Næssen Skrevet September 30, 2008 Rapporter Share Skrevet September 30, 2008 Hørtes ganske manndig ut det der ja:) Siter Volvo amazon 70 modell. (Langtidsprosjekt) Volvo 240 Turbo. Volvo 240 86 modell. (Delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hireshi Skrevet Oktober 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2008 Den siste tiden har nyhetsbildet vært preget av bilulykker, og kanskje spesielt bilulykker der ungdom har vært representert. Spørsmålet er hva som er årsaken til det høye ulykkestallet. Er det veiene det er feil med, stygge uheldigheter eller uvett? Du kan lese hele artikkelen her. Ett barns hjerne er ikke hel utviklet før rundt alder 25-26. Og dette fører jo til: De fleste ungdom spiller Need for Speed, ser på The Fast & The Furious, osv. Og de tenker "dette er lett" også går det til helvette. Ellers er det bare de som tror de har mer kontroll enn de egentlig har. Jeg lærte meg og kjøre bil når jeg var 12 og jeg har selv vært ute i 2 ulykker, 1 kritisk. Så jeg vet sånn ca hvordan ungdommene tenker. Men det er vel bare min egen mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Oktober 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2008 Ett barns hjerne er ikke hel utviklet før rundt alder 25-26.Og dette fører jo til: De fleste ungdom spiller Need for Speed, ser på The Fast & The Furious, osv. Og de tenker "dette er lett" også går det til helvette. Ellers er det bare de som tror de har mer kontroll enn de egentlig har. Jeg lærte meg og kjøre bil når jeg var 12 og jeg har selv vært ute i 2 ulykker, 1 kritisk. Så jeg vet sånn ca hvordan ungdommene tenker. Men det er vel bare min egen mening. du har vært i ulykker ja?.. da er det jo bare å hysje da...! ;) Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BlekkLeif Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 Jeg syns det er surt at noen ungdommer velger og kjøre såpass fort/uforsvarligt som noen gjør. Og det er jo klart det, når de nettop har fått sertifikatet så tror de at de er dyktige bilførere med en gang de får det. Men en er vell ikke skikkelig erfaren i trafikken før en har hatt lappen i noen år. Men så er det jo de som kjører fint og forsvarligt også. Men jeg syns det er dumt at de skriver at "Ungdommer kjører seg i hjel og råkjører" Det virker jo som at mesteparten som blir skrevet i media osv, så greier de alle ungdommer under en kam. Noen råkjører og noen kjører helt normalt og slik kommer det alltid til og være ;) Siter [-] 1991 Passat 2,8 VR6 stv [-] 1989 Mercedes-Benz 190E 2,0l aut [x] 1990 Passat 1,8 stv [x] 1986 Bmw E30 320i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 jeg råkjører normalt jeg Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rcfrik Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 Greia med at ungdommer ofte er ute med ulykker, kommer av at de vil vise seg frem. Ungdommer, og spesielt gutter, har en mening om at dersom de kan kjøre bil bra, så får de det de vil ha. En gang jeg kjørte ei i klassen hjem, fortalte hu om en på skolen som holdt 90 i 50 sona, ved siden av skolenmed barn opp til 12 år(!) når han kjørte henne hjem. Han hadde nok aldri gjort dette om, hu ikke hadde sitti på. Vel, det er også slik at gutter flest vil være tøffe i trafikken, merker det på meg selv også. Og da byr de som regel på kjøring som ikke passer. Dette har sikkert flere nevnt her, jeg gidder ikke lese gjennom alle sidene og svara. For en tid tilbake hadde vi en fyr på skolen som fortalte om dette med ungdommer og bilkjøring, og han hadde en del statistikker og grafer og vise til. Han fortalte for eksempel at gutter som kjører med kompiser i bilen blir veeeeldig tøffe i trafikken, og skal være så kule at de gjør ting som ikke passer seg. Har de jenter, blir de mer "rolige og beherska" og skal "passe" på dem (men det finnes da selvfølgelig unntak, som tror de er kule om de kjører som gærninger). Hadde en gutt full bil, både med gutter og jenter, ble han som en gærning i trafikken igjen. Alle disse personene som ble spurt om dette var mellom 18-25 år btw. Vel, dette sier vel ikke no'. Men uansett, ungdommer i trafikken er til tider farlige. De gjør ting som ikke passer helt inn. Jeg har nå hatt lappen i 1,5 måned er 18 år gammel og kjører egen bil. Jeg merker at jeg selv liker å kjøre litt for fort, ta utfordringer som egentlig ikke burde være smart å gjøre. Jeg kan f.eks. finne på å dra på mot en som kjører forbi meg på E6, men heldigvis har jeg en bil som ikke går så fort at jeg gidder følge med. Dette er ikke ting jeg er stolt av, men er sånn vi gutter-med-fersk-lapp er i hue. Jeg merker at dersom det sitter ei jente på med meg, så kjører jeg veldig forsiktig og fint, tenk om det skjedde noe med henne. Sitter kompiser på kjører jeg som jeg gjør uten noen. Men jeg veit at det er farlig, så jeg prøver å la være. Har blitt mye flinkere til å kjøre som vanlig nå de siste ukene. Men back on case, som jeg leste et par poster opp her, så er ikke ungdommer, spseislt gutter ferdig utviklet i hue før i 24-26 års alderen. Først da har de ferdig utviklet konsekvens delen i hjeren, den som gjør at man tenker på hva som skjer. Det finnes selvfølgelig unntak her også, men det er en annen sak. Jenter på den andre siden, har denne delen av hjernen ferdig utviklet i 17-18 års alderen (mener jeg å huske denne fyren på skolen sa). Og det er vel også flest gutter som blir skadde i trafikkylykker, nettopp på grunn av dette? Menmen, jeg tror ikke det er noe å gjøre med det. Er bare sånn det har blitt. Gutter er gutter, jeg merker det selv... Siter Mvh Kenneth 1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd 1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Oktober 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2008 Nå må du ikke gre alle under en kam! Jeg har siden første gangen jeg satte meg bak rattet ALENE (7) visst hva konsenkvenser er av diverse ting og hva som kan skje. og jo eldre jeg blir.. desto fortere kjører jeg, mere bajas, og gir mere faen! Slik er min hverdan Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benna93 Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Senest i natt fikk jeg ( og kameratene ) virkningen av en uerfaren ungdom bak rattet som hadde NULL peiling, gutten hadde heller ikke noe sertfikat. gutten var 16 år, og foreldrene var tydligvis på hyttetur. Gutten som hadde flere kompiser med i bilen, og bestemte seg for å snu der bilen til foreldrene til en kompis bil sto. Dette endte ikke akkurat som dem hadde planlagt tror jeg, det resulterte med at dem rygget rett inn i bakfangeren til en annen bil. Han kjørte videre oppover, da han kom nedover sto vi i gaten og stoppet han. Han oppga falsk navn og prøvde å vrenge seg unna når vi snakket med han. Vi fikk reg.nummeret, og politiet ble tilkalt, gutten er så langt hva jeg vet ikke stoppet eller tatt. Men den ansvarlige av bilen ( som var på hyttetur )må komme å skrive skademelding. Han skjønte heller ikke hva clutch er for noe tydligvis, da clutch bruket var helt, ja dere skjønner. Har selv som deg (DRFT-R) vært tidlig bak rattet alene. Men kjørte hvertfall steder der det ikke kunne påvirke andre. For skal man kjøre uerfaren blir det helt feil å kjøre i traffiken med mange andre. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si heller. Men syntes det blir helt feil å kjøre steder det man kan påvirke andre enn seg selv. Og dette med å tøffe seg for kameratene har vell de fleste som har vært/er 18 år gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Jeg merker at jeg selv liker å kjøre litt for fort, ta utfordringer som egentlig ikke burde være smart å gjøre. Jeg kan f.eks. finne på å dra på mot en som kjører forbi meg på E6, men heldigvis har jeg en bil som ikke går så fort at jeg gidder følge med. Dette er ikke ting jeg er stolt av, men er sånn vi gutter-med-fersk-lapp er i hue. Wow, du er jo virkelig kriminell. Hvordan tør du å holde følge med biler som ligger i 130 på E6? Ungdom i trafikken er jo livsfarlig! Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 jeg vil nesten tørre å påstå at 18-åringer kan være like trygge eller tryggere i trafikken(hvis man har litt over gjennomsnittlig forståelse for hvordan bil og ting fungerer) selvfølgelig er det mye idioter som ikke kan kjøre som har lappen som 18-åring, men en overvektig feit tysker på 60 år som ikke klarer å rette opp bilen og ikke har rask reaksjonevne kan være veldig farlig! Men så har vi problemet med dem som trur dem kan kjøre bil som tidligere nevnt og som kjører gris og overhode ikke har peiling på vei/føreforhold og hvordan bilen oppfører seg. Eneste som bør endres er at det skulle vært vesentlig flere kjøretimer på glattkjøringsbane og gjerne en stor plass, som føreren kunne trent seg på, det med hjernen er bare piss, er du 26 år og dum som et brød, så kan en 18 åring være mye bedre i trafikken, men selvfølgelig, er mye folk som overhode ikke klarer å kjøre(veit om en som rygga på en bil i vinter og fløtta den mange meter(snøføre) rygga ut og slo inni sida på bilen med hjørne på fronten...Som ikke merka det før passasjeren ved siden av sa i fra.. så det er alt ettersom etter min mening. Men statistikken ljuger selvfølgelig ikke, men å dra den fattige regla om at ALLE 18-åringer er SÅ uerfarne osv osv er jo latterlig. Har kjørt bil sea 11-års alderen(garantert flere her som driver med bilsport,jordebil osv som har erfaring fra tidlig av) Disse personene er etter min mening mye bedre og tryggere enn 90% av landets befolkning til å kjøre, etter mine erfaringer i trafikken med TOTALT talentløse og dårlige sjafører i ALLE aldre. Selvfølgelig finns det unntak blant disse også, sånn som han idioten som kjørte i fylla og drepte noen i en hvit audi tt. Alderen spiller liten rolle, er det som skjuler seg i mellom øra det kommer an på uansett alder. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rcfrik Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 ...sånn som han idioten som kjørte i fylla og drepte noen i en hvit audi tt. Han kjente jeg! Og jeg må si at det var utrolig idiotisk. Han kjørte med ganske høy promille, og begge passasjerene hadde også promille som var ganske høy. Ikke nok med det, det var kun 1 uke igjen til 2008-sesongen begynte, noe som gjør det ekstra teit... Fra før av har han blitt dømt for fyllekjøring en gang, og noe mer jeg ikke husker på. Men uansett... Beklager for OT Men det er sant som blir sagt. Folk som driver med motorsport etc. har bedre kontroll over en bil, burde i hvertfall ha det. Og burde på en måte gjøre det mye bedre i trafikken. Eneste ulemepen med disse folka er at de kan finne på å kjøre velig "bane-aktig" på vei også. En kompis av meg som driver aktivt med asfaltracing, har tendenser til å kjøre veldig bane-kjøring på offentlig vei. Men han har mer kontroll enn andre, vil jeg tro... Bare for å bringe inn mer om det med folk som har drivd/driver med bilsport etc. Siter Mvh Kenneth 1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd 1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Oktober 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2008 Han kjente jeg! Og jeg må si at det var utrolig idiotisk. Han kjørte med ganske høy promille, og begge passasjerene hadde også promille som var ganske høy. Ikke nok med det, det var kun 1 uke igjen til 2008-sesongen begynte, noe som gjør det ekstra teit...Fra før av har han blitt dømt for fyllekjøring en gang, og noe mer jeg ikke husker på. Men uansett... Beklager for OT Men det er sant som blir sagt. Folk som driver med motorsport etc. har bedre kontroll over en bil, burde i hvertfall ha det. Og burde på en måte gjøre det mye bedre i trafikken. Eneste ulemepen med disse folka er at de kan finne på å kjøre velig "bane-aktig" på vei også. En kompis av meg som driver aktivt med asfaltracing, har tendenser til å kjøre veldig bane-kjøring på offentlig vei. Men han har mer kontroll enn andre, vil jeg tro... Bare for å bringe inn mer om det med folk som har drivd/driver med bilsport etc. ja enig med deg rcfrik, det er ulempa med det, hvis han bremser seint og kjøre fort i svinger osv. Men som regel, så raser dem i fra seg på banen;) Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Oktober 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 HALLO, min daily drive er en varebil på 2 tonn fra 1992 med en 100hk turbodieselmotor, det er SLITSOMT å kjøre sportslig med den altså! :D (meg rcfrik sikta til)(ikke at det ikke går ann å ligge breit med tvillingdekk, altså) Forøvrig så hjelper det ikke å være norges beste i racing(nei, jeg kom på 5.plass i seven), jeg ser ikke på meg selv som verdens beste i trafikken. Det jeg likevel vil si, er at folk som meg, som har drivi med baneracing i flere år(8, for min del), og virkelig har peiling på å kjøre, har en bedre flyt i trafikken. Reaksjonstid er relativt lavt, og det er noe som er trent opp igjenom årrekker med racing. Han tidligere nevnt her, som totalvraka en viss TT skal jeg ikke kommentere talentet på, men han hadde iallefall penga på plass. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Oktober 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2008 Om man har talent for å kjøre fort eller ikke hjelper vel ikke så mye hvis man har 2 i promille.. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Oktober 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2008 Hm... Jeg er nå 25, årlig kjører jeg sikkert rundt 80.000KM+ Bare nå i sommer kjørte jeg 9.000km på 3 uker på ferien min nedovr europa. i fjor vinter kjørte jeg 8.500km på 7 dager i vinter ferien nedover europa! og det er faen ingen andre land i verden som er like tege og kaotiske i trafikken som norge!!!. Ellers kjører jeg lastebil til daglig, i Oslo og akerhus og menger meg mye i tett trafikk og med idioter og på fritiden kjører jeg personbil KONSTANT et sted. Av de åra jeg har kjørt gris. og det da siden jeg hadde min første poltijakt da jeg var 14, kan jeg med hånden på hjertet si at det er fåtall ganger på hånden jeg kan telle at jeg faktisk har vært i nærheten av en krise eller dratt av veien! Og de gangene jeg har vært i grøfta er i grunn pene avkjøringer i snøfonder når vi har vært ute å grisekjørt. Bortsett fra i fjor vinter der jeg smadra imprezan min i grøfte kant når vi var ute å ralla på snøen. Og de gangene jeg har dratt av er det ikke snakk om kjøring i 50 på snø! det er høye hastigheter og litt mer aggresiv kjøring enn å leke seg med en underdimensjonert sierra! Er det dømt til at det en dag vil skje noe?... JA.. hva så? Det er minst like stor sjanse at jeg står stille i rushen og får en idiot servert i fronten i motgående og dreper meg på stedet! Shit happens anyway! Jeg kjører gris med både lastebilen min enten den er tom eller full lasta. Mine egne biler, enten de er små og sportslige eller store og klumpete som excursionen min på 4tonn med 1100NM. Av de nesten 4 årene jeg har kjørt lastebil på veien så er det i grunn FÅ! ganger jeg har sett ungdom som er kræsja, eller som setter MEG i en farlig posisjon! det er godt voksne mennesker som skryter av å ha lappen i 50 oig gud veit hvor mange år. og som skryter av å kjøre skadefritt! Joa. DU kjører skadefritt fordi du truer all trafikk rundt deg så de viker for deg! HVER jævla dag blir jeg satt i en situasjon med lastebil der jeg må bråbremse eller vike unna for å unngå å treffe noen og de er voksne som steller dette i stand! Så jeg syns den lille historien og ungdom som er verst i trafikken er tynn! Staten klarer heller ikke å hendvise til noen statistikk heller! De sier bare at ungdommen er verst og der stopper det ! Så tar vi eksempel da.. en bil 2/3 ungdommer i bilen de kjører i 100 i 80sone og drar av veien og skader seg i fjell vegg! Så har du en familie da på mor, far og gjerne 2 unger eller at det er full bil med familiemedlemmer! kjører 70/80km/T i en 80 sone og fronter en annen bil/lastebil! Hva er verst da?.. ungdommen som er uviten og kjører fort, eller de voksne som er så sabla flinke og kjører etter forhold og IGJEN drar av?.. Er jo ikke mange ukene siden et gammalt ektepar skulle bare 2km nedi veien her for å handle mat på rimi, og ender takparkert i grøftekanten. tørt føre, sol og 50sone, men han er jo som alltid tilgitt fordi han fikk den lave sola i øya og ikke klarte å kjøre rett frem ca 10m før han traff skyggen!.. syns det er tåpelig ass! jeg har sett 18åringer som er mer selvsikre og tryggere på veien enn eldre! det er da unger som har hatt interesse av bil og kjøretøy siden de var små og fått dette servert, som meg! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg