Gå til innhold

Vanskelig å sette bilen i gir når bilen står i ro. Clutch eller girkasse?

Ranger emnet


Nissanmicra

Anbefalte innlegg

ettersom at jeg er bilmekaniker, å har volvoer å jobbet på volvo å andre steder i flere år, så tror jeg at jeg faktisk vet hva jeg snakker om!

 

Sier vel litt om hvor mye volvo mekankerene vet da.. Er ikke meningen man skal presse på en fettpatron på akselen heller..

Å kobberfett tåler vel ca 6-800grader å trur mye annet tar kvelden før det. Å at det kan ruste på den akselen på en gammel bil er vel ikke umulig vis den er helt tør. Følger faktisk med fett med enkelte klutsher når man kjøper dem.. Å den er ikke til å sette på lameller.

 

Men fra spøk til å være litt alvålig. så kan det henne at lamellen setter seg fast på akselen men er vel oftere lagere inne i svinghjulet som setter seg. er ikke alle som bytter det når dem bytter klutsh.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

si hva du vil, men jeg står på mitt, at den lamellem setter seg fast i splinsen å at det er vansklig for å få kassa i 1. gir, hvor ser du sammenhengen der? at den kan bli sliten å få litt rust på seg hvis du vsker inni kassa di hver gang du har bilvask så er jeg enig i at den kan sette seg, men fortsatt, den lamellen står fast på ett punkt der på den splinsen uansett, tror du hele drevsatsen i kassa er fullflytende el? el svinghjulet å veiv akslingen, det som skjer når du trykker inn pedalen din er at trykkplata trekker seg sammen å drar inn annleggsflaten, å da blir det er mikro mellomrom mellom, svinghjiul, lamell å trykkplate, da stopper altså den inngåedne aksel til kassa å gå rundt, slik at du kan gire om, så hvor på dette punktet trenger lamellen å bevege seg frem å tilbake på splinsen? dette er ikke dritt slening el frekkheter

-67 VW boble (herbie)

-78 Volvo 242 V8

-78 Volvo 242 4x4 turbo Sheriff Edition

-01 Ford F250 *Powerstroke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si hva du vil, men jeg står på mitt, at den lamellem setter seg fast i splinsen å at det er vansklig for å få kassa i 1. gir, hvor ser du sammenhengen der? at den kan bli sliten å få litt rust på seg hvis du vsker inni kassa di hver gang du har bilvask så er jeg enig i at den kan sette seg, men fortsatt, den lamellen står fast på ett punkt der på den splinsen uansett, tror du hele drevsatsen i kassa er fullflytende el? el svinghjulet å veiv akslingen, det som skjer når du trykker inn pedalen din er at trykkplata trekker seg sammen å drar inn annleggsflaten, å da blir det er mikro mellomrom mellom, svinghjiul, lamell å trykkplate, da stopper altså den inngåedne aksel til kassa å gå rundt, slik at du kan gire om, så hvor på dette punktet trenger lamellen å bevege seg frem å tilbake på splinsen? dette er ikke dritt slening el frekkheter

 

Den drar vel ut annlegsflaten, noe som fører til ett mellom rom mellom trykk flaten og svinghjul. Det fører tilat lamellen får plass mellom dem til å stå fritt men sitter den fast mot svinghjulet så vil den ikke utløse girkassen sikkelig. Å da vil den bli vanskelig å få i revers og førstegir. kansje andregir også.. lett måte å teste om det er at kassa ikke løser seg sikkelig er å sette den i 4gri når man står i ro og sette den derfra og rett i første gir. da vil 4gire bremse ned kubben så synken i 1gir klarer turtallet.

 

Å vis ikke lamellen beveger seg står den jo fast med svinghjulet å hva er vitsen med den da??

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den drar vel ut annlegsflaten, noe som fører til ett mellom rom mellom trykk flaten og svinghjul. Det fører tilat lamellen får plass mellom dem til å stå fritt men sitter den fast mot svinghjulet så vil den ikke utløse girkassen sikkelig. Å da vil den bli vanskelig å få i revers og førstegir. kansje andregir også.. lett måte å teste om det er at kassa ikke løser seg sikkelig er å sette den i 4gri når man står i ro og sette den derfra og rett i første gir. da vil 4gire bremse ned kubben så synken i 1gir klarer turtallet.

 

Å vis ikke lamellen beveger seg står den jo fast med svinghjulet å hva er vitsen med den da??

 

greit.takk..det holder nå!!

242

240 turbo diesel

240 turbo b21et

240 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye diskusjon her. For å svare på noen av spørsmålene som er kommet: Pedalen står riktig i fohold til bremsepedalen, kløtsjen tar ca midt på vil jeg si, og den slurer ikke stort. Det er nok noe synkroniseringsgreier som er feilen. Men som jeg sa tidligere så er det ikke krise, jeg må bare innom et par andre gir så går det fint:) Jeg legger meg uansett ikke på grusen i regnet å skrur av girkasse alene:p Det får vente til jeg finner meg en garasje eller til giret blir helt fucked. Skal skifte olje på den en dag tenkte jeg, kanskje det hjelper.

Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rare råd her gitt... Er sannsynligvis 2 ting som kan være galt her.

Det ene er at lamellen går tregt på inngående aksel.

Det andre er at lamellen "suger" seg fast i svinghjul eller trykkplate.

Mitt råd til deg er å skifte clutch, smør inngående aksel med kobberfett og rubb overflaten på svinghjulet med smergel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rare råd her gitt... Er sannsynligvis 2 ting som kan være galt her.

Det ene er at lamellen går tregt på inngående aksel.

Det andre er at lamellen "suger" seg fast i svinghjul eller trykkplate.

Mitt råd til deg er å skifte clutch, smør inngående aksel med kobberfett og rubb overflaten på svinghjulet med smergel

 

Helt enig. Jeg sa tidligere i tråden at jeg har akkurat samme problemet som trådstarter og at kassa mi har gått så lite som den har. Likevel prater mange om slitte synk.ringer osv.

Kan aldri tenke meg at gammern som hadde bilen før meg har greid å slite ut kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Roter denne opp igjen da jeg sliter med samme greiene på en Sierra 2.9.. Klin umulig å sette i noen av girene når bilen står i ro, og hard og gire når bilen går. Må pumpe 6-7 ganger på clutchen for at jeg skal ha sjans å gire når bilen står i ro, og da må jeg presse den i gir, noe jeg aldeles ikke er stor fan av.

 

Reversen går relativt greit å sette i gir, men det smeller noe jævlig.

 

Dette skjedde etter at clutchen fikk litt pryl da jeg skulle rive laus på tørr asfalt :D

 

Jeg trodde først at det var trykkplata, men etter å ha lest denne tråden lurer jeg meg grønn på hva det kan være..

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ta en så simpel test som å starte bilen, sette den i fri og slipp clutchen. Kommer det da en liten skranglelyd så er det utløserlageret som er slitt. Og det er en del som skjeldent er hel på en gammel volvo. Er denne slitt så er den vanskelig å sette i gir når bilen står stille. Er det synch ringene så er den som regel alltid vanskelig å få i gir.

Mercedes 190

Chevy Van G20

Volvo 242 - http://www.home.no/v242

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår