Gå til innhold

Oppgradere div. komponenter (4", spiller, kondensator) i min "nye" bil

Ranger emnet

jcberg

Anbefalte innlegg

Heisann. Overtok for noen dager siden en Audi A6 95 mod, med medfølgende "anlegg". Består av en Pioneer DEH-1600 CD-spiller, ukjente fronthøyttalere (motert i dash, sikkert Bose), et-eller-annent (sikkert Bose) 6x9" i hattehylla, Boss C450 2x110W @ 4ohm, brokoblet til å gi 600W brokobla i 4ohm (må vel være peak effekt?), og en Boss SBP-12 (12") bandpass kasse som skal tåle 800W peak.

Er egentlig greit fornøyd med subb og forsterker uansett hvor jall det kanskje er. Spiller høyere enn jeg noengang kommer til å gjøre før forvrenging, bra med trøkk, ikke så grusomt gjørmete lyd dersom man bruker EQ'en sin med måte, hehe ;) Sub er ikke akkurat megaprioritet for meg uansett da jeg ikke spiller Hip-Hop og trance o.l. med sånn "rullende" stor bass, liker bedre musikk med tight og kontant bass med kjapt attack. Subben må være der da.

Problemet er at når subben sparker forsvinner stort sett alt av instrumentbelysning og displaybelysning på spilleren dersom jeg drar på med mye volum og moderat med bass. Kanskje det hjelper med en kondensator her, men hva lønner seg å kjøpe? Er helt totalt grønn på det :doh

Størsteproblemet sånn som det står nå er de forbanna fronthøyttalerne. De knekker i biter og fiser og spraker ved relativt lavt volum, og gir ikke akkurat a-ha lydopplevelse. Er ikke plass til dørhøyttalere i bilen min og gidder ikke knote med å lage det heller, så blir nok med å oppgradere høyttalerne i dashbordet og kanskje evt. få plass til en diskant eller to oppe på dashen hvis det lønner seg übermasse. Passer ikke med mer enn 4" i hølet her, og gidder ikke inn med mer heller, ikke verdt å koste for mye på denne bilen (ser frem mot et kortvarig eierforhold, kjører til motoren skjærer seg bare, og den har gått snart 300 000). Noen som har noe tips til et brukbart sett som ikke skal koste noe mer enn rundt tusenlappen plus minus noen hundre? Viktig med relativt bra effektivitet og at den kan takle de spede 50W med makseffekt pioneer spillern leverer (22W RMS tror jeg). Klar tone er bra, men ikke noe jeg gidder å legge store hauger penger i, så det kommer nok i andre rekke.

Har kikka på disse:

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=545 - har intrykk av at iallefall en del mennesker her liker dem. Litt lav effekthåndtering kanskje.

http://www.bilstereospesialisten.no/storefront.php?pid=343&c1=682&c2=108&c3= - Ser jo barske ut, virker intressant med diskant jeg kan vri mot hodet mitt. Litt varierende kritikk på disse, noen mener jo de er bra andre ikke. Ser j*** dype ut :-/

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1487 - Heller veldig mot disse, har sett lite negativ kritikk på disse, lavtbyggende og billige.

Hattehylla vet jeg ikke helt hvordan blir enda, får sette meg i baksetet en dag.

Lyst til å oppgradere spilleren og - den begynner jo å dra litt på åra. Lyst på en med litt mer EQ-muligheter, MP3, fjernkontroll, pent display, den må være svart, litt mer moderne over all.

http://cgi.ebay.com/NEW-Pioneer-DEH-P5900IB-CD-MP3-WMA-WAV-AAC-Receiver_W0QQitemZ270095440124QQihZ017QQcategoryZ39752QQcmdZViewItem

Ser den grei ut? :)

Takk hvis dere gidder lese hele posten. Beklager at den er så lang.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider