Gå til innhold

Basskasse i volvo 740!

Ranger emnet

Madzi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg holder på bygge bilstereo i min 740. Så langt har jeg et pioneer frontsett, pioneer spiller, 2*10" pioneer subelementer og en infinity reference forsterker. Før har jeg hatt 10"erne i separate kasser helt bak i bagasjerommet men nå har jeg tenkt å få dem inn i en kasse som jeg setter helt inntil seteryggen. Jeg har planer om at det blir en portet kasse med porten inn i "skiluka". Men så lurte jeg på om noen har synspunkter evt. tips til andre måter å utføre dette på? i tilleg lurer jeg på om noen har ideer til hvilken side elementene bør stå på. Mot seteryggen eller mot baklysene og om noen har tips til hvilken kassestørrelse jeg bør ha til disse elementene? på forhånd takk mvh. Mads

VOLVO 740 GL 88 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg holder på bygge bilstereo i min 740. Så langt har jeg et pioneer frontsett, pioneer spiller, 2*10" pioneer subelementer og en infinity reference forsterker. Før har jeg hatt 10"erne i separate kasser helt bak i bagasjerommet men nå har jeg tenkt å få dem inn i en kasse som jeg setter helt inntil seteryggen. Jeg har planer om at det blir en portet kasse med porten inn i "skiluka". Men så lurte jeg på om noen har synspunkter evt. tips til andre måter å utføre dette på? i tilleg lurer jeg på om noen har ideer til hvilken side elementene bør stå på. Mot seteryggen eller mot baklysene og om noen har tips til hvilken kassestørrelse jeg bør ha til disse elementene? på forhånd takk mvh. Mads

Har gjort akkurat det du har tenk til i min 240, med port inn ski-luka og med elementet pekende bak over bare med ett 12" element da. Det som er med det oppsettet er at det kveler en del av punsh-bassen, både fordi signalet ut fra porten vil være fase vendt i forhold til det som vil komme fra bagasjerommet og fordi dyp bassen går rett inn i kupèen mens puns-bassen må "sloss" seg vei igjennom metall, bakseterygg osv.

Den mest ideele løsningen på basser i bagasjen på sedaner er en kasse med elementene pekende mot bakseteryggen og porten(e) opp igjennom hatte hylla, dette vil gi det mest balansert og lettest justerbare lydbildet inne i bilen.

Men som jeg sa, har selv samme oppsett som først nevnt i bilen og det funker greit, får masse dypbass, men på enkelte sanger så savner jeg litt mer punsh.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det ble best med elementene mot sete. har selv 2*12

DSC00169.jpg

Hadde jeg vært deg ville jeg bygd ny kasse med portene på samme side som elementene for da vil du være helt sikker på å unga faseforstyrrelser, for er ikke så veldig ideelt å ha bassporten(e) på motsatt side av elementet(ene). Har prøvd, det funker, men ikke så bra som det kan. Å det er vel det vi vil sår vi betaler flere tusen for elementer, forsterker og kasse, så vil vi vel har full valuta for penga ? Bare en liten tanke fra meg hehe...

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygde kasse i en kammerat sin 740... Da satte vi både basser og port i samme vegg, pekenda bakover. Dette spilte helt rått i allefall! Og på en bitte liten lilliWonder på 350rms og 1x12"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygde kasse i en kammerat sin 740... Da satte vi både basser og port i samme vegg, pekenda bakover. Dette spilte helt rått i allefall! Og på en bitte liten lilliWonder på 350rms og 1x12"

Jeg har ferdigstilt kassen nå og satt både elementer og port på samme side. dette ble ganske bra når jeg prøvde å sette dem mot seteryggen. ut fra det jeg leser her nå skal jeg prøve motsatt når jeg kommer hjem:) men jeg har også et noe annet problem. det er at det dunker i subben når jeg starter opp cd- spilleren før musikken begynner å spille. jeg tror det kan være dårlig jording men jeg lurer på om noen har synspunkter på dette. på forhånd takk. mvh mads.

VOLVO 740 GL 88 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg bygd ny kasse med portene på samme side som elementene for da vil du være helt sikker på å unga faseforstyrrelser, for er ikke så veldig ideelt å ha bassporten(e) på motsatt side av elementet(ene). Har prøvd, det funker, men ikke så bra som det kan. Å det er vel det vi vil sår vi betaler flere tusen for elementer, forsterker og kasse, så vil vi vel har full valuta for penga ? Bare en liten tanke fra meg hehe...

var det som var plana men fikk ikke palss til porter å elementer på samme side:(

95 Golf 3

94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt

85 Volvo 740

88 Volvo 740 delebil

87 Volvo 240 Stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider