Gå til innhold

Problem med 230FT. Feil tenning?

Ranger emnet


Apoc_

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Her er kort informasjon om bilen:

- Original 89' 740 TIC.

- Førstegenrasjons FT motor med LH Jetronic 2.2.

- AW71 automatkasse.

 

Jeg har nettop byttet topp på motoren. Det sto en 531 topp og T-kam på, har byttet til en nyoverhalt 530 topp med VX-kam.

 

Bilen støyer voldsomt når den går på tomgang (har ikke kjørt med den siden topp byttet). Den høres egentlig ut som en snøfreser (alså en to-takter). Registeret er stilt inn til 10 grader før Ø.D nå, men det utgjør ingen forskjell om den står 20 grader før, eller på 0 grader. Motoren høres likedan ut uansett. Har ikke lyst å kjøre noen plass før jeg vet hva som er feil.

 

Kan det være feil tenning? I såfall hvordan stiller jeg den på denne motoren?

 

Eller kan det være alt for høy kompresjon? Tenker da på at denne 530 toppen kan ha mindre forbrenningskammer enn 531 toppen?

 

Alle tips mottas med takk :) er førstegang jeg skrur opp en motor, lærer mens jeg skrur.

 

 

Mvh.

Apoc_

1989 - Volvo 740 TIC - B230FT - Prosjekt

1985 - Volvo 740 GL - B230A - Bruksbilen

1993 - Opel Omega 3000 24v - C30SE - Solgt

1984 - Volvo 740 GL - B230A - Solgt

 

Ø.K: Add-on styling til Volvo 7-serie, evt noen som støper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, registeret tror jeg er rett. Ser nå slik ut i hvertfall. Motoren går veldig jevnt og fint. Den fusker ikke på noe sett og vis. Den bare bråker noe jævlig.

 

Har prøvd å vri litt på fordeleren, uten at det gjorde noe med støyen. Lot fordeleren stå der motoren gikk best.

 

Har en følelse av at det ikke er tenningen. Skal ta et lydopptak i morgen å laste opp.

1989 - Volvo 740 TIC - B230FT - Prosjekt

1985 - Volvo 740 GL - B230A - Bruksbilen

1993 - Opel Omega 3000 24v - C30SE - Solgt

1984 - Volvo 740 GL - B230A - Solgt

 

Ø.K: Add-on styling til Volvo 7-serie, evt noen som støper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som du har satt tenningsrekkefølgen feil.. :) at det tenner ut eksosen, og at det er det som bråker...ganske vanlig at bilen går sånn da.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår