Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Men med tanke på å flytte aldersgrensen på å ta førerkort i norge fra fylte 18 til 20+ så blir jo det litt som å flytte grensen på kjøp av alkohol, under 21%, til 20+ det og.

På papiret vil det være ingen ulykker der folk under 20 i alkoholpåvirket tilstand er involvert, i praksis vil nok tallet forandre seg lite, yngre gutter inkludert meg sjølv vil fortsatt tro at de er verdensmestere, og krasje både i alkoholpåvirket tilstand og når de er klin edru. Muligheten for å få tak i alkohol vil fortsatt være til stede, dog ulovligt, samme for muligheten til å kjøre bil.

 

Min meining er at det er holdningene til bilførere som må endres, kanskje på tide å fortelle mannlige bilførere på 50+ at de ikke er verdensmestere. (Som for eksempel min egen far, idioten tok lappen i en tid da rundkjøringer var et heller sjeldent syn på landsbygda, og har enda ikke lært å kjøre i rundkjøringer, skjønner ikke at han har vikeplikt fra venstre. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

(Som for eksempel min egen far, idioten tok lappen i en tid da rundkjøringer var et heller sjeldent syn på landsbygda, og har enda ikke lært å kjøre i rundkjøringer, skjønner ikke at han har vikeplikt fra venstre. )

Siden når fikk man vikeplikt fra venstre?

 

Bilene som kjører innerst har vikeplikt for bilene som kjører ytterst, i tillegg har vel stort sett alle som skal inn i rundkjøringen vikeplikt for de som allerede kjører i den..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens eg formulerte meg litt dårligt her, tenkte nødvendigtvis ikke inne i rundkjøringen, men før du kjøre inn i den og.

Før alle rundkjøringer står det (vanligvis) et vikeplikt skilt.

Altså har du vikeplikt fra både venstre og høyre før du kjøre inn i rundkjøringen, men sjangsen for at det kome en bil fra høyre er vell forsvinnendes liten, ergo du har vikeplikt fra venstre når du skal inn i en rundkjøring..

 

MEN UANSETT VAR JO DET IKKE POENGET MITT, kjekt å skrive så masse også er det siste linjen så blir heile poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter min mening så er ikke godt voksende folk så mye bedre når det gjelder hastighetskjøring. Vil vel nesten si at det er minst like stor andel voksne folk som kjører fort som det er ungdom.

 

Men jeg tror forskjellen ligger i at ungdom ikke har like mye erfaring som "voksne", og dermed ikke alltid vet hvor, når og/eller hvordan; -kjøre fort, bremse, svinge hardt, sivil (bli tatt), veiføre osv. osv.

 

Når det gjelder ulykkestatistikken så gidder jeg ikke å kommentere den da den ikke gir riktig vinkling av tallene. Tabellene på SSB viser ikke trafikantgruppe og alder i samme tabell. Enten er det en stor konspirasjon eller ren idioti; de to kolonnene sammen er gull verdt.

http://www.ssb.no/vtu/

 

 

Når det gjelder tiltak så er jeg for at politet og veidirektoratet (eller hva faen det heter) åpner opp for mer liberal politikk for å tilfredstille de "unge", og/eller oss "kjøreglade". Dvs. egne baner eller arealer hvor man faktisk kan "grise" litt. Det er faktisk gull verdt og kunne vite hvordan din bil oppfører seg under glatt føre, å vite hvordan bilen reagerer under hard bremsing osv. osv.

 

Hvis man noen gang skulle være så uheldig (eller heldig?) og komme ut i en situasjon som man har erfart og opplved trygt på bane skulle skje på en trafikkert vei; vel, det kan bety forskjellen mellom liv og død..

 

Man kunne jo argumentere med at å ha slike steder så ville "ungdommen" blitt bråkjekke på veien, men det er vi jo allerede fra før, ELLER HVA?! SÅ DET ER JO INGENTING Å TAPE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg BULKA IKKE! :P Jeg var bare borti bilen...Blekke no merke engang jo... :P

 

Men ja, banemuligheter for ungdom hadde vært genialt! Det hadde gitt ungdom som liker å kjøre fort en mulighet til å "kjøre fra seg" og ta det mye roligere i trafikken (forhåpentlivis). Det ville også ført til at du ble bedre kjent med bilen din, slik at du vet hvordan den reagerer ved forskjellige situasjoner (som sagt tidligere her)... Dette er det nok mange som trenger ;)

 

Det hadde jo også åpnet for andre muligheter også. Man kunne blitt sosiale og skaffet seg et større nettverk, samtidig som man lærte å kjenne bilen sin! Veit jeg hadde likt det! :D

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk påstår at ungdom er farlige i trafikken..

Så hva med bestemødre som sier ''jeg holder meg alltid ytterst i rundkjøringa jeg, for da er jeg sikker på at jeg kommer ut igjen''???????

I tillegg eier de nesten ikke hørsel eller syn (er påbudt med sjekk en gang i året etter fylte 70 år, men maaange under det som absolutt ikke burde kjøre bil!) og reaksjonsevnen.. den er borte vekk.

I tillegg så har de ''kjørt skadefritt i femti år'', så de er jo verdensmestere såklart.

 

De er farlige de!

~Wild Racing~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor kjører en 18åring med S3 utpå nysnø med sommerdekk fordi han har quattro. Han endte i en lyktestolpe(men jæveln bytta til vinterdekk i grøfta før han ringte forsikringsselskapet)

 

Forøvig kjører jeg selv en jævel av en varebil med gamle piggdekk uten pigger bak, og sommerdekk foran, og jeg har skrensa mer på regn, enn på vinetføret nå ;) Så kommer mest ann på piloten, er jeg redd.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår