Gå til innhold

Ungdom og bilkjøring

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

  • Svar 830
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du må jo være det dummeste som går i to sko! "Jeg mener jeg er flink til og kjøre". Hvordan kan du si noe så dumt. Du kan ikke kjøre før du har kjørt i 10 år!! Du burde ikke kjørt noe større en en tråbil!

 

 

er vell det dummeste jeg har hørt å, mange jeg kjenner som kun har vært på veien 2-3 år som er myyye bedre sjåfører en f.eks folk som har vært på veien i 20 år. dette kommer vell av at de er mye mer på veien hele tiden, og har en interesse. og greier å lese trafikken. jeg vil si at en kar på 40 år som har null interesse for bil eller bilkjøring i det heletatt, og som bare pendler 2 km til jobben hver dag er like "dårlig" til å kjøre bil som f.eks en 21 år gammel kar som driver i et yrke hvor det e mye kjøring hele tia, og som syns det er morsomt å kjøre bil.

Corolla GT twincam

[x]Subaru impreza GT (en slik bil SKAL jeg ha igjen!)

[x]Corolla 1300 "gti" R.I.P

[x] passat g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vell det dummeste jeg har hørt å, mange jeg kjenner som kun har vært på veien 2-3 år som er myyye bedre sjåfører en f.eks folk som har vært på veien i 20 år. dette kommer vell av at de er mye mer på veien hele tiden, og har en interesse. og greier å lese trafikken. jeg vil si at en kar på 40 år som har null interesse for bil eller bilkjøring i det heletatt, og som bare pendler 2 km til jobben hver dag er like "dårlig" til å kjøre bil som f.eks en 21 år gammel kar som driver i et yrke hvor det e mye kjøring hele tia, og som syns det er morsomt å kjøre bil.

 

 

"er vell det dummeste jeg har hørt"......

Skal vel kjøre fletta av deg din fjott.

Og ja, jeg kunne vært far din.(hils mora di)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"er vell det dummeste jeg har hørt"......

Skal vel kjøre fletta av deg din fjott.

Og ja, jeg kunne vært far din.(hils mora di)

 

 

ok, de inlegget der sier vell mer om din mentale tilstand, og korte lunte. som da igjen gir et lite bilde av deg i trafikken.

 

 

"Skal vel kjøre fletta av deg din fjott."

 

en kar fra UP å som sa det på banedag for et par uke sia, han gikk på en smell. man trenger ikke å være 40 å og klyse for å kunne kjøre fort.

Endret av SirLund

Corolla GT twincam

[x]Subaru impreza GT (en slik bil SKAL jeg ha igjen!)

[x]Corolla 1300 "gti" R.I.P

[x] passat g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, de inlegget der sier vell mer om din mentale tilstand, og korte lunte. som da igjen gir et lite bilde av deg i trafikken.

 

 

"Skal vel kjøre fletta av deg din fjott."

 

en kar fra UP å som sa det på banedag for et par uke sia, han gikk på en smell. man trenger ikke å være 40 å og klyse for å kunne kjøre fort.

 

"de inlegget der sier vell mer om din mentale tilstand"

Dette må du begrunne litt dypere.

 

 

"en kar fra UP å som sa det på banedag for et par uke sia, han gikk på en smell. man trenger ikke å være 40 å og klyse for å kunne kjøre fort"

Hva er det du prøver og si her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han prøver og si er nok at det ikke er tøft å være stor i kjeften over inernett, når man ikke har peiling på hvordan den andre kjører (som er tilfelle her). For så å bli eid når det blir bevist hvem som er best

 

Hvem er det som er stor i kjeften? Jeg,? som ble provosert av noen lattelig utsagn fra "SirLund".

 

" mange jeg kjenner som kun har vært på veien 2-3 år som er myyye bedre sjåfører en f.eks folk som har vært på veien i 20 år"

Denne var jo konge.

 

Har "skrap" og spylt bort opp endel ungdommer(deler av dem) av asvalten som hadde denne holdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vell det dummeste jeg har hørt å, mange jeg kjenner som kun har vært på veien 2-3 år som er myyye bedre sjåfører en f.eks folk som har vært på veien i 20 år. dette kommer vell av at de er mye mer på veien hele tiden, og har en interesse. og greier å lese trafikken. jeg vil si at en kar på 40 år som har null interesse for bil eller bilkjøring i det heletatt, og som bare pendler 2 km til jobben hver dag er like "dårlig" til å kjøre bil som f.eks en 21 år gammel kar som driver i et yrke hvor det e mye kjøring hele tia, og som syns det er morsomt å kjøre bil.

 

Jeg har hatt lappen i 20 år, forskjellen er at de som har kjørt lenge bruker huet mer og kan forutse hva som KAN skje om man kjører forbi en bil over en bakketopp feks.

 

Møtte en slik en litt fersk en, kjempekul med BMW E36 i rundkjøringa ved ÅS ned mot E6 retning Moss. Prøvde å legge den breit med det resultat at han snurra... hahahaha. Flaut.

 

Verste var at han tok en runde til ut i rundkjøringa for å prøve en gang til, men da stod det en Transporter i veien for han...

 

Håper virkelig at du leser dette...

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som er stor i kjeften? Jeg,? som ble provosert av noen lattelig utsagn fra "SirLund".

 

" mange jeg kjenner som kun har vært på veien 2-3 år som er myyye bedre sjåfører en f.eks folk som har vært på veien i 20 år"

Denne var jo konge.

 

Har "skrap" og spylt bort opp endel ungdommer(deler av dem) av asvalten som hadde denne holdningen.

 

Men det er finnes jo også de som faktisk er bedre til å kjøre etter kun et par år, enn de som har hatt lappen i maaange herrans år. Det finnes unntak her. Men så når det gjelder risikotenkning, så kan det like så godt være verre for en på 40 enn en på 20. Alt kommer an på hva man har i hue, og hvordan man bruker det.

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man her må skille mellom det å være teknisk flink til å kjøre, og det å ha erfaring bak rattet og dermed lettere kunne vite hva andre bilister foretar seg. Fordi om du kjører fort ned et fjellpass er du ikke nødvendigvis en god sjåfør, du kan mangle alt som heter sunn fornuft for alt det jeg vet.

 

Forøvrig er det viktig å huske på at erfaring er en kombinasjon av hvor lenge man har hatt lappen, antall kilometer man har kjørt og antall situasjoner man har vært oppe i. Ta min farfar, jeg vil ikke tro at han møtte så mange utfordringer da han "kjørte på grusveier uten biler" (sitat ham selv) de første årene han hadde lappen. Dagens ungdom møter nok flere utfordringer sånn sett. Ta Olga (jeg er glad i Olga), la oss si hun kjører 100 mil i året. Så på 15 år har hun kjørt like mye som det jeg har gjort på 8 mnd med lappen, if you catch my drift.

 

Erfaring er mer enn bare alder, men det å si at alder ikke spiller noen rolle er håpløst. Om du kjører ett eller to sekunder raskere rundt en bane enn en med erfaring bak rattet har da ingenting med saken å gjøre. Å være en god bilist handler om å bruke huet, forutse ting i tillegg til å for eksempel kunne ta en rask unnamanøver hvis noen plutselig kjører ut foran deg :tannløs:

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er finnes jo også de som faktisk er bedre til å kjøre etter kun et par år, enn de som har hatt lappen i maaange herrans år. Det finnes unntak her. Men så når det gjelder risikotenkning, så kan det like så godt være verre for en på 40 enn en på 20. Alt kommer an på hva man har i hue, og hvordan man bruker det.

 

De er usannsynlig sjeldne, teknisk ja, oppi huet nei.

 

Er en bitteliten forskjell der.

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå det at det ikke er alderen som avgjør risikofaktoren her, men kjøreferdighetene og ikke minst hva du bruker hodet til!

 

Om du er 18år og har hatt lappen nå i kanskje 3 mnd (som i det tilfelle jeg er) så vil jeg ikke si at jeg utgjør en større risikofaktor enn det min far er. Han kjører så fort som det er lov å kjøre, uansett hvor, eller det som bilen klarer i svinger. Han sier at han kjenner veien og det der, men du kjenner aldri det som er ute i veien!!! Plutselig står det er dyr der, eller noen som har stoppet i en uoversiktlig sving for å plukke blomster (som jeg overhodet ikke skjønner er mulig?!!) o.l.

 

Jeg har selv kjørt bil i 5 år, men kjørt langs veien i 3 år, og har kanskje tilbakelagt 16 000km allerede på veien. Det finnes 40-åringer som er langt mye farligere enn det jeg er, for de tar mye større sjanser og kan skape farligere og større situasjoner. Men selvfølgelig; det er mange DUMME nybegynnere som befinner seg på veien. Noen som tror de er ferdig utlært når de få lappen, men det er helt feil. Det er da du begynner å lære for fullt! Det er derfor det heter "du lærer så lenge du lever".

 

Men får å gjøre en lang historie kort; det er huet det kommer an på, ikke alderen.

 

 

Og ang. det å sette opp aldersgrensa på førerkort på bil syns jeg er en dum idè! Det vil føre til:

- Mer ulovlig kjøring

- Mer villkjøring når du får lappen som kanskje 20- eller 23-åring

- Større og sprekere biler siden du rekker opparbeide deg litt økonomi hvis du evt. ikke kan kjøre opp før du er 23 år.

- Mindre kjøreerfaring enn hvis det skal fortsettet med å ta lappen som 18-åring.

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man her må skille mellom det å være teknisk flink til å kjøre, og det å ha erfaring bak rattet og dermed lettere kunne vite hva andre bilister foretar seg. Fordi om du kjører fort ned et fjellpass...

 

Til å ha hatt lappen i 8 måneder så syns jeg hele inlegget ditt var usansynlig godt, og voksent skrevet! Jeg håper bare at du tenker sånn når du er ute å kjører også. (Men for all del, jeg sier ikke at du ikke gjør det!)

 

Ungdommer har jevnt over bedre reaksjonstid enn eldre. Reaksjonstiden er fra det er mulig å oppfatte en faresituasjon til det blir reagert på den. (Bremse, svinge, gi gass, whatever) Normalt vil denne ligge mellom 1 til 3 sekunder avhengig av hva man er oppmerksom på. Er det flere ting i en ferdselsituasjon man må rette oppmerksomheten mot, vil reaksjonstiden bli lenger osv.

 

Eks:

Det er mørkt og du kjører alene i et område med mye rådyr, og du har sett dem akkurat på samme sted før, så er du spesielt oppmerksom på at det kan komme rådyr. Ser du to prikker som lyser litt i veikanten da, så nøler du ikke med å bremse.

Når rådyret først er observert har unge friske folk ofte kortere reaksjonstid enn litt eldre, men de eldre har den erfaringen at de kanskje hadde begynt å bremse før rådyret var fullt observert.

 

Hadde alle som ferdes på vegen fulgt veitrafikkloven §3 til punkt og prikke hadde vi ikke hatt behov for andre kjøreregler.

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

 

Med andre ord; BRUK SUNN FORNUFT OG SUNN SKEPSIS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faller ikke natrulig for mennesker å farte rundt i høy hastighet, enten det er 50 - 80 eller 100, derfor trenger vi SOLID opplæring i akkurat dette.

Jeg vet om flere personer som ABSOLUTT ikke burde ha fått førerkortet, men i Norge per dags dato er det nesten en menneskerett å ha førerkortet og ALLE som invisterer nok tid vil til slutt få førerett av bil uansett hvor dårlige sjofører dem er.

Dette er et stort problem.

 

Nå vet ikke sensor, under oppkjøringen, hvor mye tid og penger du har investert i kjøreopplæringen utenom de pålagte kurs å timer.

Sensor dømmer kunn etter de 45min (?) oppkjøringen varer, er sensor overbevist over enhver tvil om at du er skikket til å inneha førerkortet utifra det du har vist under de 45 minuttene så er du skikket til å inneha lappen uavhengig av hvor mye tid å penger du har lagt ned i kjøretimer. Noen trenger flere timer enn andre, og uansett om du har investert 100 000kr og 50 kjøretimer så er det de 45 min med sensor som avgjør om du får lappen. Og kjøre bil er egentlig ikke noe kunststykke, og ikke bare forbeholdt personer som er "annlagt av natur" til å kjøre. En jente som sliter med bakkestart og få den i rett gir osv. kan bli en like flink bilist, om ikke bedre, som Ola Bonde som har kjørt jordebil siden han kunne gå. Såfremt hun får god veiledning, øver og evaluerer de feilene hun gjør under kjøretimene så er hun raskt på høyde med Ola Bonde.

Når sant skal sies er det sikkert flere som mener du ikke burde ha lappen også? Som påpekt av deg selv gjør "alle" en feil eller flere i trafikken, jeg har selv gjort flere, og skal man kun dømme utifra de så er jeg "ikke skikket til å ha lappen". Ser man på det helhetlige bildet speiler saken seg i et helt annet lys. Så hva dine spekulasjoner og meninger er begrunnet i vet jeg ikke, men har du virkelig alle kortene på bordet og er egentlig du den rette til å dømme andre?

 

Så har vi det med de eldre, at man automatisk får førerkort til man er 100 år er jo helt latterlig. I mine øyne burde det vært lovpålagt og GRATIS veiledningstime og "oppkjøring" minst vært 10 år etter man fyller 50.

I tillegt så har leger plikt å melde fra om eldre ikke kan beholde førerkort lenger, men dette svikter også da leger kanskje har hatt samme pasient i 40 år og kjenner personen godt.

Dette er også et stort problem.

Etter passerte 70år må man ha legeattest for å kjøre bil, det gies også tilbud om oppfriskningskurs til eldre bilister. Om det skulle vært lovpålagt skal jeg ikke kommentere.

 

Før du begynner å sverte legenes kredibilitet og vurderingsevne burde du iallefall ha noen håndfaste rapporter å vise til. Og påstå at det er et "stort problem" basert på rykter og andre tvilsomme påstander er ugreit og mange naive sjeler tar dette for god fisk og den imaginære stenen ruller videre...

 

Min kommentar i rød skrift:

Og ang. det å sette opp aldersgrensa på førerkort på bil syns jeg er en dum idè! Det vil føre til:

- Mer ulovlig kjøring (hvorfor det?, uansett vil andelen "uskikkede" bilister (les de under 20-23år) minke og sikkerheten øke?)

- Mer villkjøring når du får lappen som kanskje 20- eller 23-åring (hvorfor mer villkjøring? vil du ikke i en alder av 23år være litt mer voksen i pappen og ha andre verdier og holdninger som hindrer deg i villkjøring? Vil man ikke være litt mer reflektert over hva utfallet av villkjøring kan være?)

- Større og sprekere biler siden du rekker opparbeide deg litt økonomi hvis du evt. ikke kan kjøre opp før du er 23 år. (sikrere bil?)

- Mindre kjøreerfaring enn hvis det skal fortsettet med å ta lappen som 18-åring. (kjøreerfaring i forhold til kjørte kilometer og antall farlige situasjoner vil være den samme, forskjellen er bare at man er mer "voksen" når situasjonen oppstår og handlingsmåten være anderledes. Det kan også hende at situasjonen ikke oppstår fordi man er voksen nok til å unngå den.)

 

Ungdommer har jevnt over bedre reaksjonstid enn eldre. Reaksjonstiden er fra det er mulig å oppfatte en faresituasjon til det blir reagert på den. (Bremse, svinge, gi gass, whatever) Normalt vil denne ligge mellom 1 til 3 sekunder avhengig av hva man er oppmerksom på. Er det flere ting i en ferdselsituasjon man må rette oppmerksomheten mot, vil reaksjonstiden bli lenger osv.

Hva definerer du som eldre? Er det en person på 40 år tror jeg ikke reaksjonstiden er så mye anderledes. En eldre person med mer erfaring vil også kunne vurdere hvilke faremomenter som det bør fokuseres på, og dermed korte ned reaksjonstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å ha hatt lappen i 8 måneder så syns jeg hele inlegget ditt var usansynlig godt, og voksent skrevet! Jeg håper bare at du tenker sånn når du er ute å kjører også. (Men for all del, jeg sier ikke at du ikke gjør det!)

 

Hehe, høres bra ut.. :)

De fleste har vel sine svin på skogen, jeg har fått tilsnakk av lovens lange arm for slædding i en rundkjøring, utover det har jeg ikke vært i noen episoder verken med politiet eller som jeg har tenkt at det er et under at det gikk bra. Selv om det har en tendens til å kanskje gå litt fort er det greit å huske på at noen steder er bedre egnet enn andre og at det er lov å bruke huet.. :idea:

 

Beste jeg hører er nok folk sier at de er bedre sjåfører som 18-åringer enn det deres foreldre er. Det er bra å kjenne bilen, tviler ikke på at jeg kjenner mine biler bedre enn det mine foreldre kjenner sine, men man møter kanskje seg selv i døra hvis man nesten drepte noen da man testet grensene :tannløs:

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår