Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Hello, æ har hadd lappen i 2 år no, og æ e abselutt ingen verdns mester, vil heller ikke tenk d. da blir d fort at en kjøre alt for fort å da ende man som regel i ei bil, lyktestolpe, grøfta, etc.

 

Men så fort den første snøn kom hær i Trondheim, dro æ å fant mæ ei fin og tom parkeringsplass å frammskynda mang herrens sladda, seff snurre æ, men æ greie som regel å rett opp bila før frontn møte grøfta.. Æ kjøre en Mercedes Bens 230ce, Mercedes e rimelig godt berykta for å værra litt lett i baken, og min e ikke nå unntak. Æ tjene ikke serlig gått å kjøre no på piggfrie pigg dekk bak, (ikke smart i det hele tatt, Glatt som f....n) Men på sikkelig snø føre e dekkan helt utrolig! Æ har kjørt mercedesn sia påska i fjord, før d hadd æ en Renault laguna 2.0RXE me piggfritt, tror at det va smart at æ kjørt framjulsdrevve bil en vinter før æ bytta te Mercedesn. men etter utallige tima på en tom parkeringsplass starte æ å bli rimelig dyktig på å hent mæ inn...

 

Ska ikke råde folk til å gjørra d samma som æ gjør, men æ mene å tror at man blir bedre sjåfør av akkurat d.. Glatt kjøringa som man må ta for å få lappen e itj nåkka har æ fonne ut... d e gjerne framjulsdrevne bila som brukes me alt av hjelpe middla. jo, mang av dæm kan skrues av, men itj nåkka slår en bakhjulsdreve bil. (en kompis av mæ som sa: Du kan itj å kjør bil, før du har kjørt på glattisn me en gammel Merche/BMW/Volvo. og d vil æ tru stemme og.. )

 

Men som en sa, ungdom kjøre gammle bila, me dårlige dekk, derfor e dæm over representert i ulykka. kansje nokka har me ferdighet å gjørra og, mange får en sleng i en sving, å da ane dæm itj ka dæm ska gjørra.. te mæ starte d å kom rimelig godt i fingran.. men æ veit at æ har mang kompisa og kjente som sikkert ikke har det. Som sakt æ e ingen verdens mester, men æ prøve å gjørra mæ flinkar, No når d e glatt tar æ forhåndsregla.. kjøre rolig, ingen bråe bevegelsa, og bruke blinklysan myy mer enn om sommern. Fart har utrolig my å si på snø og is kledde norske vinter veia.. Brems før svingen, gir før svingen, så ska d mæste gå bra!

 

Æ leite hele tia etter "fara" som kjørelærern min sa. Æ har møtt Elg, hjort, hare, hund, katt, og dv. andre dyr bare så langt inn i vintern.. dæm har bestandig stått midt i en sving, eller like etter/før, alt som du ser d.. har man da tatt dæm forhåndsreglan som vintern kreve, ska man klar og brems ned..

 

Ska d no likevæll værra nånn som vil værra me å prøv sæ litt, lær bila si å kjenne, så e d bare å heng sæ på en dag;) snurre man så snurre man. kjøre man inn i ei snøfond, så e d alltids mang som hjelpe te me å få dæ ut;) Husk vi har alle starta ett sted;)

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

å sladde på en åpen plass eller parkeringsplass er jo noe helt annet en å sladde langs veien, når du er på en parkeringsplass vet du selv at det ikke skjer noe hvis du snurrer så du er mere rolig og blir da mere kontrollert. får du sladd langs veien er det ikke alltid du er like rolig å begynner å ratte og da er det mye større sjans for at det går at skogen.

wirrumen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste fordelen for meg med store søvnproblemer må være at jeg ikke er en fare for andre/meg når det gjelder å sovne bak rattet.

 

Dette er tragisk, hadde mange år igjen han:(

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å stoppe og sove, enn å sove bak rattet mens bilen er i fart. Sikkert flere her som har kjørt og vært stuptrøtte. Da er det bedre å ringe og si man blir 2 timer forsinka.

 

GOD JUL.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å sladde på en åpen plass eller parkeringsplass er jo noe helt annet en å sladde langs veien, når du er på en parkeringsplass vet du selv at det ikke skjer noe hvis du snurrer så du er mere rolig og blir da mere kontrollert. får du sladd langs veien er det ikke alltid du er like rolig å begynner å ratte og da er det mye større sjans for at det går at skogen.

 

Jo, ser den dær. Men vil nokk tro at underbevistheten vet hvordan jeg skal hente den inn.. Jeg har fått noen sladder også på motorveien med biler både hær og dær. hvordan det har gått om jeg ikke hadde "lekt" meg litt vet jeg ikke.

 

Blir man vant med å ligge sidelengs blir man roligere om det skal skje i trafikken, det har jeg merket på de fine småveiene rundt om kring. Man kjører jo ikke så fort på de da, men det går å miste kontrollen der og..

 

Men god jul da folkens!;)

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er som herren over her har skrevet...

Fikk selv mitt sertifikat 6 dager etter fylt 18 i 1991...

 

mange opplevelser oppgjennom...kanskje ikke den galeste i trafikken, men så har en da fått en og annen opplevelse som har satt sine spor...

Herren over her med 4 mnd gammel lapp vil få seg noen skikkelige overraskelser etterhvert, som alle andre...han bør bare krysse fingrene for at ikke opplevelsene ender med annet enn bulka biler og ikke personskader og drap...

 

Når en får noen år på baken og 100tusenvis av mil på telleren, så blir en automatisk litt mere tenkende... hvis atte , om atte...

 

Det gjelder all "ekstremsport", derunder er også bil...

 

stod man på nedoverski før tenkte man kun på seg selv, ikke på hva som kunne befinne seg inni den tilsynelatende flotte snøhaugen med puddersnø...nå fyker en liten tanke gjennom hode om der er en stein eller stubbe:D

 

Samme langs veien...man ser sitvasjoner fortere fordi en kanskje gjennkjenner mønstrene som skjer rundt en, å kjører deretter..

 

Men kjører jeg seint... NEI...men vil ikke miste lappen...:D:D

 

klart at alle har/kommer til å være utenfor hubehagelige situasjoner.. jeg har hatt lappen på lettmc siden 16 august 2006. og bil siden 16 august 2008 og har vert utenfor 4 ulykker og ett dødsfall, hvor min beste kamerat var passasjer på min motorsykkel.. 3 av ulykkene har det vert voksene erfarene sjofører som har hatt skylden, inkl dødsulykken.

den siste ulykken jeg hadde var min feil og det var sladding på en parkeringsplass... så voksene gjør også feil.. det er ikke bare ungdommen...

 

-øverland

Opel Manta SR 1971 m/ 5.0 L V12 Twin Turbo

Opel Olympia coupe m/Yamaha R1 motor

 

"det er viktig at det ryker og bråker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke opplevd værre ulykke enn å knust en bil, like etter jeg tok lappen. Var alene på veien, hadde passasjer men ingen personskade heldigvis. Min første opplevelse av å få skikkelig sleng med en bil jeg ikke hadde kjørt før, og mistet fullstendig kontrollen da jeg aldri hadde prøvd å rette inn en bil i full skrens før heller..

 

Ellers har jeg opplevd å blitt påkjørt bakfra foran gangfelt og lyskryss flere ganger i byen. Der jeg selvfølgelig ikke kunne gjort fra eller til siden jeg enten sto på rødt lys eller ventet på passerende fotgjengere.. Og hver gang hadde det vært eldre gubber som hadde det travelt med å rekke ett eller annet.. Resultatene har vært mindre materielle skader, knuste lykter og plastikksmåtteri.

 

Ellers har man jo havnet utfor i snøkanter og slikt langs sideveier, for man har jo hatt tider der man har provosert bilen over grensene også. Men ingen stygge ulykker heldigvis. Bank i bordet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, det er ikke bare unge uerfarne som fyker rundt å vraker både sitt, og andres liv med bilene sine.

 

Men jeg satt for en tid tilbake med en kompis å diskuterte dette med nye biler VS litt eldre biler, gjerne en bakhjulsdrevve bil. hva skjer OM en "uerfaren" sjåfør kommer bak rattet på en av disse bilene, la oss nå si om 10 års tid.. Da er alle vant med biler både med ditt og datt, esp, abs, osv osv. hva skjer om de kommer bak rattet på en bil uten data som hjelper deg med å komme deg gjennom svingen? er uhyre glad for at jeg kjøpte min w124 Mercedes Benz.. en ting er sikkert, jeg har lært meg mye mer enn hva man skulle tro.. ting jeg kommer til å ta med meg når jeg nå setter meg bak rattet på en kommene familie bil..

 

Holdninger kan bare læres med tiden..

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bare unge uerfarne som fyker rundt å vraker både sitt, og andres liv med bilene sine.

 

Men jeg satt for en tid tilbake med en kompis å diskuterte dette med nye biler VS litt eldre biler, gjerne en bakhjulsdrevve bil. hva skjer OM en "uerfaren" sjåfør kommer bak rattet på en av disse bilene, la oss nå si om 10 års tid.. Da er alle vant med biler både med ditt og datt, esp, abs, osv osv. hva skjer om de kommer bak rattet på en bil uten data som hjelper deg med å komme deg gjennom svingen? er uhyre glad for at jeg kjøpte min w124 Mercedes Benz.. en ting er sikkert, jeg har lært meg mye mer enn hva man skulle tro.. ting jeg kommer til å ta med meg når jeg nå setter meg bak rattet på en kommene familie bil..

 

Holdninger kan bare læres med tiden..

 

Enig med deg..!

Kjenner flere som faktisk starter sjåførkarrieren sin med biler som har antiskrens, antikræsj, parkeringshjelp og det ene og det andre, kanke lære no særlig av det kontra hvis de skulle hatt en gammal, gjerne bakhjulsdrevet bil..

Eneste ''hjelpa'' jeg har på min w124 er abs og servo..

~Wild Racing~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2008 var det KUN 64 Ungdommer (Politiet registrerte 241 dødsulykker i 2008)

 

Så ikke kom her og si at ungdommer er den som skaper MEST dødsulykker!

 

Jeg blir så irritert når folk på nyheter/tv/nett/text-tv/aviser sier at det er ungdommer som lager mest ulykker!

Fordi om ett få tall av all ungdom kommer borti ulykker så skal man sette ALLE under samme kam!

!Det er faen ikke rett!

 

Gammle menn/damer er LIKE så farlige i trafikken som ungdommer vil da jeg si!

low and slow, is how it goes

low and slow, plowing snow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår