Gå til innhold

[JPG] Endyn CNC-porta S2000-topp


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

endyn.jpg

 

This head was fabricated and CNC ported entirely in our shop. We are using valves that are 2mm smaller on the intake, and 1mm smaller on the exhaust, and out-flowing the old head by as much as 35cfm. At 42cc's, the chamber volume is also down 9cc's from the previous head. We've also made the pistons for the engine. [...] Our goal is to increase mid-range power without sacrificing any on top. Best estimate on crank power before (from Larry Meaux) was 390HP.

 

Legg spesielt merke til de meget Endyn-karakteristiske "cloverleaf"-sveisede quenchpad'ene og den superbe balansen mellom nok unshrouding av ventilene, quenchareal og kammervolum. Dette er ingenting annet enn et kunstverk. Spekulasjonen skal også ha det til at eksosportene på denne toppen er bygd opp med en såkalt "de Laval nozzle"; en innsnevring som sender gasshastigheten supersonisk og dermed reduserer reversjon ved overlap til et minimum. Iflg. Endyn bruker topper som er bygget opp på dette viset mindre bensin og luft for å lage den samme mengden hester grunnet økt forbrenningseffektivitet. Imponérende. Det har vært mye drama rundt Endyn, spesielt i lys av den stygge H22A-saken (les på Honda-Tech), men at Larry virkelig vet hva han driver med når han legger godsida til er hevet over enhver tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Larry og Larry vet hva de gjør... Dvs, Mr. Widmer og Mr. Meaux. DeLaval-nozzlen virker,og Larry's (Widmer,T.O.O.) nye topper med mindre "bowl" blir gjennomført porno. Jeg bygger en Cossietopp nå med samme karakteristikk og portingsmetoder ut og inn,riktignok for hardhendt overlading... Dessuten synes jeg en 255hk NA B16 er en frisk mølle... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satan som di lager hester på de der lavvoluma hondakjærrene når de havner i rett hender :D rått!
Jepp. Selv om jeg må si at en Suzuki Hayabusa (1300cc på bensin) med 989 hk på "nok" ladetrykk er årets tøffeste monster... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sitere "gamlingen"..

Our "Baja" B16's engines run a throat that nets an 86% ratio. They exceed 240Hp by 8100 and carry more than 255Hp all the way to 9800.

These are single throttle body endurance engines which will see a lot of abuse, and big peak power wasn't a something we were pushing for.

Along those same lines, our combinations also won the CORR off-road championship last year, which is the first time Toyota powered buggies have ever been defeated. I emphasize the fact that the ability to accelerate is what wins these races, and top-end power has nothing to do with it.

The head we're working on has nothing in common with the Comp/RHS head. We're selling a complete head that can be bolted on and run. The RHS head still requires one to add valves, springs, spring seats, seals, retainers, keepers, rocker shafts, rocker arms, LMA's, and cams before it can be run. Price all of those items and you're staring at a $15-1900.00 additional expense. I'd be surprised if RHS has sold more than a dozen of the heads since their introduction....

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne de evt. frembringe en link til "den stygge H22A-saken",Herr Ryeng? For oss ikke-innvidde.. :)

Det er noen år siden, men her er en av trådene på Honda-Tech; jeg finner ikke resten i arkivene. Endyn kom med store lovnader, men den skeptiske eieren som betalte USD@15.000 for motoren (litt over halparten av hva en splitterny S2000 koster der borte) tok motoren til en annen (gjennomsnittlig og kjent) dyno og endte opp med et hestekrefteantall som var laaaangt unna det han ble lovet. Det var forferdelig mye kontrovers rundt denne saken (spesielt på EnDyn-forumene), og for EnDyn var saken slik før og etter:

 

Før: Et av *bransjens* beste renoméer basért på kvaliteten på- og resultatene av arbeid utført der.

Etter: Ekstrem mistillit rundt *alle* påstander fra EnDyn, stor skepsis rundt forretningsmåten, men fortsatt høy kvalitet på arbeidet.

 

Det har vært flere saker, men H22A-fadésen var den som skapte størst blest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste Honda-Tech-tråden om H22A'en nå,og sånt som dette blir for dumt...:

 

Quote, originally posted by CRXDelSol! »

So how did this guy manage to run 93 octane on that compression? (12.9:1 CR)

 

 

Svaret han fikk var: it's a secret and you have to be in a "special need to know" club.

 

no-one will explain it to you in plain english with hard examples and numbers here.

 

if you are a racer and let them build you an engine and "develop" it for you at a nominal cost, then, you will be allowed entrance into the secret society and the info that they possess.

 

^^^ Klasse A oksemøkk. Jeg har bygd motorer på 14.2:1 på "US 93 Oct". Ikke vanskelig,hvis man tenker over at kammer styrer CR'en du sitter igjen med og hvor i kammeret ting brenner styrer en god del av forbrenningshastigheten... Samme motor på 13.5:1 ga 182 whp fordelt på 1.183 liter,med tanke på at en 2.2 som snurrer nesten like mye og omtrent samme CR ikke skal kunne gi 290 bhp..?

 

Motoren jeg snakker om hadde en VE på 126%. Med nesten doble volumet,hvor pokker får de at de trengte 147%VE fra?

 

Mistenker at han som posta at noe av dissinga var grunnet sjalusi hadde rett,gitt...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår