Gå til innhold

Dempere+orig.fjærer?

Ranger emnet


Turboperformance

Anbefalte innlegg

Noen som har forbedret kjøreegenskapene på 940 uten å bytte fjærer? Tenker da på tips på stivere dempere som kan fungere bra sammen med originale fjærer?

 

 

Byttet til Sachs Advantage to-rørs sportsdemper. Ok pris og passer bilen veldig bra.

Ellers er jo grovere stab.stag framme og bak noe av det billigste, viktigste, letteste og største oppgraderingen du gjør:)

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo har ikke noe origianlt sports understell da?

Fikk kjøpt dempere og fjører til 240 husker jeg, men har gått ut av produskjon nå, prisen på det var ikke så ille heller.

Sjekk på volvo.

Bilstein er jo ikke et dumt valg heller.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo har ikke noe origianlt sports understell da?

Fikk kjøpt dempere og fjører til 240 husker jeg, men har gått ut av produskjon nå, prisen på det var ikke så ille heller.

Sjekk på volvo.

Bilstein er jo ikke et dumt valg heller.

 

Er det ikke Sachs som er "originalt" på 940? Tror det.

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til Sachs Advantage to-rørs sportsdemper. Ok pris og passer bilen veldig bra.

Ellers er jo grovere stab.stag framme og bak noe av det billigste, viktigste, letteste og største oppgraderingen du gjør:)

 

Du har vel senkefjærer i tillegg?

 

Det finnes Volvo sportsunderstell, men det inkluderer fjærer og senker bilen, noe jeg ikke er injteressert i. Hvem selger Sachs Advantage på Østlandet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har surra litt med volvo original, der gikk det jo i 240, men volvo har utrolig mange forskjellige fjører til 240, mange forskjellige tråd tykkelser på fjørene og no forskjellige lengder, jeg hadde ganske grove fjører på bilen min og bilstein dempere, original høyde men fortsatt ganske stiv og gode kjøre egenskaper.

Fins sikkert mange fjør alternativer til 940 originalt også.

Nå er det jo ikke så mye 940 i volvo original i norge enda, men sjekk opp noen svenske sider, der finner du sikkert ei bra oppskrift og alt av dele nummer.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg billstein clubsport

og kjør orginale fjører.

større stabstag forran og bak.

+ det staget som kommer i forkant av girkassen.

evt kjøp nye fjører fra åkrene i normal høyde men stivere.

 

Har du/ noen prøvd Bilstein Clubsport med originale fjører?

 

Er clubsport det samme som sport, og hvem selger disse billigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har orginalfjører med gule justerbare koni sport-dempere. Ble Veldig mye bedre enn med Monroe Sensatrack som satt på bilen før...

Dog, det beste og mest merkbare er å bytte ut krengings-stagene, bilen blir noe Helt annet å kjøre etterpå. Mye mer presis på styring, og du får en mer "direkte" følelse av veien.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel senkefjærer i tillegg?

 

Det finnes Volvo sportsunderstell, men det inkluderer fjærer og senker bilen, noe jeg ikke er injteressert i. Hvem selger Sachs Advantage på Østlandet da?

 

Jeg har byttet til senkefjær også ja.

Kjøpte dempere på Torshov Bilrekvisita.

Forøvrig enig med innlegget over at nye stab.stag/krengestag/ambulansestag er det som gjør størst forskjell. Tror nesten jeg hadde begynt med det...

Det er ellers viktig å merke seg at sportsdempere ikke fungerer optimalt med bløte fjøroppsett, tilsvarende funker original-demper dårlig med sportsdemper.

Dette er viktig i forhold til "rebound", - returdemping -. Stiv fjør med bløt demper gir feks veldig "hoppete" bil, og det vil du ikke ha i lengden.

Gule koni på en 940-slede synes jeg blir litt overkill. Da forsvinner mye komfort (høyst personlig mening:)).

 

Da kan du like godt også slenge på 19-tommere, null gummi, steinharde foringer, 25mm stag framme/bak også videre, så har du en go-cart ala Civic:)

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 25mm stabstag foran/bak, lesjö fjører justert 2 runder forran, fjørtårnstag, dette "under girkasse" staget, poly foringer på momentstag, og bilstein b8 sprint, disse er noe kortere enn vanlig og beregnt for senking. for å si det sånn, vi hadde en civic engang, og det var som ei vinglefitte i forrhold. kan enkelt beskrives som "for speielt interesserte" men om du ikke stiver opp karossen såpass, bruker orginale fjører, og b6 sport dempere, tenker jeg du vil få en god kombo, i tillegg kan slipper du å tenke på å skifte dempere igjen. bilstein har altid vært, er og kommer til å bli noe meget spesielt. et eksempel er faderen til en kompis kjøpe ny golf1, som han brukte i rally. denne ble utstyrt med bilstein dempere(selv sier han at på den tiden var det ikke noe modell navn, bilstein var bilstein), disse ble så brukt til rally bruk i mangen år. etter det sto de på div gatebiler, og til slutt hadde han kompisen min de på en jetta, fremdeles stive som fy(slik de var laget for å være)

 

så finn meg da en sachs, monroe, koni eller samma hva(utenom öhlins eller sånnt da) som hadde greid det samme. dette overbviste meg om bilstein forran koni, og jeg er strålende fornøyd!

 

*asj blei et langt innlegg, råder deg å ta det til betrakting, bilstein er shef!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 25mm stabstag foran/bak, lesjö fjører justert 2 runder forran, fjørtårnstag, dette "under girkasse" staget, poly foringer på momentstag, og bilstein b8 sprint, disse er noe kortere enn vanlig og beregnt for senking. for å si det sånn, vi hadde en civic engang, og det var som ei vinglefitte i forrhold. kan enkelt beskrives som "for speielt interesserte" men om du ikke stiver opp karossen såpass, bruker orginale fjører, og b6 sport dempere, tenker jeg du vil få en god kombo, i tillegg kan slipper du å tenke på å skifte dempere igjen. bilstein har altid vært, er og kommer til å bli noe meget spesielt. et eksempel er faderen til en kompis kjøpe ny golf1, som han brukte i rally. denne ble utstyrt med bilstein dempere(selv sier han at på den tiden var det ikke noe modell navn, bilstein var bilstein), disse ble så brukt til rally bruk i mangen år. etter det sto de på div gatebiler, og til slutt hadde han kompisen min de på en jetta, fremdeles stive som fy(slik de var laget for å være)

 

så finn meg da en sachs, monroe, koni eller samma hva(utenom öhlins eller sånnt da) som hadde greid det samme. dette overbviste meg om bilstein forran koni, og jeg er strålende fornøyd!

 

*asj blei et langt innlegg, råder deg å ta det til betrakting, bilstein er shef!

 

Bilstein er helt sikkert bra. Det er vel relativt mange som har det.

Det er ikke noe poeng i seg selv med stive dempere, tvert imot. Fjærer skal fjære :), dempere skal dempe denne bevegelsen.

Lesjø-fjærene er på 940'en ikke stivere enn at du trenger en demper som gir noe vandring. Dette har med forspenning/returdemping å gjøre. Det som sykler MTB har god greie på dette. Det er ikke bare å slenge sammen noe. Da blir forholdet helt feil, som jeg skrev tidligere.

Demperen jeg bruker og som jeg nevnte tidligere i tråden er en god to-rørs-demper som er bra avpasset ukappede lesjø-fjærer.

Jeg har kjørt mine dempere ca 90000 km nå, og de virker like fine.

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår