Gå til innhold

Problemer med 99 mod. Opel Vectra 1.6 16V

Ranger emnet

[Sims]

Anbefalte innlegg

Hei, de siste dagene har min kjære Opel ikke vært like trofast som den pleier. Problemet er at det virker som den bare går på tre sylindre, men det kommer og går, er ikke sånn hele tiden. Tenkte det var dårlig kontakt et sted så tok av alle plugger jeg kunne se som så ut til å være i sammenheng med tenningssystemet. Sprayet dem med litt elektrospray og brukte luft til å blåse bort det overflødige, så monterte jeg alle koblingene sammen igjen.

Motoren oppførte seg helt likt etterpå så jeg begynner å mistenke at det er coilen som kan spille meg et puss, eller rette sagt coilene. Tenningsystemet på denne motoren er slik at det går ett lavspenningssignal til en coil som sitter over hver tennplugg. Kan det være coilen som er gåen eller er det andre ting jeg burde se etter før i systemet?

Hilsen Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var på stor service i dag så plugger er byttet i dag. De trodde det var coilen, og de skulle ha 4000 for å bytte den, du får den til 1600 på mekonomen og det tar to minutter å bytte. Så det gadd jeg ikke, men er ikke overbevist om at det er coilen.

Når jeg starter bilen går den normalt i ett par sekunder før den synker noen hundre rpm og når jeg gir gass virker hele motoren ubalansert. Prøvde å gå over ledninger i dag og det så ut til å være i orden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny coil på Opel i dag, kosta 2600 der, mot 1600 på Mekonomen. Men Mekonomen hadde den ikke på lager hverken i Norge eller Sverige, så leveringstiden hadde blitt noe lang.. Men uansett, skrudde på den nye coilen på to minutter og nå går bilen som bare det. Lykkelig! Men helt sinnsyke verkstedpriser. For å bytte coilen må du skru av to skruer på ett deksel og fire skruer på selve coilen, pluss en plugg som må av og på. Dette tok fem minutter maks, sparte drøyt 1000 kr.

Er sånn coil som du beskriver ja Rønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider