Gå til innhold

Avgifter til staten - hva kommer tilbake til veien og forbrukerene?

Ranger emnet


CareBear

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt rundt dette med avgifter og hvordan disse midlene blir brukt av staten. Som alle vet så blir ikke vegavgiften øremerket slik at dem blir brukt på vei og miljøtiltak, men brukes til så mye annet i statsbudsjettet.

 

Det hadde vært interessant å startet en diskusjon og kanskje senere en blogg som omhandler avgiftene som vi bilforbrukere betaler og hva vi får igjen.

 

Det første vi kan gjøre er å avdekke hvilke avgifter vi har til staten:

 

Veiavgift (varierer basert på bil, kan noen liste opp de ulike forskjellene?)

Bompenger (Finnes vel noen tall fra SSB som viser gjennomsnitt bompenger? Det finnes også absolutte tall for hvor mye penger som samles inn tror jeg)

Engangsavgiften (basert på CO2, vekt og effekt)

Miljøavgift (i enkelte storbyer?)

Omregistreringsavgift (Koster mange flerfoldig tusen å selge en relativt ny brukt-bil. Finansdepartementet har utarbeidet forslag til endring av dette til å bli en fast og lav sats. La oss håpe dette blir godtatt)

Avgift på driftstoff (Noen som kan bekrefte hvor mye denne er nå? Ca. 6 kroner literen?)

 

Noe mer som jeg har glemt?

 

Når det gjelder tall og statistikker så kan vi jo starte med total antall biler som er registrert i Norge. Da kan vi komme frem til et midlertidig tall på hvor mye staten tar inn i vegavgift frem til noen finner frem til de offesielle tallene.

 

Det eneste jeg fant var en sak fra SSB fra år 2000 om tall fra 1999, og da var det for første gang registrert over 2 millioner person- og varebiler i Norge.

 

"Bilbestanden per 31. desember 1999 var 2 032 364 biler."

 

http://www.ssb.no/bilvrak/arkiv/art-2000-04-26-02.html

 

Her ser vi fordelingen på alder til bilene:

 

fig-2000-04-26-03.gif

 

Veiavgiften:

2032364 * 2915,- = 5 924 341 060,- (nesten 6 milliarder)

Mazda RX-7 FD 1.3L 1993 (http://www.fdboy.com)

Land Rover Freelander 1.8L 2000

Solgt: Mazda RX-7 FD 1.3L 1992, Suzuki Swift 4x4 1.3L 2006, Honda Civic, Mazda 323F BA 1.5L 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja det er interessant det du tar opp her.

Du har ikke tatt med en av de største postene mht avgift, det er MOMS!

Staten krever moms for all omsetning av varer og tjenester, dermed er det veldig mye penger som kommer inn som moms på alt som selges av biler, bildeler, drivstoff og verksted-tjenester.

En kompis sa at den norske staten er ikke sann: Han ble krevet moms på frakt på en bil han skulle importere, også den del av frakten som foregikk i utlandet!

Når du sier veiavgift, mener du årsavgift? Personbil er kr 2915 og veteran (eldre enne 30 år) kr 370 for 2007.

se http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=105495&epslanguage=NO

 

Litt på siden, det er ikke ubetydelig det bilbransjen betaler i arbeidsgiveravgift for sine ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på et program for en stund siden, enten det var Holmgang eller noe.. Hvertfall kom det frem at vi betalte 47 milliarder i diverse avgifter i sammenheng med bil, og kun 12 milliarder ble brukt tilbake!

 

Dog ikke helt sikre kilder..

(-) 07 Toyota Avensis 2.2 D-cat X

(-) 99 Opel Omega B 2.5 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på et program for en stund siden, enten det var Holmgang eller noe.. Hvertfall kom det frem at vi betalte 47 milliarder i diverse avgifter i sammenheng med bil, og kun 12 milliarder ble brukt tilbake!

 

Dog ikke helt sikre kilder..

Stemmer nok stort sett det. Ca en fjerdedel av det vi betaler får vi igjen . Og det vi får igjen vil da også innebære gangveger, fartsdempere, kontrollplasser, bompengestasjoner (?) radioreklame, o.s.v

 

"Ær det no rart n`drekk" for å si det på`totensk

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CareBear: Er litt usikker på om du regner dette under miljøavgift, men synes ikk det er billig med 1200 kroner for å kjøre med piggdekk i Oslo...

 

Mondeo:Nei det er itte rart vi drekk. og det er itte rart mange drekk hemmlaga for dom ska jaggu ha en del i avgifter på spriten sin og!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra en annen vinkel så kan man si det slik at hvist avgiftene hadde vært som de er nå bare at alt sammen hadde gått tilbake til bilistene i form av veier osv så hadde ikke jeg hatt noen innvendinger på avgiftsnivået :)

 

Da hadde vi fått en veistandard og skryte av til slutt!

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av å se på designet av de nye autopass-brikkene. Hvem er det vel ikke som betalte lønna til de tullingene som lagde designet på de brikkene. OSS! Bare så vi kunne få betale i det hele tatt?? Og, de deler ut gratis vindusvaskeservietter og feste som man klistrer til ruta med 3M-klistrepapir. Til å feste autopass-brikkene. Dette må da koste? Vedder på at 5 kroner av 20 kroner i bomringen går til veiformål...

-Subaru Legacy 2.2 GX

454 - 4 rings, 5 cylinders, 4 wheel drive

NOK ER NOK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår