense for førerkort. For menn. Det ville umiddelbart fjernet de fleste ungdomsulykker.

 

Jeg ville heller foretrukket at ungdommen selv tok ansvar og ordnet opp. Hva med deg? Kan du leve med denne statistikken?

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er helt klart. Dette problemet har alltid vært der, og det kommer alltid til å være der. Nullvisjonen kommer alltid til å være netopp det, en visjon, en fjern sådan

Uansett hvor mye man prater om holdningsendringer, skremselspropaganda, informasjon, banekjøring, o.s.v., så vil det være en eller annen som vil kjøre til skogs en sommerkveld fordi farten ble noe over det forholdene tillot. Ingen kampanjer når frem til alle.

 

Så hva kan gjøres? Akkurat det som nå gjøres. Informere og skremme, lage banedager, gi bedre opplæring osv. For klarer man å hindre en eneste dødsulykke har man gjort en god jobb. Derfor er det viktig at dette fokuseres på i media, på nettet, på ungdomsklubber, og ellers overalt hvor ungdom ferdes

 

Men mitt oppi dette er det en ting som slår meg. Det er myndighetene og Statens Vegvesen og deres vanlige ansvarsfraskrivelse. De er veldig ivrige på at bilførere skal ta ansvar for sine handlinger, men de er overhodet ikke i stand til å se at de selv kan påvirke resultatene i positiv retning.

For hva er en typisk helgeulykke der ungdom er innblandet? Som regel er det en singelulykke, d.v.s. at en bil har kjørt av veien. Og hva skjer når en bil kjører av? Jo den treffer bergknauser, trær, stikkrenner, kampesteiner o.l nesten før den har forlatt asfaltkanten.

 

Rydd vegkanten to meter ut fra vegbanen for alt som er hardt på alle landeveier der det er fysisk mulig i Norges land så vil antall trafikkdrepte ungdommer reduseres kraftig.

Dette vil selvsagt koste noen mill (det koster vel noen og utrede også), men da får man sannelig starte med å se litt på helheten. Hvor mye koster en ulykke der to stk blir sittende i rullestol resten av livet totalt sett med utrykninger, etterforsking, rettsaker, sykehus, behandling og oppfølging i ca 70 år pr pasient? En ting er helt sikkert. Det er mange meter med ryddig grøft

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster en ulykke der to stk blir sittende i rullestol resten av livet totalt sett med utrykninger, etterforsking, rettsaker, sykehus, behandling og oppfølging i ca 70 år pr pasient? En ting er helt sikkert. Det er mange meter med ryddig grøft

Hørte noen rykter fra trygdeetaten om at en kar som drar av ved 20 års alder og som må oppfølges i 50 år kostet,med opprydding av ulykken og fram til han var 70, samfunnet (dvs våre skattepenger...oljepengene kan man jo ikke røre) 80 mill... hvordan det kan koste 1.6 mill i året vet ikke jeg,men det tyder jo på at visse andre etater ikke er spes nøysomme med bruken av våre penger heller... Men,det er jo lett å bruke andres penger når det verste man kan få for det er å få kjeft offentlig..man får jo kun en sjelden gang sparken hvis man har sløst stusselige 2-300 mill... :watchout

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stattrafikk.jpg

Men dette er ikke sterke virkemidler. Det tiltaket som ville hjulpet mest, er at det ble 23-års grense for førerkort. For menn. Det ville umiddelbart fjernet de fleste ungdomsulykker.

 

Jeg ser på grafen at det er størst antall ulykker i tiden etter man har fått sertifikatet. Er man plutselig unntatt den tiden om man får førerkort når man fyller 23 år?

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter vi aldersgrensen til 90år så vil vi ivertfall ifølge den grafen bortimot eliminere alle trafikk ulykker.

 

Med tanke på hvor mange av de alvorlige ulykkene der de involverte kjører med promille, forselår jeg heller følgende.

 

Oppretthold dagens reaksjon ved promille opp til 0,7

ta lappen for godt ved høyere promille, eller der påvirkning av narkotiske stoffer kan påvises

skjerp også inn reaksjonen overfor passasjerene når sjåføren er synlig beruset.

 

3 unge mennesker hadde vært i live i dag, om sjåføren av bilen på Bygdøy aldri hadde fått igjen lappen etter den første gangen han ble tatt

 

En annen ting er å øke bøter og eventuellt lengden på førerkortbeslag etter antall passasjerer i bilen der råkjøring blir påvist.

 

Feks, du kjører alene, 100km/t i 80km/t sone og får 5000,- i bot

Med 1 passasjer blir boten istedenfor 7500,-, 2 passasjerer 10000,- 3 passasjerer 12500,- osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår