Gå til innhold

Må gjøre noe med BMW 318i 1984'en :)

Ranger emnet


monk

Anbefalte innlegg

Jeg trur dette er et bra utgangspunkt på å lære seg litt om bil. Og gjøre me selv. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte meg noe som dette selv..

 

Hvor mye gav du for denne bilen? Er det veldig mye penger å tape på å gå løs på den selv? :)

 

 

Jobb opp litt penger.. Så ordner du den opp litt..

 

Puss ned bilen selv, med sandpapir.. Prøv å få noen til å hjelpe deg å sveise i rusthull osv. Puss over overflate rust som er tilstede.. Og kjøp deg lakksprøyte og lakk. Lakk selv. Ta deg tid og gjør det ordentlig. Så blir det sikkert greit nok.

 

Få bort mest mulig chrome.. Som f.eks nyrene og hjulbuelistene. Lakk dette matt sort.

 

Så kan du ettersom du får deg litt mere penger kjøpe et brukt senkesett med dempere. Og et par ålreite felger.. Til billige penger..

 

 

Ikke bruk altfor mye penger på bilen, siden det er et ganske kjipt utgangspunkt i seg selv. Om du forstår :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det koster mye peng å få det skikkelig, du taper uansett på det økonomisk sett men du verden så mye du får igjen mtp det pedagogiske!

 

Men skal du få det skikkelig til må du ribbe den helt utvendig og kasnkje delvis innvendig. Da dukker all rust opp! Den rusten du ser er som regel kun 10% av all rust på bilen. E jo ikke sikekrt du trenger å sveise så veldig mye, spørs om det er gjennomrustet.

 

Jeg ville fått fatt i en billig vinterbil, stuet e30en i garasje og ribbet den. deretter tatt en og en del og restaurert!

 

Om du legger tid i dette kan du få en skikkelig grom bil, men du skulle jo hatt litt mer krutt under panseret..:)

 

Og lakk, det er jo liksom siste og nesten viktigste du gjør med bilen så det ville jeg fått gjort proffesjonelt, blir ikke så dyrt om du får det uten mva.

 

Skal ta understellet på e30 min i vinter og skifte ut motoren på våren igjen!

 

Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen blir nok smooth som bare det med litt kjærlighet og omtanke. Men, jeg har tenkt å kjøpe meg en 320i 86.mod som ser nesten helt makan ut. Noe mindre rust, men stort sett veldig lik. Eneste forskjell er vel at den er senket 40/40. Den har den samme rusta nede ved dørene, og på de chrome fangerne. Da lurer jeg på om det er mye jobb å fjærne rusta som er på den?

 

Jeg har en 1990 E30 316i med 140000km på telleren som vurderes solgt. Den er litt matt i lakken (som røde blir). Den er bortimot orginal. Og den er rustfri

 

Kan selge den for ca. 20k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Takk for mange svar :) Sorry at jeg er så treg med å svare. har ikke mye tid til bil for tiden. mye jobb og mye dame.

 

Skal kjøre forsiktig bjiirn :) klarer å holde meg tilbake når jeg er ute å kjører vanlig på veien. har ikke det største behovet for å "gi på litt ekstra.." liker å holde meg i trygge omgivelser, store parkeringsplasser på vinteren er koselig :). (holder meg unna jorder :P)

 

Håper at bilen er et greit utgangspunkt men begynner å lure på om jeg bare skal gi opp. tenkte jeg skulle ta den med til kontroll hos naf eller.no har stusset over flere problemer i det siste.

 

hjulbr0nn1-hoyre.jpg

begge hjulbrønnen(er det det det heter?) er fulle av vann og jeg vet ikke hvor det kommer fra. har ikke hatt mye tid til å se på det men trur ikke det kan komme fra bagasjelokket. er det mulig at det har rustet hull e.l.? begynner å lure på om bilen er gjennomrustet.

 

rust_bak.jpg

hvordan kan jeg pusse de chrome flatene på bilen? noen tips og råd?

 

odelagt-radioatorfifte.jpg

vet ikke hvor farlig det er å ha mistet et blad på radioator-vifta. hva med balansen til vifta. vil vel bli litt ekstra påkjenning for den greia som holder vifta der..? kanskje det er derfor den blir litt varm også selv om den alltid har vært det (men nå i det siste hvor det har blitt kaldere har ikke bilen blitt veldig varm heller..)

 

fukt_i_lys.jpg

fukt i lyset. en kammerat av meg sa at det antagelig vis var et lite hull hvor vannet kom inn. men da mener jeg at den pæra burde varme opp fukten og dampen ville gå utigjen av det hullet etterhvert? eller funker det ikke sånn? :) han sa jeg måtte skru den opp og ta ut fukta.. noen som vet hvor mye som skal til for å få gjort det?

 

 

sprekker_inne.jpg

er også noen sprekker i interriøret. får vel ikke gjort noe enkelt med de. må bytte hele plastikktingen foran da vel?

 

ganske_fin.jpg

men den kan jo se ganske fin ut på tross av alt som er "galt" med den :)

 

hva trur dere om å lage "Shadowline grill" som cREATURe foreslo? med tanke på at resten av bilen foreløpig er ganske chrome? kommer ikke til å ta av skjermbuelistene med det samme trur jeg. ser sikkert ikke så veldig pent ut bak de.. :confused:

dessuten ser den ganske fin ut syntes jeg :)

 

er ikke helt sikker på hvor sprek den er. 118 hester? kan det stemme? eller 111 kanskje. er ikke helt sikker. men er mer enn nok for meg. har ikke planer om å kjøre meg i hjel heller :P. hadde vært kult med litt mer hester men foreløpig tar bilen meg fra A til B og det funker for meg :) må bli litt mer harry osv før jeg bytter motor på den til noe bedre :P er det foresten noe som ikke koster skjorta som kan øke effekten på motoren?

 

tripteller230.jpg

motoren har akuratt pasert 230k kilometer. begynner vel å bli ganske sliten. kommer litt rar pipelyd fra den også. ingen som har gitt meg et konkret svar på hva det er.. en mekaniker trudde kanskje det var dynamoen.. er noen slappe foringer der så dynamoen vrenger ganske bra på seg når bilen drar.. :(

 

gav vel 25000(mener jeg å huske) i 2000 en gang(trur jeg:)) har vært ganske hardt brukt etter at jeg fikk lappen :(

 

hyggelig at så mange svarte :) håper på synspunker.

 

noen som vet hvor mye en naf test koster foresten. er medlem der. er også medlem i falken trur jeg. driver de med sånt?

 

- Anders

[x] VW Caddy 1.4i 03'

[ ] VW Caddy 1.4i 03'

[ ] BMW 318i E30 84'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venstre_foran_hoy_klaring.jpg

hva med felgene foresten. syntes felgene er helg greie. foreløpig hvertfall :) men hva kan jeg gjøre for at de skal bli litt mer shiny?? er så mye møkk på de som ikke går av.. (bremsestøv?). og hva med boltene?

 

takk, Anders

[x] VW Caddy 1.4i 03'

[ ] VW Caddy 1.4i 03'

[ ] BMW 318i E30 84'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg betalte ca 500.- for kjøpsråd..

Har lakkert støttfangeren foran på min egen bmw.. Skal se om jeg finner noen bilder av den..

Demonterte selfølgelig støttfangeren og alt som var på den (gummi-lister, blinklys etc.) Først pusset jeg den med 80 papir får å få vekk dritt og dype skraper, så med 320 papir får å få den passe glatt og ru. Deretter hadde jeg på avfetting. Lakkerte først med grunning, så lakkerte jeg. Brukte sprayboks fra bilekstra. Fargen passet helt perfekt. Etter på gikk jeg over med 2-3 lag med klarlakk.

Når du lakkere og grunner pass på at alt blir dekket og at det er minimalt med støv omkring.. Bruk god tid med lakkeringen, hold sprayboksen på god avstand og pass opp for renninger.. Dette gjelder oxo for grunning og klarlakk.. Gi den god tid til å tørke mellom strøkkene.. Hadde vel ca 5-6 strøk med lakk før jeg var fornøyd.

 

Resultate ble ganske bra, men har allerede fått steinsprut på den. :(pluss fronvinduet):

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bullit

105hk i 318i med M10 motor skulle jeg mene.

 

Ganske riktig, det finnes forresten mange versjoner av motoren. Men din har 105 HK

 

 

Kilde: BMWccn.no

 

M10 4-Sylindret-1,6 - 2,0 Ltr. -Motor 1962-87

 

M10 4-Sylindret, E21, 1 573 cm3, 90 HK, Normalbensin, 32DIDTA 1975-80

 

M10 4-Syl-1 573 cm3, 90 HK 9,5:1, Registerforgasser 2B4 1980-82

 

M10 4-Syl., 1 573 cm3, 75 HK, 9,3:1, Enkelforgaser 1B2 1981-83

 

M10 1 766 cm3, 102 HK, 8,2:1, L-Jetronic, som 318i, M10 B18Kat 1987-88

 

M10 4-Syl-1 766 cm3, 98 HK (E12:90), 8,3:1, 32DIDTA, Normalb. 1975-80

 

M10 4-Syl-1 766 cm3, 105 HK, 10:1, Bosch K-Jetronik, seinere L-Jetronic 1980-82

 

M10 1 766 cm3, L-Jetronic (Utv.fra 11/81), 105 HK, 9,5:1, Superb. 9/83-86

 

M10 B18Kat 1 766 cm3, 102 HK, 8,2:1, L-Jetronic, Kat og Lambda 1984-87

 

M10 B18V 4-Sylindret-1,8 Ltr. med elektr. forgasser 2BE 9/83

 

M10 B18V 1 766 cm3, 90 HK, 9,5:1, Registerforgasser 2B4, fra 85 Ecotronic2BE 1980-87

 

M10 B20V 4-Syl-1 990 cm3, 109 HK, 8,1:1, 32DIDTA 1975-80

 

M10 B20 2 Ltr-4-Syl., 130 HK, 9,5:1, Kugelfischer, Alu-Svingrør 1972-75

 

M10 B20V 1 990 cm3, 4-Syl., 115 HK, 9:1, 2x Stromberg 175CDET, Superb. 1976-77

 

M10 B20K 4-Syl-1 990 cm3, 125 HK, 9,3:1, Bosch K-Jetronic, Superbens. 1975-78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!!

 

Gledelig å se flere BMW mennesker her inne! :)

Ser du har en del småting som planlegger å fikse opp...bra det. Ta vare på BMWen din :)

Fangerne dine i chrome kan du pusse med Autosol (bensinstasjon har det) og ei fille.

Dugg i lyktene er (dessverre) en svakhet på BMW, har vel nesten aldri sett en uten... Unngå å spyle rett på lyktene med høyttrykk f.eks. Men nei, duggen får du aldri helt vekk, isåfall må lykten byttes.

Bytt rotoren på vifta di, den bør være hel!

Felgene kan du vaske med avfetting og pusse med Autosol. (hvis ikke masse av lakken er flassa, da)

Sprekken i dashbordet kommer sannsynligvis av solens stekende stråler... :) Det må nok byttes, ja..men det er nok ikke billig. Husk å sette inn alt av vinyl/gummi/plast på bilen din med en gummi- vinylfornyer, IKKE silikon! det tørker ut..

 

 

 

Lykke til! Her er noen bilder av min bil http://photo.gormie.com/displayimage.php?album=93&pos=30

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du mente da du sa det var vann i hjulbrønnen, men jeg tolker det slik at det er i de små "brønnene" bak på hver side i bagasjerommet at det finnes vann.

 

Jeg har hatt det samme på min bil, og en årsak til ditt problem kan være følgende:

 

Hvis du studerer hengslene til bagasjelokket vil du oppdage at de støter mot en "pute" når lokket er i helt åpen posisjon. Denne puten sitter altså på undersiden av den rennen som gummilisten er festet i. Poenget er altså at i denne rennen renner det en god del vann når det regner.

 

Problemet oppstår når folk har flærret opp dette bagasjelokket hver dag i mange år. Hvis du lar hengslene støte brutalt mot putene vil det oppstå en bitteliten sprekk i den omtalte rennen og vann vil lekke inn i bagasjerommet. Hvis det er en liten sprekk der vil du nok også se litegrann rust.

 

Jeg løste problemet ved å fylle på godt med lakk der det var en sprekk, og å åpne bagasjerommet litt mindre brutalt heretter. Nå lekker det ikke inn mer vann på den siden av bagasjerommet.

 

Problemet har nå flyttet seg til høyre side, og her mistenker jeg at det er pakningen rundt baklykten som er morken. Jeg har imidlerid ikke fått fikset den ennå.

 

Håper dette var til hjelp!

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår