Gå til innhold

V8, wankel eller rekkemotor?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

*snip*

 

Du har mange gode poenger der. Men jeg har litt tro på at noen ting tåler mer enn andre. Så det kan være at det er mange skrekkhistorier der ute, men etter det jeg har hørt så er ikke wankelmotorer kjent for og være driftsikre.

 

Kan noen bekrefte dette? Dette er bare noe jeg har hørt, så fakta ville vært kjekt.

 

Og jeg er enig med deg, det er ingen verdens ting som overgår lyden av en v8. Mazda og Honda motorer på 13k rpm, turbomata femmere og seksere fra Tyskland, samme faen hva du kommer med, så er det ingenting som kan måle seg med lyden av en sint v8. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er enig med deg, det er ingen verdens ting som overgår lyden av en v8. Mazda og Honda motorer på 13k rpm, turbomata femmere og seksere fra Tyskland, samme faen hva du kommer med, så er det ingenting som kan måle seg med lyden av en sint v8. :)

 

Har du hørt noen av de motorene jeg har nevnt noen gang egentlig? :)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det kaller du god utnyttelse av slagvolum?

 

jeg kan bare se han har nevnt hestekraft.

MYE mer enn det som spiller inn. Tenk det utrolige dreiemomentet.

Tenk at de 500hestene kanskje jobber for fullt allerede ved 3500rpm sammenliknet med en liten wankel som må opp i 10000 for å oppnå samme hestene, men som fortsatt kanskje bare har en brøkdel av dreiemomentet... :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt noen av de motorene jeg har nevnt noen gang egentlig? :)

 

Har hørt lambo.

 

Men nå var vel denne tråden om hvilke motorer DU mener høres best ut. OG jeg kan ikke uttale meg om noe jeg ikke har hørt.

 

OG jeg står fortsatt på mitt: V8 har den råeste lyden. Gamle v8ere.. Elendig utnyttelse av slagvolum, stort og upresist, men FY FAEN for en lyd. Bilporno :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En litt gammel tråd, men det får ikke hjelpe...

 

Jeg tilhører nok de som ikke har spesielt stor tro på wankelmotoren. Den er riktignok kompakt og høres spesiell ut, men den har mange ulemper som ikke gjør den konkurransekraftig i dag.

Man får ikke utnyttet det at den er kompakt tilstrekkelig pga av veivakselens plassering midt i motoren. Da får man uansett ikke motoren lavt nok til å gi kjøretøyet spesielt mye lavere tyngdepunkt enn en V-motor. En boxermotor med knøttlite svinghjul burde være optimalt i dette henseendet.

 

Wankelmotoren er for vanskelig å produsere. Det er mye lettere å bore et rundt høl enn et komplisert wankelkammer. Den er mye vanskeligere å få til å gå med lavt drivstoff og oljeforbruk. På den måten vil den neppe tilfredsstille fremtidige avgasskrav og da er de komersielle fordelene med en slik konstruksjon så små at kun nisjeprodusenter gidder å ta seg bryet. Wankelmotoren er lett, men det er ikke så stor forskjell i forhold til en stempelmotor som folk skal ha det til. Det er ingenting i veien for å bygge en stempelmotor med høy effekt som veier like mye som en wankelmotor.

 

Dermed mener jeg altså at stempelmotoren er best.

 

Forhold som påvirker motorens effekt er motorvolum, forbrenningseffektivitet, turtall osv. En motor som kombinerer disse forholdene best er trolig en V- eller boxermotor. Stort volum medfører mange sylindre for å kunne kombineres med høyt turtall. Mange sylindre bør plasseres i V- eller boxerform for at veiva skal bli stabil nok ved høye turtall.

 

Så var det lyden da. Selv synes jeg at både V-åttere, rekkefemmere og Subarus boxerfirere låter drittøft. I tillegg rager jo V-tieren i stridsvogna Leopard1 svært høyt... Når det gjelder musikalitet troner nok sedate støtstangs V-åttere og Audis gamle 10V sugefemmer høyest, med Subarubokseren hakk i hel. Mest potent vil en moderne V-åtter med overliggende kamaksler høres ut, og mest brutal vil 37,4 liters diesel V-tieren i den nevnte stridsvogna være, med en Scania V-åtter på en god annenplass.

 

Også rekkefirere og rekkeseksere kan høres fine ut, men da bør de være trimmet og turtallsvillige.

 

Uten at vi ble noe klokere av dette... :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt gammel tråd, men det får ikke hjelpe...

 

Jeg tilhører nok de som ikke har spesielt stor tro på wankelmotoren. Den er riktignok kompakt og høres spesiell ut, men den har mange ulemper som ikke gjør den konkurransekraftig i dag.

Man får ikke utnyttet det at den er kompakt tilstrekkelig pga av veivakselens plassering midt i motoren. Da får man uansett ikke motoren lavt nok til å gi kjøretøyet spesielt mye lavere tyngdepunkt enn en V-motor. En boxermotor med knøttlite svinghjul burde være optimalt i dette henseendet.

 

Wankelmotoren er for vanskelig å produsere. Det er mye lettere å bore et rundt høl enn et komplisert wankelkammer. Den er mye vanskeligere å få til å gå med lavt drivstoff og oljeforbruk. På den måten vil den neppe tilfredsstille fremtidige avgasskrav og da er de komersielle fordelene med en slik konstruksjon så små at kun nisjeprodusenter gidder å ta seg bryet. Wankelmotoren er lett, men det er ikke så stor forskjell i forhold til en stempelmotor som folk skal ha det til. Det er ingenting i veien for å bygge en stempelmotor med høy effekt som veier like mye som en wankelmotor.

 

Dermed mener jeg altså at stempelmotoren er best.

 

 

Det er nokk sant at en wankelmotor er litt mindre holdbar enn en vanelig stempelmotor men ikke på langt nær så dårlig som mange folk tror. Det henger nokk en del igjenn fra de tideligere wankelmotorene som hadde et annet tettningssystem og brukte andre materialer. Nyere wankelmotorer er derimot veldig holdbare bare man behandler dem bra.

 

Når det gjelder at det er vanskelig å lage dem er jeg helt uenig. en wankelmotor har mye færre deler enn en stempelmotor (og ihvertfall en firetaktsmotor). Og det at det er vanskelig å lage kammeret eller rotoren er også feil.

 

Kammeret i en wankelmotor er en simpel epitrochoid med forrhold 2:1 mellom de to rundingene/hjulene eller en simpel peritrochoid med forrhold 3:2 mellom de to hjulene/rundingene.

Dvs. man kan konstruere kammeret til en wankelmotor med to tannhjul med en fres festet til det ene (litt forenkled kansje;) )

 

her er en link til hvordan epitrochoid og peritrochoid konstrueres på en enkel måte

 

Så jeg tror grunnen til at en wankelmotor kansje ikke tåler like mye som vanelige stempelmotor hovedsakelig er fordi ikke så mange har satsep på den å dermed går utviklingen litt tregere.

 

et lite eksempel på holdbarhet i en wankel er mazda's 787B som vant LeMans. greit nokk at den ene rotoren røyk men den vant jo alikevel å det er ikke akkurat den eneste motoren som har problemer i LeMans. Det er jo en stor prestasjon av en motor bare å fullføre dette 24 timers løpet uten å bryte fulstendig sammen under nesten konstant max belasting og turtall.

 

Men når det gjelder effekt pr. liter eller i forrhold til vekt/størrelse er ihvertfall en wankel overlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår