Gå til innhold

Noen her med 1981 Camaro?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt detalj info om hovedbresesylinderen på nettopp 81 modellen av Camaro.

 

cns-mc104460_w.jpg

 

Modellene både før og etterpå er ikke samme type, selv om de senere ser helt like ut.

 

Det jeg lurer på er om det sitter en fordelingsventil sammen med hovedsylindren eller ikke. Ser ca noe slikt ut:

fordelingsventil.jpg

 

Et bilde av dette områet i motor rommet hadde også gitt meg svaret.

 

Er det ikke en slik ventil, kan hovedbremsesylinderen ikke brukes på en bil med 4 x skivebrems.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det roden du tenker på er det kansje greiest å bruke en justerbar reduseringsventil fra feks Willwood? Det er løsning som biltilsynet liker også.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at Camaro og Firebird har samme bremsesystem:

 

Det sitter en fordelingsventil under hovedsylinderen både på de med og uten skiver bak.

-81 var første året med hovedsyl i alu med plastikkreservoar.

Er IKKJE sikker men mener jeg har lest en plass at forskjellen mellom -81 og de senere er gjengene til røra.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Her er en -81 T/A med 4wheel disc: http://www.davidt.com/1981Firebird.htm

Må forstørres endel men det beste jeg fant.

 

Her er en -81 Camaro med tromler bak:

81camaro.jpg

 

Her er vel sylinderen du skal ha?:

http://www.cardone.com/English/club/products/webcat/imageinfo.asp?PARTNUM=101870

 

Ikkje sikker på om jeg forsto spørsmålet ditt.

Hva lurer du på ang denne hovedsyl og hvorfor?

 

Jeg har en slik liggende som skal monteres på min -79 T/A

Må kjøpe ny bremsekraftforsterker da den fra -79 har mindre diameter mot hovedsylinder enn den fra -81.

Rørene har samme gjenger.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det de skriver på nastyz28.com stemmer fikk en ikkje 2.gen Camaro med skiver bak:

 

Q: Did any Camaros have factory rear disc brakes? I want rear disc brakes on my car!

 

A: No. But you have a couple options if you want them:

#1: Some Firebirds/Trans Ams had disc brake rears installed. You can obtain one of these if you look around.

#2: Get an aftermarket kit from someone like Wilwood, Vette-Brakes or the like.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det litt sammenblanding her.

Ventilen det er snakk om er en fordelingsventil. IKKE en reduseringsventil.

 

Sistnevnte er som korrekt nevnt et moment vis a vi trafikkstasjonen, ja. Men det skal jeg håndtere etterhvert.

 

En fordelingsventil er en noe som sitter på de aller fleste biler originalt, men ikke alle. Noen biler har en hovedsylinder hvor størrelsen på kamrene er tilpasset bilens bremsesystem, slik at kraften fordeles perfekt uten denne ventilen.

 

Hovedsylinder fra en bil MED tromler bak og UTEN fordelingsventil kan dermed med sikkerhet IKKE brukes på en bil med skiver foran og bak.

 

Camaro (og sikkert Firebird) nyere enn 81 har alle hovedsylindre med to like væske-kammer pluss fordelingsventil. Grunnen til at det er forskjellige varenumrne på noen av hovedsylindrene etter 81 er bittelittegrann forskjellig boring ol. Poenget at samtlige hovedsylindre etter 81 kan brukes BÅDE med skiver/tromler OG med skiver/skiver. Ved ombygging til skiver/skiver bytter man enten fordelingsventil, eller simpelthen fjerner fordelingsventilen helt.

 

Spørsmålet mitt var om noen visste om også dette gjelder hovedsylinderen på 81 modellen, men jeg innser at dette er mikrodetaljer man ikke kan forvente at mange 81 modell eiere vet særlig om.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å poste spørsmålet på http://www.chevytalk.org i seksjon for 2.gen Camaro http://www.chevytalk.org/fusionbb/showforum.php?fid/12/

 

Dette er et stort chevyforum med masse dyktige folk som sikkert kan svare på dette.

 

Når man setter bremseskiver bak på g-body (malibu/cuttlass++) så må man kun bytte fordelingsventil fra en bil som har dette orginalt.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill alle sammen. Har sjanset litt og bestilt en ny 81 mod hovedsylinder allerede. kommer på ca 300kr så det er ikke store tapet uansett, men det virker jo lovende så langt.

 

Utfordringen blir å finne en bremsekraftforsterker som passer, men det er jo bare snakk om å ta en tur på huggern med skyvelæret.

 

Det er for rodden, ja. Jeg vet at trafikkstasjonen ikke liker de eldre Corvette støpejerns hovedsylindrene som de fleste roddere (ihvertfall i USA) bruker. Grunnen er fravær av inspeksjons glass for væskenivået. Dessuten har den diger boring på 1,125" som sikrer bra fylling av væske i caliperne både foran og bak.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 hva Era sa. Jeg var av oppfatningen av at de originale GM har som er bygget sammen til en del (Som bildet over), både er fordelingsventiler og reduksjonsventil/knekkventil til kretsen bak, men som vanlig, jeg kan jo ta feil.

 

Som Aeomholt var inne på, kun noen få av GMs vanlige hovedsylindre er forskjellige i diameter mellom kretsene.

 

Titt litt her forresten, litt artig lesning for noen: http://www.babcox.com/editorial/bf/bf50014.htm

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært nyttig lesing.

Mange trafikkstasjonsbetjenter og verksted ansatte burde hatt denne som hjemmeleks.

 

Problemet for mange hot rods er at de har en 50/50 vektfordeling, men likevel bruker standard GM fordelingsventil laget for nesetunge biler.

Ved panikkbremsing vil dermed fordelingsventilen strupe trykket til bakbremsene for tidlig.

 

Har hørt at det skal finnes justerbare fordelingsventiler, men ser for meg en omstendelig jobb å justere de, siden det krever panikkbremsing å få de til å virke.

En annen mulighet er selvsagt å bruke fordelingsventil fra en bil med lignende vektfordeling og store skiver rundt om. Corvette, kanskje?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært nyttig lesing.

Mange trafikkstasjonsbetjenter og verksted ansatte burde hatt denne som hjemmeleks.

 

Problemet for mange hot rods er at de har en 50/50 vektfordeling, men likevel bruker standard GM fordelingsventil laget for nesetunge biler.

Ved panikkbremsing vil dermed fordelingsventilen strupe trykket til bakbremsene for tidlig.

 

Har hørt at det skal finnes justerbare fordelingsventiler, men ser for meg en omstendelig jobb å justere de, siden det krever panikkbremsing å få de til å virke.

En annen mulighet er selvsagt å bruke fordelingsventil fra en bil med lignende vektfordeling og store skiver rundt om. Corvette, kanskje?

 

Jeg har skiver og kalipere og bremsekraftforsterker fra 85 corvette hvis det skulle inntresere:)

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiver & metric kalippere foran fra Chevrolet, Jaguar skiver & overhalte kalippere kalippere bak, så det jeg mangler nå er faktisk bare bremseforsterkeren pluss evt fordelingsventilen vi snakket om tidligere i tråden.

 

Stemplene på Jaguar kalipperne har bittelitegrann mindre areal enn Chevrolet stemplene, så det ser lovende ut mht bremsekratfordeling. Men det skal nok mye til at jeg slipper unna å bruke reduseringsventil på bakre krets.

 

Funderte en stund på å bruke hovesylinder fra Jaguar. Da ville jo bakre krets være ok, men usikkert mht fremre krets.

Ville vært avhengig av at arealet på frambremsekalipperne mine var svært likt Jaguar sine. I tillegg er den Jaguar hovedsylinderen svindyr av en eller annen grunn.

 

Vil heller safe på fremre krets og dille med reduseringsvetil på bakre krets.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fordelingsventil fra volvo 2/7/9-serie, hvis de ikke er for små? De har jo rimelig jevn vektfordeling og 4x skivebrems.

 

Fra 240 går det vel ikke, pga 2 slanger til hver av caliperene foran, men jeg er usikker på hvordan dette er på 740/940...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår