Dr_S Skrevet September 23, 2003 Rapporter Share Skrevet September 23, 2003 Hadde en nesten-hendelse i sommer på vei fra Oslo på E18, og lurer på følgende: Ligger bak en stor lastebil på E18, den er på vei mot Drammen og er lastet med pukk (grus). Lasten er ikke sikret, dvs grusen ligger uten noen form for beskyttelse. hengeren er stappfull og toppen når over lemmene på hengeren. I 100 km/t begynner det å blåse kraftig og det drøsser grus og småstein ned på veien. Fikk en steinsprut i frontruta, men det ble ikke merke :D . Hvem er ansvarlig for dette her? Hadde det blitt skade på min bil, hadde jeg notert bilnr og fulgt ham helt dit den skulle! ;) Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evjen Skrevet September 23, 2003 Rapporter Share Skrevet September 23, 2003 Det er vel helt klart lastebil sjåføren, er han som har ansvar for sikkring av last. Siter - 1994 BMW 525iXA Touring - 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES- x 1994 BMW 525i E34 x 1989 BMW 316i Coupê x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet September 24, 2003 Rapporter Share Skrevet September 24, 2003 Originally posted by Dr_S Hadde en nesten-hendelse i sommer på vei fra Oslo på E18, og lurer på følgende: Ligger bak en stor lastebil på E18, den er på vei mot Drammen og er lastet med pukk (grus). Lasten er ikke sikret, dvs grusen ligger uten noen form for beskyttelse. hengeren er stappfull og toppen når over lemmene på hengeren. I 100 km/t begynner det å blåse kraftig og det drøsser grus og småstein ned på veien. Fikk en steinsprut i frontruta, men det ble ikke merke :D . Hvem er ansvarlig for dette her? Hadde det blitt skade på min bil, hadde jeg notert bilnr og fulgt ham helt dit den skulle! ;) Bare å anmelde. Last skal sikres forsvarlign, hadde en lignende opplevelse på østre aker vei. Husk å få med reg. nr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonaldo Skrevet September 24, 2003 Rapporter Share Skrevet September 24, 2003 Jeg var cm fra å få veltet flere tonn med gjørme fra Drammenselva over bilen for en ukes tid siden..... Jeg fikk grønt ut av krysset, og lastebilen kjørte på rødt fra min høhre side. han vrengte til venstre så gjørme og dritt sprutet over kanten på tippen og kjørte videre.... Bilen min ble rimelig grå, men slapp unna skader og det værste lasset. Jeg ble forbannet! Kjørte etter den, og siden jeg ikke har tut var det opp på siden og skrike ut av takluka.... Tror han skjønte poenget:) Hadde det blitt skader ville jeg helt klart ha fulgt etter han og tatt en alvorsprat med tullingen. Hadde en episode hvor en lastebil ikke så meg i blindsonen og skrapet opp hele siden på Corradoen min..... Da kjørte jeg etter til han stoppet og erkjente skyld. Han hadde ikke merket at han vraket bilen min for 25,000,-!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet September 24, 2003 Rapporter Share Skrevet September 24, 2003 Sikring av last på en lastebil (går ut ifra at det er snakk om en vanløig tippbil her), er normalt ikke noe man fokuserer på. Ingen kan kreve at et gruslass blir dekket til på noen måte, men det skal IKKE være fylt så fullt at lasset når toppen på karmene. Eventuel 'vandring' i lasten skal kunne bli stoppet av karmene. Og det er lett å skylde på sjåføren, men husk at han faktisk ikke er den som har lastet på lasset i de aller fleste tilfeller. Men såklart er sjåføren ansvarllig for lasten til syvende og sist. Hold forøvrig god avstand til lastebiler i kryss o.l. dersom du har en foran deg. Når de tar løs kan lasten fort komme bakover...! Godt å høre at det gikk bra da. Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet September 24, 2003 Rapporter Share Skrevet September 24, 2003 Originally posted by Tombra Sikring av last på en lastebil (går ut ifra at det er snakk om en vanløig tippbil her), er normalt ikke noe man fokuserer på. Ingen kan kreve at et gruslass blir dekket til på noen måte, men det skal IKKE være fylt så fullt at lasset når toppen på karmene. Eventuel 'vandring' i lasten skal kunne bli stoppet av karmene. Og det er lett å skylde på sjåføren, men husk at han faktisk ikke er den som har lastet på lasset i de aller fleste tilfeller. Men såklart er sjåføren ansvarllig for lasten til syvende og sist. Hold forøvrig god avstand til lastebiler i kryss o.l. dersom du har en foran deg. Når de tar løs kan lasten fort komme bakover...! Godt å høre at det gikk bra da. Det skulle vært MYE strengere straffer for å ikke sikre lasten på en tilfredsstillende måte, og ikke minst også å sjekke at det ikke sitter stein mellom tvillinghjul og sånt etter å ha vært inne på anleggsplasser. Det skjer ulykker pga slurv med dette daglig, og førerene straffes i praksis ikke for det! Istedet tar man de som holder 53km/h i 50 sona.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet September 24, 2003 Rapporter Share Skrevet September 24, 2003 Burde ringt Polisen med en gang, så hadde sjåføren i det minste tatt et hint om å følge bedre med. (om de hadde giddet å rykke ut da ) Det skjedde ikke noe denne gangen, men hva hvis du hadde kjørt MC ? Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet September 24, 2003 Rapporter Share Skrevet September 24, 2003 Jeg har et skikkelig skrekkeksempel å komme med i den saken her.. I fjor var søstra mi ute på kjøretur med bilen de hadde da, en gammal merc.. Den andre søstra mi satt på.. I ei 50sone møter de en lastebil, der føreren har gjort en ALT for dårlig jobb med å sjekke etter steiner mellom tvillinghjul.. Resultatet av dette er at en stein som sitter mellom tvillinghjulene løsnet, fløy noen meter gjennom lufta, og rett gjennom frontruta i mercen! Vinkelen den traff med, og hvor på ruta den traff var bare flaks, den traff midt i ruta, og ned på dashbordet, hvordan den dro videre derfra er ukjent, men den lå på gulvet foran passasjeren foran etterpå, dette er snakk om en stein på 2kg! Hadde steinen truffet noen i hode/brystregion hadde vi fort snakket om en dødsulykke, kun pga slurv! Føreren av lastebilen ble ikke straffet, da saken ble henlagt etter bevisets stilling, til tross for at han selv så hva som skjedde, og forklarte dette til politiet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet September 24, 2003 Rapporter Share Skrevet September 24, 2003 Jeg hater lastebilsjåførere:mad: Hadde en krangel med en for endel år tilbake, etter det jeg forstod mistet han bremsene og her er resultatet: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet September 24, 2003 Rapporter Share Skrevet September 24, 2003 :mad: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf2 Skrevet September 25, 2003 Rapporter Share Skrevet September 25, 2003 Originally posted by Bullit Jeg hater lastebilsjåførere:mad: Hadde en krangel med en for endel år tilbake, etter det jeg forstod mistet han bremsene og her er resultatet: Hater du en hel arbeidsgruppe p.g.a av at du kranglet med en sjåfør???? Originally posted by Tombra Sikring av last på en lastebil (går ut ifra at det er snakk om en vanløig tippbil her), er normalt ikke noe man fokuserer på. Ingen kan kreve at et gruslass blir dekket til på noen måte, men det skal IKKE være fylt så fullt at lasset når toppen på karmene. Eventuel 'vandring' i lasten skal kunne bli stoppet av karmene. Og det er lett å skylde på sjåføren, men husk at han faktisk ikke er den som har lastet på lasset i de aller fleste tilfeller. Men såklart er sjåføren ansvarllig for lasten til syvende og sist. Hold forøvrig god avstand til lastebiler i kryss o.l. dersom du har en foran deg. Når de tar løs kan lasten fort komme bakover...! Godt å høre at det gikk bra da. Mye fornuftig her. Joda, lasset kan godt gå over karmene så lenge innholdet ikke oversikrider kubikk innholdet til lasteplanet (dumperkasse osv). Tviler sterkt at dette er tilfelle i eksemplet til Dr_S, en normal dumper blir jo aldri fullastet med pukk p.g.a av stor vekt. Lasset skal også være hindret fra å fyke av under kjøring. Men dette blir ikke praktisert i praksis, særlig ikke når det gjelder pukk og andre grusformer. Når det gjelder stein mellom tvillinghjula så prøver jeg alltid å passe på dette, særlig når jeg kjører på skoten stein (steike jeg har porret ut mange). Har hatt en episode av samme art som Ascona nevener her. En stein smalt som faen oppunder dumperkassen. Denne gangen hadde jeg tippet på en jordtipp så jeg trodde ikke det var noen steiner der så jeg kjørte bare ut på veien, noe jeg angrer på i ettertid. Jævla skummelt dette, selv singel som sitter i mønsteret til dekket kan knuse en frontrute. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet September 25, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2003 Originally posted by golfing Mye fornuftig her. Joda, lasset kan godt gå over karmene så lenge innholdet ikke oversikrider kubikk innholdet til lasteplanet (dumperkasse osv). Tviler sterkt at dette er tilfelle i eksemplet til Dr_S, en normal dumper blir jo aldri fullastet med pukk p.g.a av stor vekt. Lasset skal også være hindret fra å fyke av under kjøring. Men dette blir ikke praktisert i praksis, særlig ikke når det gjelder pukk og andre grusformer. Når det gjelder stein mellom tvillinghjula så prøver jeg alltid å passe på dette, særlig når jeg kjører på skoten stein (steike jeg har porret ut mange). Har hatt en episode av samme art som Ascona nevener her. En stein smalt som faen oppunder dumperkassen. Denne gangen hadde jeg tippet på en jordtipp så jeg trodde ikke det var noen steiner der så jeg kjørte bare ut på veien, noe jeg angrer på i ettertid. Jævla skummelt dette, selv singel som sitter i mønsteret til dekket kan knuse en frontrute. Tror du jeg sitter her og skrøner? Den haugen med pukk stakk OVER kanten på hengeren! Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf2 Skrevet September 25, 2003 Rapporter Share Skrevet September 25, 2003 Ja jeg tror du skrøner;) Hva mener du med at haugen stakk over karmene da? Kan lasset muligens vært skeivlastet under opplasting? Fra automat lemmen (bakluken) kan ikke vinkelen fra toppen av lemmen og toppen av haugen overskride 45 grader. Kan ikke se at det finnes noen slike regler for sidekarmene. Kunne du foresten se hvor mange akslinger hengeren hadde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet September 25, 2003 Rapporter Share Skrevet September 25, 2003 Gofing: Ja, jeg hater mer eller mindre alle lastebilsjåfører. Under alle de plankene der, ligger nemlig jeg. Beina ble tilsammen knekkt 7 steder, og h.beinet nesten revet av+at ryggen gikk til skogen. Men mest av alt hater jeg uforsiktige lastebilsjåfører. Og ja, jeg er bitter, hvis du lurte på det :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet September 25, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2003 Originally posted by golfing Ja jeg tror du skrøner;) Hva mener du med at haugen stakk over karmene da? Kan lasset muligens vært skeivlastet under opplasting? Fra automat lemmen (bakluken) kan ikke vinkelen fra toppen av lemmen og toppen av haugen overskride 45 grader. Kan ikke se at det finnes noen slike regler for sidekarmene. Kunne du foresten se hvor mange akslinger hengeren hadde? Kanskje litt feil formulert, det var sånn lastebil med lasteplan som kan heves... Veldig liten luke bak som beskytta, og pukken var lasta oppi slik at det stakk over... Derfor det blåste sand, smågrus og dritt av lasset. Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.