Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Ref lønn: en kompis av meg tjente alene opp 110.000 det året han var 17, for å kjøpe seg bil. Lovlig. Riktignok via noen som kjente noen, som ga han en drømmejobb med drønmmelønn :)

 

Forøvrig har jeg selv tenkt å forsikre mitt daglige kjøretøy på meg selv, da jeg har lyst til å opparbeide meg bonus(og ikke være redd for andre's bonus, når jeg kjører rundt). Selv kjøper jeg opp slitne biler for 4-sifrede beløp, og pusser de opp, og satser på å tjene penger til ny bil på den måten :)

 

Også ser jeg du skriver om ABS... min første grøfte-opplevelse i vinter hadde vært unngått med ABS :D Men det er fryktelig morsomt på vinterføre, uten ESP, DSC etcetc... ;) Lærer litt av dèt og :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ABS er no dritt! lær deg heller å la være å få panikk og låse hjula dine! du vil uten tvil stoppe mye fortere ved å pumpe bremse, enn å la abs'en styre deeg 300m lenger ned i veien på is føre!

 

Jeg personlig hater alt som skal hjelpe deg ut av slædd eller rette deg opp! for den dagen det går galt og du vet hva du skal gjøre, og din unnamanøver er å faktisk legge opp bilen for å klare en sving eller hva dte måtte være, og dritten derimot retter seg opp og sender deg på feil kurs igjen er dødfødt!

 

 

Havna en gang på jordet med en mercedes der ESP kvelte motoren min og styrte meg ut på jordet i det jeg skulle slædde en bil gjennom en sving da jeg mista grepet på bakhjulet og overstyrte!

 

Møkkaprogram for folk i rullestol er det der beregnet på!

 

Ikke på aktive sjåfører som oss

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS er no dritt! lær deg heller å la være å få panikk og låse hjula dine! du vil uten tvil stoppe mye fortere ved å pumpe bremse, enn å la abs'en styre deeg 300m lenger ned i veien på is føre!

 

 

Nå er jo først og fremst ABS laget for å hindre deg i å blokkere framhjulene i en sving. noen prøvd å blokke de utn abs i en sving? plutselig retter bilen seg opp og går rett fram... da er det fort gjort å få bilen nedi grøfta du! eller i en undamanøver på is.. ABS har fått meg gjennom mye! både Elg og andre biler som har gjort noe rart.. også ned bakker, men da prøver jeg jo å ikke få absn til å slå inn..

 

MEN EN TING ER SIKKERT. neste gang jeg skal kjøpe nye vinterdekk, blir det PIGG PIGG og atter PIGG.

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at allverdens dupeditter sikkert hjelper de som sliter med bilkontroll selv på tørr asfalt (sett folk på veien som jeg etter å ha sett reaksjonene deres ikke kan fatte at de faktisk har lov å ha lappen med så lite kontroll over potensielt 1.5 tonn drapsvåpen) eller i brå situasjoner, hvor de som ikke har innarbeidede reflekser (manglende trening) får panikk og stempler til bremsepedalen.

 

Personlig er jeg enig med Robert (DRFT-R)... skal jeg kjøre bil på vinterføre foretrekker jeg uten ABS inntil vi snakker føre skapt av underkjølt regn, da er det så glatt at det ikke spiller noen rolle. Vil ha muligheten til å låse fronten med venstrebremsing for å holde en uforutsett sladd istedet for å enten gå helt rundt eller skli for langt ut, huke tak og få ukontrollerbar kontra som sender meg rett i trynet på Robert når han kommer i kranbilen i motsatt felt.

 

ESP betyr at bilen mener at den styrer...og når jeg kjører bil er det faktisk jeg som sitter på sjåførplassen. Da skal JEG styre. Så, Ekstra Slitsomt Piss-knappen blir konsekvent skrudd av ASAP. Kjører jeg med den på, går det glatt skeis...holdt på seile rett i et autovern med dyr bil fordi jeg hadde lett side-slip på løssnø som jeg hadde full kontroll over og ESP'en ikke var enig i, så den ville ta over. Så nei takk.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd å kjøre en bil med antikrasj eller antigøy dupeditter .. Eneste og nærmeste må bli kompisen sin Mondeo med antispinn, som jeg testet i en bakke med snø. Der kom gasspedalen imot meg til motoren tilslutt stoppet.. Den kvaltes rett og slett! Kjekt!? Fint at det var en knapp på systemet så man fikk slått av driten, startet opp og kommet seg opp den bakken i det minste. SÅ hjelpesløs har jeg aldri følt meg noengang som da, når bilen jobbet imot meg så jeg ikke skulle komme opp den bakken..

 

Ellers har vi jo ABS da, dette var noe jeg først hatet som pesten. Var ABS på BMW'n jeg kjøpte meg, og ble himla mye trening for å lære å finne grensene med ABS. Men den imponerte meg etpar ganger uansett da.. Imponerte også kompisen min en gang som kjørte Granada uten ABS foran meg ned en bakke en vinter. Han kjørte etter forholdene, ganske rolig og bremset før svingen, og der ser jeg Granadaen slippe totalt sidelengs i høyresvingen og legge hele sida rett i autovernet midt i svingen.. Han lå ganske langt foran meg, for jeg likte å ha litt plass å leke på.. Jeg kom i fullt pådrag på 3.gir med 528i'n, det gikk sidelengs i nedoverbakke, ca 100km/t det var mye løssnø på veien og deilig å sladde i. Og ikke nok med det, men bak meg kommer søskenbarnet mitt i en makan 528i, like breitt han også.. Og han ligger inni snøføyka mi atpåtil.. I det jeg oppdager at Granadaen smeller i autovernet har jeg ikke mye å reagere på om jeg ikke vil skli rett inn i han selv, og nestemann inn i meg igjen.. Men takket være ABS'n så kunne jeg gå rett på oppbremsingen selv om jeg lå midt i en sladd. Bilen tok seg elegant inn og jeg styrte over veien og inn på en innkjørsel på andre siden hvor jeg stoppet. Enda femti meter igjen til svingen med Granadaen, og han i bmw'n bak meg svingte like elegant inn bak meg igjen og parkerte. Mens kompisen med Granada bante og sparket plastikkdeler fra veien og ut under autovernet.. Han kunne ikke fatte hvordan vi klarte å få stoppa så lenge før svingen i den farten vi kom med, sidelengs atpåtil. Han kjørte maks 60 ned bakken, og det var tydeligvis allt for fort for granadaen inn mot denne svingen som atpåtil er helt feil dosert i nedoverbakke.. Om vi berget pga ABS, bedre bil, bedre dekk, bedre sjåfør eller en kombinasjon av fler vet ikke jeg. Men jeg vet at dekka var 4-5 sesonger gamle iallfall.

 

Har faktisk liten tro på at man kunne stoppet noe særlig fortere uten ABS akkurat der iallfall, selv om man sikkert kunne gjort det mange andre ganger.. På andre underlag, eller i andre situasjoner.

 

Dette var en sånn gang da man ser etterpå hva man akkurat har gjort og tenker, "Wow, rått!!". Den rettstrekka i bakken er vel ca 400m lang, og svingene du kommer inn i er nådesløse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at allverdens dupeditter sikkert hjelper de som sliter med bilkontroll selv på tørr asfalt (sett folk på veien som jeg etter å ha sett reaksjonene deres ikke kan fatte at de faktisk har lov å ha lappen med så lite kontroll over potensielt 1.5 tonn drapsvåpen) eller i brå situasjoner, hvor de som ikke har innarbeidede reflekser (manglende trening) får panikk og stempler til bremsepedalen.

 

Personlig er jeg enig med Robert (DRFT-R)... skal jeg kjøre bil på vinterføre foretrekker jeg uten ABS inntil vi snakker føre skapt av underkjølt regn, da er det så glatt at det ikke spiller noen rolle. Vil ha muligheten til å låse fronten med venstrebremsing for å holde en uforutsett sladd istedet for å enten gå helt rundt eller skli for langt ut, huke tak og få ukontrollerbar kontra som sender meg rett i trynet på Robert når han kommer i kranbilen i motsatt felt.

 

ESP betyr at bilen mener at den styrer...og når jeg kjører bil er det faktisk jeg som sitter på sjåførplassen. Da skal JEG styre. Så, Ekstra Slitsomt Piss-knappen blir konsekvent skrudd av ASAP. Kjører jeg med den på, går det glatt skeis...holdt på seile rett i et autovern med dyr bil fordi jeg hadde lett side-slip på løssnø som jeg hadde full kontroll over og ESP'en ikke var enig i, så den ville ta over. Så nei takk.

 

 

hahahah! robert kjører ikke kranbil lenger;) heller en Tippbil uten fartssperre;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kunne ikkje vært mer enig. har kjørt mercedesen til min mor men da føler eg at eg kjører en vannseng. er altfor komfortabel, og man klarer ikkje og "kjenne" hva bilen faktisk driver med. men eg har selv en gammel audi 80 87mod, uten abs og servo og all elektronikken. og den kan man fort "kjenne" hvor langt man kan trekke strikken før den ryker. pga den er mindre komfortabel:P hehe og den har ikkje diverse stabilitetskontroller + den er MYYYYYE stivere og lavere tyngdepunkt. og man får en vanvittig følelse av at man faktisk KJØRER en bil. og det elsker eg. man føler seg nok tryggere i en bil med mer elektronikk og komfort, det tror eg nok. men det spørrs jo kor trygt det er å føle seg for trygg, hvis dere skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ihugga motorsport kjørere sier at elektronikk faktisk er bedre. De som tror at de kjører sikkrere,bedre eller raskere uten mangler kunnskaper. Mange av ulykkene med unge sjåfører kunne ha vært unngått hadde de hadd biler med ABS og ESP. ESP er uten tvil noe som redder liv. Topgear f.eks teste dette en gang på snø og de var ovehode ikke i tvil om at noen av verdens beste sjåfør kunne ikke holde halvparten av farten til en "ordinær dame" på testbanen uten å kjøre ut en eller annen gang.

 

Uansett så er det fart som dreper. Kan bare se på ulykken soim skjedde der jeg bor for ett år tilbake med en golf. Når man kjører 200 i en golf og tar igjen en bil så kan man ikke bare bremse opp hurtig. Hva skjer hvis man bråbremser med en gammel bil uten ABS eller ESP i 200? Bilen endte opp baklengs inn i en møtende bil og 1 drept. Når man passere 110 og oppover så kan man ikke svinge eller bremse som før. Hadden bilen hatt ABS eller ESP så hadde han sikkert bare torpedert bilen i front litt, men ikke mistet kontrollen av bilen. Bremser man i 200 så er bilen en pendel. Forhjulene blokkerer og bakenden blir en pendel og svinger ut en eller annen vei.

 

Har kjørt mange biler med og uten elektronikk mine år på veien, og aldri har jeg kommet frem til at uten er bedre. Det er ihvertfall ikke raskere. Husk at vi snakker om vanlig vei og ikke asfaltløp her.

 

ABS og is fungerer perfekt. Hvis det er så glatt at bilen ikke klarer å stoppe så kan man i det minste styre når man har abs og bruke brekket når man har retningen og ønsker å stoppe. Hvis der er så glatt så vil en bil uten ABS være fryktelig vanskelig å styre uten å slippe opp bremsen helt å da hjelper det fint lite at man kan blokkere bremsene.

 

Elektronikk redder liv!

 

Setebelter redder liv! (50% av de som døde i januar hadde ikke det på seg!)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mener at abs og esp absolutt har noe for seg, men det er viktig at folk lærer å kjøre uten også. Antispinn derimot, kan være fryktelig slitsomt. Og elektrisk håndbrekk som noen biler har nå, er også slitsomt...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser man i 200 så er bilen en pendel. Forhjulene blokkerer og bakenden blir en pendel og svinger ut en eller annen vei.
Ser ikke helt om Sir Isaac Newton er enig i fysikken i det der... låser man BAK først kommer rompa ut. Låser man foran ruller bare hjulene bak etter der fronten går, så da må man legge til input fra rattet for å snurre... Jeg har bremset fra over 250 ned til 130-140 med låste hjul foran flere ganger med null pendel-virkning og ingen automatisk spontan død som følge. Jeg har enda ikke hatt en bil nyere enn 1992...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt sidelengs gjennom kurver, tørr asfalt i 230 km/t med en 85 mod BMW på vanlig vei, hadde en elektronisk dings prøvd å krølle det til for meg da så hadde jeg blitt rævkjørt rett til skogs..

 

Sier ikke at det er sånn man skal kjøre, men det var nå engang sånn man kjørte som ungdom.. Og poenget er at man har lært et og annet av all idiotskapen man har drevet på med.. Tviler ikke på at elektronikk kan være til god hjelp mange ganger, men da må man kjøre på parti med elektronikken. Det nytter ikke å sette bilen sidelengs opp før en sving om en datamaskin sier at sånt er farlig, og retter bilen opp igjen..

Kanskje man bare skal kaste rattet i bilene, datamaskinene får bare ta over styringa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elektroniske hjelpemidler er bare no jalla drit. Vi får se den dagen en moderne bil kutter midt i en sving i HØG hastighet;) så snakkas vi om det er så trygt som dere proffer skal ha det til.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt sidelengs gjennom kurver, tørr asfalt i 230 km/t med en 85 mod BMW på vanlig vei, hadde en elektronisk dings prøvd å krølle det til for meg da så hadde jeg blitt rævkjørt rett til skogs..

 

Sier ikke at det er sånn man skal kjøre, men det var nå engang sånn man kjørte som ungdom.. Og poenget er at man har lært et og annet av all idiotskapen man har drevet på med.. Tviler ikke på at elektronikk kan være til god hjelp mange ganger, men da må man kjøre på parti med elektronikken. Det nytter ikke å sette bilen sidelengs opp før en sving om en datamaskin sier at sånt er farlig, og retter bilen opp igjen..

Kanskje man bare skal kaste rattet i bilene, datamaskinene får bare ta over styringa..

 

FIA har lagt ned forbud mot bruk av ABS,ESP os.v. av motorsport team for å få ned farten, og gjøre det mere publikum vennlig siden aktive hjelpemidler ødelegger.. de retter opp feilene alle førerene gjør så det blir kjedelig.

 

Når det gjelder å sette opp bil med elektronik så tror jeg du har sovet i noen år. Nevn ett bilmerke som ikke har program for aktiv kjøring idag når vi snakker om biler som er laget for det? Hvorfor kommer M serien til BMW fullpakket med dette? Hvorfor er evo'e min satt opp med aktive differ som jobber sammen med ABS og alle andre systemer. Hvorfor bruker bilfabrikker miliarder på å utvikle dette hvis det dreper kundegruppen som kjøper disse?

 

Egenltig så er det håpløst å spre slik tull som du gjør. Din uvitenhet er veldig trangsynt og ufruktbar for yngre generasjoner.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elektroniske hjelpemidler er bare no jalla drit. Vi får se den dagen en moderne bil kutter midt i en sving i HØG hastighet;) så snakkas vi om det er så trygt som dere proffer skal ha det til.

 

Sjangsen for at det skjer er lysår mindre iforhold til statestikken over yngre som feiler med biler uten dette

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt om Sir Isaac Newton er enig i fysikken i det der... låser man BAK først kommer rompa ut. Låser man foran ruller bare hjulene bak etter der fronten går, så da må man legge til input fra rattet for å snurre... Jeg har bremset fra over 250 ned til 130-140 med låste hjul foran flere ganger med null pendel-virkning og ingen automatisk spontan død som følge. Jeg har enda ikke hatt en bil nyere enn 1992...

 

Ikke optimalt nei, men hvor bra fungere egentlig bakbremser på norske biler? Min gamle A4 bremset kun foran etter en vinter med salt. Når den i tillegg bremset 20% skeivt foran så var det en ubehagelig følelse å brå bremse med den. I en perfekt verden med fine veier og gode biler så har ikke dette vært ett tema. Når jeg ser at 2 av ulykkene som drepte ungdommer på veien der jeg kjører skjer på grunn av nedbremsingen så er det ett problem. Høy fart og hard nedbremsing da man tok igjen en bil for så å miste totalt kontrollen. Sier ikke at det er bare Newton som bestemmer. Var en kortversion men Newton kommer definitivt inn i bildet på en dårlig måte

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår