Gå til innhold

NM-Performance: Volvo 245 konebil. Prosjekt, hva får man for 10K

Ranger emnet


NM-Performance

Anbefalte innlegg

Tengte jeg skulle se hva man egentlig kan få til av trimming med minst mulig kr... så da fikk konebilen stå til tjeneste som forsøkskanin!

 

Utgangspungtet var en 85mod Volvo 245 (org turbo bil) med 230ET motor i! Den hadde fra før av blitt påkostet 3" eksos og luftfilter.

 

Invistert i Megasquirt2 da det er det eneste som er tiljengelig til dette budsjettet. (2500kr)

 

Råder fra nyere 230 ble innskaffet (gratis)

 

noen rør bend og rør til manifold (300kr), samt et par flenser (gratis)

 

Pent brukt t3/t4 turbo (2000kr)

 

Clutch fra BMW m5 (1500kr)

 

Getrag 260 (kasta etter meg)

 

Cooler (1500kr)

 

Topp pakning (450kr)

 

12-9 umbrako bolter (150Kr)

 

Det er det jeg har måttet gå til anskaffelse av! Ellersj har jeg brukt prinsippet... Man tar hva man har!!!! (liker i grunnen det jeg)

 

Motoren ble plukket ned, vasket og lakka.... (200kr i lakk :S)

"Nye" rådene ble satt in med gamle lagra, og org 230et stemplene ble brukt. (dette er 85mod 230A blokk) Ja blokka ble målt opp før jeg monterte! :)

 

DSC00406.jpg

 

Toppen, forøvrig en 531. Ble gått over, men jeg gadd ikke porte noe, og A kamen som sto i fikk stå der en stund till!

 

Grenrøret ble snekkra sammen i ei fart!!!, svartstål og rustfr colector!

 

DSC00398.jpg

 

DSC00400.jpg

 

DSC00402.jpg

 

DSC00412.jpg

 

DSC00439.jpg

 

 

Motorn ble montert sammen og heist inn i bil.

 

DSC00415.jpg

 

DSC00416.jpg

 

 

Coolern ble montert, så jeg fikk begynt med rørdragninga.

 

DSC00426.jpg

 

 

Alt av givere jeg trengte til MS2en henta jeg fra en vraka ford scorpio 2.0-16v. (gratis) TPS en passa rett på volvo spjeldet. ford innsugsluft temp giver. Volvo org vanntemp giver, og fordeler fra 230A med halgiver(må moddes litt). Det er alt som skal til.

 

Bruker org 240turbo pumpa da denne rekker i massevis for denne turboen, TRENGER større dyser. Men har ikke så mye ijenn på budsjettet. Så må bruke de 240cc dysene jeg har fram til noe gunstig dukker opp (noen som har? 460cc eller mere???)

 

Alt av rør, slanger, rør stusser etc etc brukte jeg fra det som sto på bilen eller hadde liggende fra tidligere prosjekter.

 

Sikkert noe jeg har glemt å ta med... Men ingen store utgifter iallefall!

 

Jo... Mutter til IAT og lamda sensor (14Kr)

 

Alt av arb har jeg gjordt selv,og derfor ingen kostnader med det... maskinering av svinghjul, grenrør, lodding av MS2, laga dumpen selv etc etc!

 

Iallefall er motoren ferdig sammensatt, og venter bare på litt olje og vann... så skal den prøvestartes i morgen... Så får komme med mere uppdates da! Om hvordan det gikk og alt det der!

 

 

Sånn ser det ut fåreløbig!

 

002.jpg

 

003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke noe volvo fan, men jeg liker ideèn din godt. Blir morsomt å følge med videre her. Så langt ser det jo veldig bra ut.

''Det jeg vet om ungdommer er at de kjører sånne gamle vrak. Gjerne golf og volvo. Også har de musikken på full guffe.''

 

Min lillesøster på 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår