Gå til innhold

hvilken blokk tåler mest av (& hva tåler de) b230f og veiv fra 90, b230et veiv f 85

Ranger emnet


Follostyling

Anbefalte innlegg

driver å skal bygge ny motor til 240`n

 

men så har jeg ett lite spørsmål.

valge av motorblokk

 

hvilken blokk tåler mest av disse to (og hvor mye tåler de)

b230f og veiv fra 90 eller

b230et og veiv fra rundt 85

volvo 240 tic T-red styling, super dtm osv. prosjekt

volvo 245 b21et 77 mod.

volvo 240 86 + volvo 245tic 87

245 78/90 me b23ET 60/60

polo 6n me rieger styling-seat toledo 94 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådene fra 90 mod passer ikke på eldre veiv.

Gå heller for blokk, veiv og staker fra 90 mod.

 

http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php&artikel=bottendelen&sidnr=1

 

Rådene fra de nyere B230 motorene passer de B230 motorene fra 1985. men ikke B23..

De motorene fra 1988-89 har en annen lagring for selve veiven,

slik som den gode gamle B23.. Eg mener den er bedre men men, det er

mange som har tatt ut effekt så det holder på en 1986 b230et blokk

med de nye rådene 300hk +- ..

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men burde jeg da bruke en 90 mod f blokk med veiv og råder med et stempler

 

eller

 

en (gammel) 230et blokk med nye F rådene og et stempler og veiv

 

hva tåler mest..

 

noe positivt med et blokka er att den har olje tur/retur

volvo 240 tic T-red styling, super dtm osv. prosjekt

volvo 245 b21et 77 mod.

volvo 240 86 + volvo 245tic 87

245 78/90 me b23ET 60/60

polo 6n me rieger styling-seat toledo 94 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. det er det jeg har tenkt på. for det blir det samme som ft

men det positive me et blokka er olje tur/retur.

 

noem som vet hvor mye en 90+ f blokk-veiv-råder og ET stempler tålet ( altså ft )

volvo 240 tic T-red styling, super dtm osv. prosjekt

volvo 245 b21et 77 mod.

volvo 240 86 + volvo 245tic 87

245 78/90 me b23ET 60/60

polo 6n me rieger styling-seat toledo 94 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøper du ikke en ferdig turbo blokk. Du kan ikke bare sette over stempler og råder fra forskjellige motorer. Ting er nødt til å være balansert og laget for hverandre. Et 230 stempel har mange forskjellige størrelser. På toppen av sylinderne så står det en bokstav som må stemme med stempelet. Hvis du setter ned et stempel som er for stort vil det sette seg fast når motoren blir varm, setter du inn et som er for lite vil du få skjørtebank så det synger og motoren vil straks rase. Ikke lag et jalla prosjekt. En gammel B21ET/B23ET får du for en billig penge, og ligg unna B230ET, det eneste som er bra på den motoren er topplokket (531) og turboen (vanlig T3), ligg ellers unna resten.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøper du ikke en ferdig turbo blokk. Du kan ikke bare sette over stempler og råder fra forskjellige motorer. Ting er nødt til å være balansert og laget for hverandre. Et 230 stempel har mange forskjellige størrelser. På toppen av sylinderne så står det en bokstav som må stemme med stempelet. Hvis du setter ned et stempel som er for stort vil det sette seg fast når motoren blir varm, setter du inn et som er for lite vil du få skjørtebank så det synger og motoren vil straks rase. Ikke lag et jalla prosjekt. En gammel B21ET/B23ET får du for en billig penge, og ligg unna B230ET, det eneste som er bra på den motoren er topplokket (531) og turboen (vanlig T3), ligg ellers unna resten.

 

Neida... stemmer ikke helt dette... Sant at det er forskjellige bokstaver på blokk og stempler etc etc... men det er ikke noe å bry seg om! Ingen fare for skjørtebank eller noen ting selv om dette ikke stemmer! Er heller ingen fare å bytte om på råder og stempler, 230et stempler i en ft motor går fint! Er ingen serieprodusert motor som har deler som er matchet og vektjustert opp mot hverandre uansett.... (finnes sikkert unntak da).

Bare å bytte å trikse å styre det! Må self måle opp alle deler først!

 

230et motoren er det en negativ ting med.... og det er rådene! Har aldrig hørt om en 230et blokk som har kjørt av verken veiv eller tatt knekken på blokka! Så er nok ingen fare for et garasjeprosjekt skal havarere pga det! Bare styr unna org rådene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. det er det jeg har tenkt på. for det blir det samme som ft

men det positive me et blokka er olje tur/retur.

 

noem som vet hvor mye en 90+ f blokk-veiv-råder og ET stempler tålet ( altså ft )

 

Det går bra dette. Men skift selvfølgelig rådelager.

Og mål ET stemplene nede på skjørtet og finn største diameter,

og så måler du sylinder i motor, og der kan være maks 8-9 hundredeler +.. Eg veit at dette høres mye ut, men litt skjørtebank når motor er kald er ikke farlig., mye være

hvis klaring er 3 hundredeler og du får varmskjæring.

 

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida... stemmer ikke helt dette... Sant at det er forskjellige bokstaver på blokk og stempler etc etc... men det er ikke noe å bry seg om! Ingen fare for skjørtebank eller noen ting selv om dette ikke stemmer! Er heller ingen fare å bytte om på råder og stempler, 230et stempler i en ft motor går fint! Er ingen serieprodusert motor som har deler som er matchet og vektjustert opp mot hverandre uansett.... (finnes sikkert unntak da).

Bare å bytte å trikse å styre det! Må self måle opp alle deler først!

 

230et motoren er det en negativ ting med.... og det er rådene! Har aldrig hørt om en 230et blokk som har kjørt av verken veiv eller tatt knekken på blokka! Så er nok ingen fare for et garasjeprosjekt skal havarere pga det! Bare styr unna org rådene!

 

 

Ikke hør på denna mannen. Å si at det ikke har noe å si hvilken bokstav som står på blokka er TULL. Hvorfor i alle dager har volvo da de merkingene og satt ned stempler som PASSER i de forskjellige sylinder løpene. Forskjellern på en C og en G sylinder er 0,5mm og det har mye å si. C merka er fra 95,999-96,009mm i dim. Den "orginale" toleranse grensen er altså 0,010mm, og da blir 0,500mm ganske mye, så det er bare piss. Delene i alle orginal motorer er altså "matchet" til vær enkelt motor.

 

Så å trikse å mikse med delene er ikke bare bare, for å måle opp stempler og råder med 0,010mm kreves det litt spesial verktøy.

 

Skal du på død og liv sette inn andre stempler så MÅ de passe med bokstavene og du må hone sylinderne.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på denna mannen. Å si at det ikke har noe å si hvilken bokstav som står på blokka er TULL. Hvorfor i alle dager har volvo da de merkingene og satt ned stempler som PASSER i de forskjellige sylinder løpene. Forskjellern på en C og en G sylinder er 0,5mm og det har mye å si. C merka er fra 95,999-96,009mm i dim. Den "orginale" toleranse grensen er altså 0,010mm, og da blir 0,500mm ganske mye, så det er bare piss. Delene i alle orginal motorer er altså "matchet" til vær enkelt motor.

 

Så å trikse å mikse med delene er ikke bare bare, for å måle opp stempler og råder med 0,010mm kreves det litt spesial verktøy.

 

Skal du på død og liv sette inn andre stempler så MÅ de passe med bokstavene og du må hone sylinderne.

 

Bortsett fra at maks forskjell blir 0.05mm iallefall på 230 motor

 

da C merket ligger fra 95,999-96,009

og G som er størst har 96,04-96,05

 

Dette utgjør 0.05mm og er fint innenfor toleransene!!!!! Har prøvd dette i praksis på ganske godt trimmet motor! Å har aldrig hatt noe problemer med verken skjørte banke eller låsing/varmskjæring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjellen mellom midste C borring til største G borring er 0,051mm. (0,500 blir feil, min skyld :)) Når den orginale differansen mellom største og mindste orginale diameter er 0,010mm så kan man i teorien bomme med +/- 0,041mm som da kan resulultere i varmskjæring eller skjørtebank, lekkasje i stempelringene. Gjør som du vil, men jeg hadde ikke gjort det. Kan godt hende det funker, men hvor lenge. Ting går stort sett alltid til hælvete når man vet at det ikke er gjort 100%.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår