Gå til innhold

Vanskelig å sette bilen i gir når bilen står i ro. Clutch eller girkasse?

Ranger emnet

Nissanmicra

Anbefalte innlegg

Tror ikke det er slakk wire som er problemet. Er dødgang før den tar. Jeg tror problemet må ligge et annet sted enn kløtsjen. Det er også litt merkelig at det ikke er sånn hele tiden, er det ikke? Forskjellen er ganske vesentlig også, fra å være lett som en fjær til å være helt umulig.

Jeg kan vel også nevne at det hjelper at bilen triller litt.

Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har fikset dette problemet en rekke ganger, ved å slakke vaieren.

Vet ikke hvorfor, men det fungerer :)

Oppdaga det på den første 740'en jeg hadde. Den hadde slitt clutch, og var litt vanskelig å få i 1. gir ut fra lyskryss og sånt.. Den slura også litt ved harde pådrag, så jeg tenkte jeg skulle prøve å slakke clutchen, slik at den tok bedre.

Og det fungerte som gull, gikk i 1. gir lett som bare det.

Ble også kvitt den "tannpusse" lyden som oftest blir på Volvo, når man skal sette dem i revers.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fikset dette problemet en rekke ganger, ved å slakke vaieren.

Vet ikke hvorfor, men det fungerer :)

Oppdaga det på den første 740'en jeg hadde. Den hadde slitt clutch, og var litt vanskelig å få i 1. gir ut fra lyskryss og sånt.. Den slura også litt ved harde pådrag, så jeg tenkte jeg skulle prøve å slakke clutchen, slik at den tok bedre.

Og det fungerte som gull, gikk i 1. gir lett som bare det.

Ble også kvitt den "tannpusse" lyden som oftest blir på Volvo, når man skal sette dem i revers.

Hmm, sliter og med samme problemet.. Kanskje man skulle prøve slakke vaieren...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det går bra noen ganger, er nok pga synkroniseringene i girkassen. Av og til er det jo vanskelig å få en bil i revers, da kan du enten ta ut clutchen til den akkurat tar, eller trille noen cm, så vil den gå rett i gir. Det er vel pga tannhjulene endrer stilling, så de ikke står mot hverandre. Med dårlige synkroniseringer funker gjerne samme prinsippet framover og? Det kan vel noen med erfaring svare på..

Generelt sett kan du stå i ro og gire gjennom alle 5 girene på en gammel eller en helt ny bil, og kjenne at det er vanskeligere å få kassen inn i noen gir, men når du nettopp har hatt den i det giret går det lett. Så jeg tror at når det går bra, er det lettere for kassen å synkronisere giret og det kjenner du i spaken.

Poenget er at jeg har tro på clutchen din bør byttes.. Hadde samme problemet som deg på Rekorden min, men da måtte jeg jo trykke pedalen så langt ned at gulvteppet ble flatt før clutchen fridde skikkelig ut, dvs null dødgang.. Siden du har dødgang, virker det jo rart at det er samme årsak..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! hvis du smører splinesen på inngående aksel i girkassen, så tipper jeg problemet er borte :thumb

Denne må du forklare nærmere. Det er ikke akkurat noen som skal skli på denne splinesen. Og smøring vil man ha så langt unna clutchlamellene (som nettopp sitter på splinesen) som mulig.

Eller var det en spøk som jeg ikke ksjønte? :)

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må du forklare nærmere. Det er ikke akkurat noen som skal skli på denne splinesen. Og smøring vil man ha så langt unna clutchlamellene (som nettopp sitter på splinesen) som mulig.

Eller var det en spøk som jeg ikke ksjønte? :)

Du sier det jo selv at lamellene står på denne splinesen, å den må kunne bevege seg litt..! hvis dette går veldig tregt kan det hende at clutchen ikke løser ordentlig ut!

93 Volvo 245 Turbo

86 Volvo 240

98 Kawasaki ZX6-R

09 Polaris Assault RMK 800

87 Suzuki lt250r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært bortig det problemet på noen biler, å feilen kan være mange..

Men høres jo ut som om at kasssa følger med så synkringen ikke klarer å bremse tanhjulen nok til at den går i ingrep. Kan være lagere som sitter mellom svinghjulet og ingående aksel til girkassa som sitter litt fast. Eller At cluschen ikke glir sikkelig på akselen.

Slakk vaier kan også føre til at du ikke får sluppet fri sikkelig..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det er slitte synkro. ringer her ja, antakelig vis er konen på de som skal bremse som er slitt, eller evt. tennene på synkro ringen! Men tror mest på at det er konene som er ned slitt!

Har og vert borti slitte medbringere som fører til at koplings hylsa ikke kommer skikkelig "over" (litt klomsete forklart)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det jo selv at lamellene står på denne splinesen, å den må kunne bevege seg litt..! hvis dette går veldig tregt kan det hende at clutchen ikke løser ordentlig ut!

ALtså, lamellene står i ro i forhold til splinesen. De ligger inntil svinghjulet og girkassa står bom fast iforhold til motor (selvsagt). Det skal ikke være mer bevegelse enn at den slipper på svinghjulet og her snakker vi ikke mange hundredels mm.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å smøre splinsen hjelper deg akkurat like mye som å vaske bilen.

den blir forresten ganske varm, så hvis du har særlig mye fett der så vil det bare bli setrifugert ut i clutchhuset å inn i clutchen,

-67 VW boble (herbie)

-78 Volvo 242 V8

-78 Volvo 242 4x4 turbo Sheriff Edition

-01 Ford F250 *Powerstroke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å smøre splinsen hjelper deg akkurat like mye som å vaske bilen.

den blir forresten ganske varm, så hvis du har særlig mye fett der så vil det bare bli setrifugert ut i clutchhuset å inn i clutchen,

En kompis av meg fikk anbelfalt å gjøre dette med sin 240, av en som har jobbet på volvo verksted, dette var hvist ett kjent problem på alle gammle volvoer!! dessuten må du jo forstå at man dynger ikke bare på med fett!

93 Volvo 245 Turbo

86 Volvo 240

98 Kawasaki ZX6-R

09 Polaris Assault RMK 800

87 Suzuki lt250r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg fikk anbelfalt å gjøre dette med sin 240, av en som har jobbet på volvo verksted, dette var hvist ett kjent problem på alle gammle volvoer!! dessuten må du jo forstå at man dynger ikke bare på med fett!

ettersom at jeg er bilmekaniker, å har volvoer å jobbet på volvo å andre steder i flere år, så tror jeg at jeg faktisk vet hva jeg snakker om!

-67 VW boble (herbie)

-78 Volvo 242 V8

-78 Volvo 242 4x4 turbo Sheriff Edition

-01 Ford F250 *Powerstroke

Lenke til kommentar
Del på andre sider