240classic Skrevet Mars 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2007 Hei.. Jeg har tenkt på å montere ett sånt sett på min bil.. Nissan king cab navara - 06 mod.. men jeg har sett litt etter lover og regler for å få dette godkjent.. så inne på opplysningsforumet att det sto att man måtte ha automatisk nivåregulering på lyktene fra før. men på min er det manuelt!! har det noe å si?? MVH Ronny :) Siter -Volvo 850 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sæther Racing Skrevet Mars 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2007 Du må ha automatisk Siter Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990 Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fsl Skrevet Mars 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2007 Uansett om du har automatisk høydejustering og lyktespylere, så blir ikke lyktene dine godkjent med xenon. Siter - 04 RAM 2500 Cummins - 92 Civic EG9 VTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 Skrevet Mars 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2007 Greit å si grunnen når man kommer med en sånn påstand, fsl? Siter [x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX [x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fsl Skrevet Mars 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2007 Greit å si grunnen når man kommer med en sånn påstand, fsl? Fordi lykten er ikke godkjent for noe annet enn H4 halogenpære. Med xenon blir både lysspredninga feil (helt annet lysbue enn hva nærlys skal ha) og alt for sterkt på punkter. Tror du at du har lov til å montere 100W H4 pærer i lyktene dine? Blir akkurat det samme med xenon, bare 40-60% mer lysstyrke og i tillegg til at xenonpærene gir ut en helt annet lys enn hva ei halogenpære gjør. Er jo en grunn til at man med EN GANG ser en bil på gata som har ettermontert xenon :) Kraftigt stygt blått lys som lyser alle veier og masse hotspots rett forran bilen og blender mye.:fuckme2: Er ikke uten grunn at xenon ettermontering er ulovlig i hele Europa. http://www.danielsternlighting.com/tech/bulbs/Hid/conversions/conversions.html http://www.danielsternlighting.com/tech/bulbs/Hid/disadvantages/disadvantages.html Her kan du lese litt hvis du fortsatt ikke forstår. Siter - 04 RAM 2500 Cummins - 92 Civic EG9 VTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 Skrevet Mars 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2007 Okei, takk for svar. Greit å vite. ;) Siter [x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX [x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenRs Skrevet April 4, 2007 Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Helt umulig å få dette godkjennt hvis det blir riktig innstillt hos et verksted med riktig utstyr? Siter 1999 VW Golf GTI Exclusive 2003 Aprilia RS 125 - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet April 4, 2007 Rapporter Share Skrevet April 4, 2007 Om Nissan King Cab leveres originalt med Xenon-lys så er det vel mulig for merkeverksteder å foreta en ombygging med originaldeler og dermed få installasjonen lovlig. Men merk at dette som regel blir svært dyrt med installasjon av høydesensorer på for og bakaksel, kabling og tilkobling til bilens "hjerne", utskifting av frontlyktehusene om disse ikke er av en type som kan brukes med Xenon, montering av tennersatser, osv, osv. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jossa Skrevet Juni 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2007 tenk ikke så mye på godkjenning... er max 10 min arbeid og bytte tilbake i en eventuel kontroll etc... å i en så ny bil er det ikke så mange som mistenker xenon uansett.. så ta deg en snikkers og monter av hjærtens lyst.. og tenk ikke på godkjenning.. et tips dog.. gå for farge tempratur i 4500 delen av spekteret... kansje ikke F&F nok farge for enkelte, men det er der du har mest avsatt lys og det med en sån farge som ikke er så opplagt ettermontert kit.. det er der sån ca OEM xenon ligger.. Siter HONDA - The Power of Dreams Jossa's civic to crx spec (og vel så det) prosjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Juni 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2007 Er enig, OM lyktehusene er av projektor-typen. Er det vanlige reflektorer for H4 pærer håper jeg for guds skyld han lar være. Store mengder strølys kommer til å blende andre trafikanter. Dette har dog vært diskutert til døde tidligere, gjør et søk. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jossa Skrevet Juni 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2007 ja jeg har ingen peiling på pære type i den bilen.. men vist han på død og liv vil ha så er det best og holde seg til den tempraturen samt stille ned lyktene et ekstra hakk... bare for og være sikker.. (kan testes ut mot en vegg) Siter HONDA - The Power of Dreams Jossa's civic to crx spec (og vel så det) prosjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo_K Skrevet Juli 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2007 Hva hvis man blir stoppet i teknisk med ettermonterte xenon? Er det da en såkalt 1erfeil? (kan fikses selv, uten krav om ettervisning) 2erfeil? (mangellapp utstedes, krav om at bilen må vises for etterkontroll) Eller 3erfeil? (kjøreforbud, avskiltning) Jeg ble stoppet av UP en gang i forrige århundre, med sotefilm på siderutene foran. Jeg fikk da en mangellapp, og beskjed om å vise bilen på det lokale lensmannskontoret uten sotefilm på siderutene foran. Er dette vanlig praksis? Siter '79 Volvo 244DL, skal bli 254R '84 Volvo 244GLT, blir snart spiker '90 Volvo 240GL, B230FK-bruksbilprosjekt '93 BMW 525iA, skal bli M540i kopi '99 Volvo S80 T5 225hk bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tbend Skrevet Juli 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2007 Hva hvis man blir stoppet i teknisk med ettermonterte xenon? Er det da en såkalt 1erfeil? (kan fikses selv, uten krav om ettervisning) 2erfeil? (mangellapp utstedes, krav om at bilen må vises for etterkontroll) Eller 3erfeil? (kjøreforbud, avskiltning) Jeg ble stoppet av UP en gang i forrige århundre, med sotefilm på siderutene foran. Jeg fikk da en mangellapp, og beskjed om å vise bilen på det lokale lensmannskontoret uten sotefilm på siderutene foran. Er dette vanlig praksis? Jepp ;) Samme med effektanlegg som ødelegger natteroen i bygda :D Finner politiet ut av det så må man desverre bort å vise det hos BT Siter 85 Audi 80 GTE Quattro 86 Golf 2 Turbo Diesel Rallvogn: Volvo 244 2,1 87 Golf 2 Syncro 86 Golf 2 Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-H Skrevet September 6, 2007 Rapporter Share Skrevet September 6, 2007 Hva er maks lovlig temperatur på xenon lamper? Siter Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil... 2007 VW Golf GT x 1998 VW Golf GTI x 1989 VW Golf GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonepet Skrevet September 6, 2007 Rapporter Share Skrevet September 6, 2007 Finnes ikke noen grense, men lyset skal være hvitt, ikke blått. Med 6000K i vanlige reflektorer blir lyset blått, og dermed kan man nesten si at 4500K da er den høyste lovlige "standardverdien". 6000K er over på blått spekter over dagslys. Merk at som nevnt er det ingen som har definert hva som er lovlig og ikke lovlig, men man kan si ganske sikkert at 6000K er i "gråsonen", og 8000K og høyere er klart ulovlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.