Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Nå må vi jo si at det er mange ungdommer som ønsker å vise seg på vinterføre (hvorvidt man kan kalle dagens føre for vinterføre...). Og av den grunn kjører som faen(!) og rett i grøfta eller noe i nærheten.

Men som sagt tidligere her, mye av hvordan bilen oppfører seg på føret (uansett føre) kommer veldig an på føreren. Det går an og bruke hue selv om du er fersk på lappen, og tror du er mester!

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg har nå hatt lappen i 4mnder og jeg kjører litt fortere enn det som kanskje er normalt. jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har vært i noen ulykker og nesten ingen "nesten ulykker". de gangene det har kunnet gå galt, så er det somregel kjerringer som har kommet over i mitt kjørefelt og såvidt klart å legge seg tilbake før jeg har fronta med dem i litt for stor hastighet. så er det det med rundkjøringer, min oppfattning er at menn over 50år og kjerringer generelt ikke kan kjøre i rundkjøringer, har vært endel nesten ulykker der også.

Audi Coupe Quattro & Audi Coupe Quattro -http://www.bilforumet.no/prosjektforum/232198-stiffmast-audi-coupe-quattro-89-na-bilder.html

Audi 100Sedan 2.8E 91mod(TILSALGS) - Audi A4Avant 1.8 01mod(SOLGT) - Bmw 520 89mod(KVITT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå hatt lappen i 4mnder og jeg kjører litt fortere enn det som kanskje er normalt. jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har vært i noen ulykker og nesten ingen "nesten ulykker". de gangene det har kunnet gå galt, så er det somregel kjerringer som har kommet over i mitt kjørefelt og såvidt klart å legge seg tilbake før jeg har fronta med dem i litt for stor hastighet. så er det det med rundkjøringer, min oppfattning er at menn over 50år og kjerringer generelt ikke kan kjøre i rundkjøringer, har vært endel nesten ulykker der også.

 

Jeg har hatt lappen i snart 3 år, og føler at jeg lærer noe hver dag jeg er ute å kjøre.. Det kommer du til å gjøre også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer alltid noe nytt i trafikken:) Hvertfall de 2 månedene jeg har kjørt med L på bilen:P

 

Lærer gjør man hele livet, først etter nesten 20 år bak rattet lærte jeg hvor mye mer truende fronten på en trailer ser ut når føreren ikke klarer å holde seg på rette siden av veien. (og begge holder 70+ km/t på glatta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt kvoten min med grisekjøring bare for å ha det sagt, jeg kan fortsatt tråkke litt ekstra men i en helt annen skala nå enn for 10år siden..

Det er i hovedsak fordi jeg har unger, og man har venner som har unger og man tenker litt lengre enn nesa rekker nå i forhold til før. Man kjører til og fra barnehage, skole, treffer folk overalt, blir sett overalt og man må opptre som en ansvarlig person og må ha dette i bakhodet konstant. Før ga man bare "faen"!

 

Men uansett, jeg kan med ganske stor sikkerhet si at jeg har blitt en dårligere sjåfør iløpet av de siste 10 årene. Ikke med tanke på at jeg begynner å bli gammel eller treig, men med tanke på at man får ikke den daglige dosen med kjøretrening.

 

Greit nok det de sier, har man først lært seg å sykle osv..

Men refleksene trenger å holdes vedlike!

 

Og jeg liker å ha refleksene på plass, spesiellt på vinterføre.

Slipper man å tenke før man handler kan man spare verdifulle tideler i en eventuell situasjon.. Snakker av erfaring her.

Man kan faktisk havne i prekære situasjoner selv om man kjører aldri så pent og vakkert, trafikk er noe uforutsigbare greier.

 

Det skulle vært flere tilbud rundt om i det ganske land, der man kunne få rast fra seg iblant. Jeg som skal være en voksen ansvarlig bilfører med snart 20år på veien føler det like mye som enhver vill ungdom som fortsatt bare "gir faen" og kjører fort der det passer seg. Enhver kommune burde ha en egen plass for alle oss med "tung høyrefot" der det var mulig å leke litt et par ganger i uka uten å bli bura inne for det eller risikere liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dra en sammenligning med gitarspilling.

Jeg har spillt el gitar mye lengre enn jeg har kjørt bil, men de siste 5 årene har det blitt mye mindre tid til øving. Mer lik null øving faktisk.

Så tar jeg fram gitaren i dag og prøver å dra en lynkjapp gitarsolo på tverten har jeg ikke sjangs. Jeg må varme opp en times tid, så kommer det gradvis tilbake til jeg er tilbake der jeg var før. Hadde jeg fortsatt øvd like mye som før hadde fingrene løpt over gitaren av seg sjøl uten at jeg hadde anstrengt meg engang. Det er det jeg mener med innøvde reflekser..

Skulle bilen av en eller annen grunn slå seg plutselig på tverra for deg vil det vel være en fordel om du klarte å rette den opp lynkjapt på magisk vis uten å måtte tenke igjennom det først?!

Tenke kan man gjøre etterpå, når man har kommet seg helskinnet videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt kvoten min med grisekjøring bare for å ha det sagt, jeg kan fortsatt tråkke litt ekstra men i en helt annen skala nå enn for 10år siden..

Det er i hovedsak fordi jeg har unger, og man har venner som har unger og man tenker litt lengre enn nesa rekker nå i forhold til før. Man kjører til og fra barnehage, skole, treffer folk overalt, blir sett overalt og man må opptre som en ansvarlig person og må ha dette i bakhodet konstant. Før ga man bare "faen"!

 

Men uansett, jeg kan med ganske stor sikkerhet si at jeg har blitt en dårligere sjåfør iløpet av de siste 10 årene. Ikke med tanke på at jeg begynner å bli gammel eller treig, men med tanke på at man får ikke den daglige dosen med kjøretrening.

 

Greit nok det de sier, har man først lært seg å sykle osv..

Men refleksene trenger å holdes vedlike!

 

Og jeg liker å ha refleksene på plass, spesiellt på vinterføre.

Slipper man å tenke før man handler kan man spare verdifulle tideler i en eventuell situasjon.. Snakker av erfaring her.

Man kan faktisk havne i prekære situasjoner selv om man kjører aldri så pent og vakkert, trafikk er noe uforutsigbare greier.

 

Det skulle vært flere tilbud rundt om i det ganske land, der man kunne få rast fra seg iblant. Jeg som skal være en voksen ansvarlig bilfører med snart 20år på veien føler det like mye som enhver vill ungdom som fortsatt bare "gir faen" og kjører fort der det passer seg. Enhver kommune burde ha en egen plass for alle oss med "tung høyrefot" der det var mulig å leke litt et par ganger i uka uten å bli bura inne for det eller risikere liv.

 

WORD.

~Wild Racing~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som herren over her har skrevet...

Fikk selv mitt sertifikat 6 dager etter fylt 18 i 1991...

 

mange opplevelser oppgjennom...kanskje ikke den galeste i trafikken, men så har en da fått en og annen opplevelse som har satt sine spor...

Herren over her med 4 mnd gammel lapp vil få seg noen skikkelige overraskelser etterhvert, som alle andre...han bør bare krysse fingrene for at ikke opplevelsene ender med annet enn bulka biler og ikke personskader og drap...

 

Når en får noen år på baken og 100tusenvis av mil på telleren, så blir en automatisk litt mere tenkende... hvis atte , om atte...

 

Det gjelder all "ekstremsport", derunder er også bil...

 

stod man på nedoverski før tenkte man kun på seg selv, ikke på hva som kunne befinne seg inni den tilsynelatende flotte snøhaugen med puddersnø...nå fyker en liten tanke gjennom hode om der er en stein eller stubbe:D

 

Samme langs veien...man ser sitvasjoner fortere fordi en kanskje gjennkjenner mønstrene som skjer rundt en, å kjører deretter..

 

Men kjører jeg seint... NEI...men vil ikke miste lappen...:D:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår