JuB Skrevet Mars 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2007 Jeg fant jeg fant :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuB Skrevet Mars 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2007 En til, her er det Ohm som skal måles :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AsconaRace Skrevet Mars 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2007 genialt JuB:D dette var nyttig:) Siter 1993 Honda Accord 2.2 VTEC 200hk 2000 Honda CBR900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
perparker Skrevet Mars 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2007 kjempegreier.. no får æ bare prøve å måle å se om man finn ut nåkka;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2007 Dere har sannsynligvis samme abs-system som mange andre biler (inkludert min). Teves MK (ett eller annet). Ser at fremgangsmåte og pinout er nøyaktig lik det jeg har. Her er det rimelig enkelt å måle både motstand og spenning i fra pluggen som kommer ut til hjernen (ligger vel rett ved førerdøra under dash'en på corrado). Sensorene kan oppgi riktig motstand (ca 800-1400ohm) selv om de ikke virker. Det man bør måle er spenningen de induserer. Selv fant jeg ut at det var enklest å koble fra hjernen, sette målepinnene fra multimeteret ned i rett par i kontakten og kjøre en tur. Ved ca 50km/t kan man gløtte ned på instrumentet og da bør sensorene gi ut noe sånt som 1V AC. Dersom spenningen er mye lavere (eller fraværende) er det sannsynligvis avstanden fra krans til sensor som er for stor. Selv kjører jeg nå rundt med en sensor som gir 30-40% mindre spenning enn resten, men det er tydeligvis nok til å ikke gi feilmelding. Hvis det viser seg at dere har samme system så har jeg holdt på litt med dette på min bil og funnet ut noen småting. Så bare spør :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuB Skrevet Mars 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2007 Begge mine bakre sensorer var revet bort, samme gjelder kransen, så jeg må ha alt nytt... Hvordan får du start på bilen uten hjerne? Fant ut av bilde "fig.2" ikke stemmer med kontakten til hjernen, mangler endel kontaktpunkter, tror det kun var 13 kontakter punkter på den lengste. Jeg ohm'et begge sensorene foran til 1024, så regner med disse er iorden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2007 Dersom du har separat abs-hjerne skal det ikke være noen sak å starte bilen uten? Alle bilene (vel de to bilene jeg har prøvd, scorpio og saab9000) har startet uten abshjernen tilkoblet. Den merket med ATE og mye annet rart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuB Skrevet Mars 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2007 På G60 (pg) er det bare 1 hjerne som jeg vet om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2007 De bildene du postet tidligere viser er jo pinout'en på teves mkIV systemet. Mener du at det er integrert med innsprøytningshjernen på G60? Må bare legge til at jeg ikke kan en døyt om corrado eller G60. Bare abssystemet som bildene/forklaringene lenger opp i tråden er fra. *edit: så forresten i en annen corradotråd at noen hadde tatt bilde av abshjernen. Da var den bak trekket ved "sparkeplata" på førersida. Mulig det er annerledes på G60. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuB Skrevet Mars 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2007 De bildene du postet tidligere viser er jo pinout'en på teves mkIV systemet. Mener du at det er integrert med innsprøytningshjernen på G60? Må bare legge til at jeg ikke kan en døyt om corrado eller G60. Bare abssystemet som bildene/forklaringene lenger opp i tråden er fra. *edit: så forresten i en annen corradotråd at noen hadde tatt bilde av abshjernen. Da var den bak trekket ved "sparkeplata" på førersida. Mulig det er annerledes på G60. Aha, stemmer, ligger en boks bak dekslet der ja :) Kanskje derfor ingen av pinnene stemmer overens :P hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
perparker Skrevet Mars 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2007 noen som finner ut av abs`en? skal iløpet av hælga se over alt å se om æ finn feilen.. men e veldig fint at folk kommer me ting di kan.da er d lettere å få i orden;) fortsett sånn;););) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuB Skrevet Mars 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2007 Du ohm'er motstanden i "hun-kontakten", styra litt med det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2007 Eller setter multimeteret rett i kontakten til hjernen. Da kan du enkelt bytte mellom de forskjellige kontaktene. HB: 4-22 VF: 5-23 VB: 6-24 HF: 7-25 Står merkinger i enden på abshjernen, så er det bare å telle punkter i kontakten (bare husk at det blir speilvendt på kontakten). Ved å gjøre slik kan du til og med kjøre bilen mens du foretar målinger/avlesninger, mye enklere å se hvilken sensor som er defekt/ikke gir rett signal når man har litt større hastighet på hjulet enn 1 rotasjon pr sekund (slik det står i forklaringa lenger opp). Samt skifte mellom volt og ohm som du føler for. Motstand kan forøvrig sjekkes uten at hjulet snurrer. Pinnene på biltemamultimeter passer rett i kontakten og holder seg på plass selv, så man slipper å holde i. Genialt ;) Ved å følge med når man kjører kan man også se om en sensor plutselig "mister signalet", noe som vil resultere i at abs-lampa blinker, evt. abssystemet oppdager en feil og kobler ut totalt helt til neste gang man starter bilen. Mange har problemer med at hjernen mister signalet i humper og lignende, og da er det jo greit å teste på denne måten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zeerocool Skrevet Mars 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2007 En til, her er det Ohm som skal måles :) Hvilken kontakt er dette? Noen som har bilder av den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2007 Den boksen til høyre er ABS-hjernen, og på corrado har vi vel slått fast at den ligger bak sparkepanelet på venstre side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg