fjellztup Skrevet Mars 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2007 Holder på å bygge anlegg i en russebil og trenger litt hjelp med følgende: (bilen er foresten en Chevrolet Van G30) 1. Det står 2 batterier orginalt i bilen, der ett er plassert ved motoren og det andre er plassert under bilen. Begge skal byttes ut så da tenkte jeg å sette iallefall ett batteri helt bakerst inne i bilen ved forsterkerene som er plassert der. Men hva med det andre batteriet, bør det plasseres sammen med det andre, eller fremme ved motoren? 2. Hvis man plasserer ett frem og ett bak, bør man da ha både pluss og minusledning mellom batteriene eller er det like greit å jorde hver for seg? 3. Tilslutt, hva med tykkelsen på strømkablen(e) mellom batteriene, bør den være like tykk som kabelene som går fra batteriet til forsterkerne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mars 5, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2007 Det er såvidt jeg vet, ikke lov med batterier inne i kupeen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fjellztup Skrevet Mars 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2007 Det er såvidt jeg vet, ikke lov med batterier inne i kupeen. De på biltilsynet sa det gikk bra så lenge polene var tilsvarlig tildekket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kavring Skrevet Mars 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2007 Det er ingen restriksjoner på hvor man kan plassere batterier, men syrebatterier BØR for all del ikke brukes inne i kupeen. De avgir hydrogengass(knallgass) ved lading, og kan i tillegg lekke batterisyre(svovelsyre). Skal en bruke batteriet inne i kupeen bør en bruke gelebatterier, men disse er til gjengjeld langt dyrere enn vanlige syrebatteri. Jording av batteriene kan gjøres lokalt, det er ikke nødvendig å føre minuskabel frem. (Tykke strømledninger er dyrt) Lag solide jordingspunkter dersom det ikke er fra før. Dimensjonene på de originale strømkablene er tilpasset dynamoens ladeevne og du trenger normalt ikke bruke tykkere ledninger enn dette mellom batteriene. Hvordan det er å kombinere to ulike batteriteknologier uten skille, vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.