Gå til innhold

SPM til seriøse MOTORBYGGERE ang olje..

Ranger emnet


Zone_bee

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper på noen kyndige svar her (ikke bare besser-wisser som vanlig) hehe..

 

Om man setter turboen i en så posisjon at returen renner rett ned og tilbake i en sand-witch på oljefilteret, der man tok oljetrykket ifra, vill ikke da dette bli en del av et trykksatt kretsløp, og derfor sørge for fri flyt igjennom turboen, så man slipper å sette returen i bunnpanna?? (jævli lang setning)

 

Vil dette fungere? Eneste stedet jeg kan ta oljetrykk ifra er nemlig oljefilteret, så må alternativt ha en ny plan for kobling dersom dette ikke skulle fungere.

 

Kanskje å sette en t-kobiling, og en "dyse" forran turboen, for ikke å fjerne alt trykk til resten av blokka, og bare kjøre olje-returen i bunnpanna??

 

(Dette ble rotete, men de som kan dette, skjønner sikkert hva jeg tenker..?) :P

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Facebook-Gruppen

Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er ikke motorbygger, men jeg tar sjangsen alikevel. Men om jeg forstår deg rett så vil du jo få trykk på begge sider og oljen vil ikke sirkulere gjennom turboen i det hele tatt.

 

Oljereturen skal falle fritt og helst rett i bunnpanna over oljenivå. Aldri inn i det trykksatte systemet. Skru inn en kobling øverst på bunnpanna om du må.

 

Inn på turboen kan du ha en restriktor (om det er det du mener med "dyse") turboen liker seg best med ca 2bar oljetrykk uansett. Om det ikke er kulelagret da, de skal vel ha enda mindre, men da sitter ofte restriktoren der allerede(noen ganger i støpejernet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hentet oljetrykk der oljetrykksgiveren står.

Så har jeg bare satt et t-stykke på slangen, der den nye plasseringen til oljetrykksgiveren blir.

 

S5021366.jpg

 

S5021367.jpg

 

 

Men om jeg er så forferdelig seriøs motorbygger, det vet jeg ikke :P

 

 

Edit: Til returen, har jeg sveisa et rør direkte inn i bunnpanna.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør trykk inn på turboen,ikke begge veier, da får du ikke sirkulasjon.

 

Med din metode vil du presse olje inn begge veier, og da blir det cræsj, sveis heller på en brakett med en nippel på bunnpanna, så ramler oljen ned i bunnpanna.

 

Om du gjør det på din metote så vil du bare fylle turboen + slangene med olje, men liten\ingen sirkulasjon.

 

Om jeg skjønte forklaringen din riktig.

 

Mhv Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør trykk inn på turboen,ikke begge veier, da får du ikke sirkulasjon.

 

Med din metode vil du presse olje inn begge veier, og da blir det cræsj, sveis heller på en brakett med en nippel på bunnpanna, så ramler oljen ned i bunnpanna.

 

Om du gjør det på din metote så vil du bare fylle turboen + slangene med olje, men liten\ingen sirkulasjon.

 

Om jeg skjønte forklaringen din riktig.

 

Mhv Erik

 

Nja, ikke helt det jeg mente. Vil bare bli trykk ene veien.

Men det viser seg vist at jeg må ha missforstått/feil informert på Kollevold ang dette. typsk... :)

 

Snakket med Knut ifra SS Performance i kveld, og kom frem til at den beste løsningen blir som virtual har gjort ser jeg. Ta ifra oljetrykk sensoren og retur i bunnpanna, Og bare koble oljekjøleren i forbindelse med olefilteret.

 

(Måten med restriktor og t-kobling ved oljefilteret hadde vist også fungert, men er unødig brydderi og jobb, da returen skal som tenkt i bunnpanna uansett for best resultat :P

 

Så takker så mye for svar, og stor takk til SS Performance!

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Facebook-Gruppen

Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår