Gå til innhold

Sammenhengen mellom strøm og watt på forsterkere?

Ranger emnet


Flash

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Ser det er folk som misforstår her, skal prøve å forklare med min litt korte elektro utdannelse og med litt for lite peiling på bilanlegg.

 

Det er ikkje støm som avgjør hvor mye effekt du får.

Effekt er eit produkt av spenning multiplisert med strøm (ohms lov: P=U*I).

 

La oss si at forsterkerene har ingen varme tap i seg (ingen effekttap p.g.a varme).

Så vist begge forsterkerene er på la oss si 1000w og begge har 12 v inn så vil ohms lov fortelle oss at strømmen er: I=P/U 1000w/12v=83 amper.

Dette er hvor mye strøm forsterkeren trekker fra batteriet, altså på inngangssiden på forsterkeren.

Men på utgangssiden er det litt anerledes, p.g.a der er ikkje spenningen lik som på inngangen.

Så vist spenningen er så lav som 4 volt så trengs det 250A for å få 1000W.

 

Derfor kan det være forskjellig sikringsstørrelse på forsterkere, selv om den ikkje stemmer med effekten. Men husk at effekt kan måles på mange måter, så det er mange produsenter som jukser med watten. Men trur ikkje audison og dynabel gjør det. Har selv nettopp kjøpt ein audison lrx 1.400, gler meg til testing :).

 

Du må og ta i betraktning at det er eindel varmetap i forsterkeren, og den måler i virkningsgrad i %. Og den kan være forskjellig fra forsterker til forsterker. Ein virkningsgrad på 60% vil sei at 40% av tilført effekt vil gå til varme. Det blir høyere virkningsgrad til høyere du presser forsterkeren.

 

Men husk at impedansen på høytaleren varierer, så forsterkeren kan ikkje kontrollere strømmen. Derfor må forsterkeren styre effekten med å "klippe" toppene på spenningskurven.

 

 

MVH

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Ser det er folk som misforstår her, skal prøve å forklare med min litt korte elektro utdannelse og med litt for lite peiling på bilanlegg.

 

Det er ikkje støm som avgjør hvor mye effekt du får.

Effekt er eit produkt av spenning multiplisert med strøm (ohms lov: P=U*I).

 

La oss si at forsterkerene har ingen varme tap i seg (ingen effekttap p.g.a varme).

Så vist begge forsterkerene er på la oss si 1000w og begge har 12 v inn så vil ohms lov fortelle oss at strømmen er: I=P/U 1000w/12v=83 amper.

Dette er hvor mye strøm forsterkeren trekker fra batteriet, altså på inngangssiden på forsterkeren.

Men på utgangssiden er det litt anerledes, p.g.a der er ikkje spenningen lik som på inngangen.

Så vist spenningen er så lav som 4 volt så trengs det 250A for å få 1000W.

 

Derfor kan det være forskjellig sikringsstørrelse på forsterkere, selv om den ikkje stemmer med effekten. Men husk at effekt kan måles på mange måter, så det er mange produsenter som jukser med watten. Men trur ikkje audison og dynabel gjør det. Har selv nettopp kjøpt ein audison lrx 1.400, gler meg til testing :).

 

Du må og ta i betraktning at det er eindel varmetap i forsterkeren, og den måler i virkningsgrad i %. Og den kan være forskjellig fra forsterker til forsterker. Ein virkningsgrad på 60% vil sei at 40% av tilført effekt vil gå til varme. Det blir høyere virkningsgrad til høyere du presser forsterkeren.

 

Men husk at impedansen på høytaleren varierer, så forsterkeren kan ikkje kontrollere strømmen. Derfor må forsterkeren styre effekten med å "klippe" toppene på spenningskurven.

 

 

MVH

Frode

 

Formelen din er rett, men ellers har du nok misforstått en del du og...

Du skriver i det minste at du ikke har så mye peiling på bilanlegg :)

 

Husker du at det også er en regel som sier at U=RI?

Denne gir at R=U/I.

Med 250 A og 4 V får du 0,016 Ohm...

Tror du noen forsterker klarer det??

99,9% av alle forsterkere vil gå i protect eller bli svidd før impedansen går under 1 reell Ohm.

 

Sikringsstørrelsen har ingen ting med utgangen å gjøre.

Denne skal bare være dimensjonert slik at forsterkeren får den strømmen den trenger på det meste og ikke mer.

 

60% virkningsgrad var i "gamle dager", nå er vi oppe i 80-90 % på klasse D.

Forsterkeren klipper ikke et signal med mindre man har skrudd gain for høyt.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Står også en del generell info om forsterkere/høytalere/delefilter

på denne linken: http://www.ljudia.no/.

 

Hvis ikke linken fungerer, gå inn på ljudia.no, klikk "teknisk"

(øverst), og deretter forsterkere/høytalere/delefilter. Teksten

er på svensk, men det skulle vel være null problem for de aller fleste hær på forumet! :)

 

Mvh

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst eg har to forsterkarar. (ca tall). Ein forsterkar på 900watt RMS1ohm og den leverer ca 200 Ampere (meiner Audison Lrx 1400 kunne det) og ein an på 2500watt RMS1ohm og den leverer og ca 200 Ampere (Dynabel 7501)

 

Er disse forsterkerene da like kraftige?

Driver di subbene like bra?

 

En forsterker leverer ikke 200 A, den trekker fra batteriet!

Viss den trekker 200 A og spenninga inn er 14 V så leverer den: 200*14=2800Watt i 1 ohm.

i 4 ohm blir det 2800w/4ohm=700watt.

Men da ser jeg bort fra tap i varme osv ;)

 

Ikke skyt meg om jeg tar feil:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel akkurat det jeg har prøvd å få fram fra begynnelsen. Spenning(V) og motstand® i en ohmsk last vil da utvikle og lever en effekt(W) som da trekker en strøm(A) fra et evt batteri, utgang på en forsterker eller hva det måtte være! Prinsippet vil være det samme for en forsterke som det da er elektronikk som bestemmer hvor mye en forsterker trekker og leverer da avhengig av virkningsgrad på utgang og inngang!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60% virkningsgrad var i "gamle dager", nå er vi oppe i 80-90 % på klasse D.

Forsterkeren klipper ikke et signal med mindre man har skrudd gain for høyt.

 

Mvh

Stian

litt feil å si "gamle dager". fremdeles Veldig mange klasse AB forsterkere, også til sub-bruk (selv om det blit færre til dette formålet). og disse ligger på ca 50-60% virkningsgrad.

du har dog rett i at de fleste sub-forsterkere er klasse D baserte og ligger på 75-95%. :)

 

når det gjelder klipping tar du også litt feil her. forsterkeren begynner å klippe signalet når utsignalet når en spenning som tilsvarer spenningen inn på forsterkertrinnet, og dette er helt uavhengi av gain. man kan fint få de aller fleste forsterkere til å klippe selv om man har gain på 0dB, det er bare å mate den med mer innsignal. :)

en annen ting, er at man fint kan få en hvilken som helst forsterker til å klippe for fult selv om den ikke er overbelastet. dette da det dessverre er Veldig mye musikk i dag som er innspilt med høy forvrengning og ofte også kraftig klipping. så selv om man har stilt inn alt riktig bør man bruke ørene også for å ikke svi annlegget.

 

dette var kanskje litt off topic men, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelen din er rett, men ellers har du nok misforstått en del du og...

Du skriver i det minste at du ikke har så mye peiling på bilanlegg :)

 

Husker du at det også er en regel som sier at U=RI?

Denne gir at R=U/I.

Med 250 A og 4 V får du 0,016 Ohm...

Tror du noen forsterker klarer det??

99,9% av alle forsterkere vil gå i protect eller bli svidd før impedansen går under 1 reell Ohm.

 

Sikringsstørrelsen har ingen ting med utgangen å gjøre.

Denne skal bare være dimensjonert slik at forsterkeren får den strømmen den trenger på det meste og ikke mer.

 

60% virkningsgrad var i "gamle dager", nå er vi oppe i 80-90 % på klasse D.

Forsterkeren klipper ikke et signal med mindre man har skrudd gain for høyt.

 

 

Mvh

Stian

 

Alle talla eg brukte var ikkje relative, tok berre noen tall for å forklare sammenhengen.. Sorry for at eg ikkje ga beskjed.. Samme var med virkningsgraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når signalet blir forsterket, forsterker vi (i bilforsterkere) ikke strømmen, men spenningen. Så mens en forsterker med 80% virkningsgrad kan trekke 100A fra batteriet v/ 14.4V, betyr ikke det at det da automatisk går 80A gjennom høyttaleren. Effekten vi har i bilen (mye strøm, men lav spenning) i utgangspunktet er den vi har å jobbe med - derfor må vi gjøre om all strømmen til noe mer praktisk i lydmessig sammenheng.

 

Strømmen synker, spenningen øker ut i forhold til inn. Dette er hele vitsen, ettersom det ikke er så mange høyttalerspoler som ville likt 80A over en litt lenger periode. For mye strøm flytter ikke elementet, men griller det. Dessuten - hvis det bare var strøm som krevdes for å drive en høyttaler, hadde vi ikke trengt forsterkere i det hele tatt i bil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at mye strøm griller elementet, det er jo kun fordi for å få mye strøm så må man også ha mye spenning pga impedanse og dermed får man ekstremt høy effekt.

 

Men siden strøm ikke driver en høyttalere så gjør vel spenning det da? Trenger vi forsterkere i hus da? ;)

 

Uansett er det en fordel å ha en veldig strømsterk forsterker.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at mye strøm griller elementet, det er jo kun fordi for å få mye strøm så må man også ha mye spenning pga impedanse og dermed får man ekstremt høy effekt.

 

Men siden strøm ikke driver en høyttalere så gjør vel spenning det da? Trenger vi forsterkere i hus da? ;)

 

Uansett er det en fordel å ha en veldig strømsterk forsterker.

 

Det der er jo kverulering fra ende til annen. :)

 

I huset har du lite A og mye U, og dermed er det strømforsterker du trenger der. Det er forskjellige måter å forsterke et signal på, du kan forsterke spenning, strøm eller begge deler. Det er flere veier til Rom, og det er flere måter å få 2000W på. 10A, 200V eller 20A, 100V. For eksempel. Hvilken som er best avhenger vel av hvem du spør, vil jeg tro...?

 

Jeg sier at mye strøm griller et element, ja. Sa ikke noe om hvor mye, for det skjønner du vel er veldig forskjellig. ;) At man må ha høy spenning for å få mye strøm er ikke selvsagt, men det er et faktum at den ene ikke kommer uten den andre i større eller mindre grad. Likevel, om du måler med multimeter ligger det mindre spenning over et 1-ohms element enn et 4-ohms element selv om begge har f.eks. 30A som går gjennom seg. Spenningen forårsaker ikke varme, det er det elektronstrømmen som gjør.

 

Du som har elektronikkutdannelse ser vel da at du fint kan gi to elementer, ett på 4 og ett på 1 ohm, 600W RMS hver, og den ene kan smelte mens det andre bare lager litt søt forvrengning.

 

MEN, det kan hende jeg bare kåler det til, og at du har rett og at det blir det samme. Blir litt usikker når jeg tenker over det nå. Er helt i svima i dag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mykje som var moro å lesa! hehe

Det er ikkje alle som har altfor mykje greie på elektronikk.

Viss ein forsterker trekker opptil 200A på 14V, blir det 2800W

Du må ha ein kraftig forsterker for å klare dette, og vanligvis trekker forsterkaren mykje mindre.

 

Dette er på inngangen på forsterkeren! (straumnettet i bilen ser forsterkaren som ein motstand)

på utgangen er effekten ein del mindre. (avhengig av virkningsgraden)

Og det er selfølgeligt ikkje spenning på utgangen!!!!

Der er det musikksignal, og kun det!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mykje som var moro å lesa! hehe

Det er ikkje alle som har altfor mykje greie på elektronikk.

Viss ein forsterker trekker opptil 200A på 14V, blir det 2800W

Du må ha ein kraftig forsterker for å klare dette, og vanligvis trekker forsterkaren mykje mindre.

 

Dette er på inngangen på forsterkeren! (straumnettet i bilen ser forsterkaren som ein motstand)

på utgangen er effekten ein del mindre. (avhengig av virkningsgraden)

Og det er selfølgeligt ikkje spenning på utgangen!!!!

Der er det musikksignal, og kun det!

 

Mulig du kan litt om elektronikk, men forsterkere er ikke din sterke side...

Si meg: Hva er et musikksignal?

Er ikke det en AC-spenning?

Uten spenning blir det dårlig med lyd i hvert fall...

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, her var det mye "moro" å lese... flere som kan elektronikk men har ikke forståt "sammenhengen" helt.

 

-utgangsforsterkeren BRUKER symetrisk spenning som blir konvertere fra 12volt av en pulsbredd regulert strømsforsyning. Den symetriske spenning som mates til utgansgs transistorene er lagret i kondensatorer (derfor min påstand om externe kondensatorer har veldig lite for seg) og disse kondensatorer kan levere de nevnte "200A" som benzer (stig) spurte da ved måling man setter en reaktiv belastning og ved å endre verdiene på motstand/kondis får en fase vridning som belaster utgangen på en mer realistisk måtte -såkalt "kube effekt måling"- og den type forsterke vi bruker i bilen er ganske så likt hjemme forsterkere -bare at måte utgangangs transistoren blir matet med spenning er litt annerledes men "prinsipet" er den samme.

 

Den "symetriske spenning" er mellom +20/80volt og -20/80volt dvs 40/160volt topp til topp(ppv)og med en varierende "last" (elementen/høytalleren) kan man regne ut effekten... ikke ved å se på sikrings størrelsen mot 12volt... regner med flere ikke ser sammnghengen siden dette ikke er noen evighets maskin men det er slik at PWM forandrer frekvensen=bredden på switch pulsene utifra hvor lav/høyt spenning over de symetriske spenning er blitt...dvs mye belastning=høyere swicth frekvens -rundt 50/60Khz som 12volts spenning hakkes opp og induseres i toroid trafon, i denne toroid trafon hentes ut veksel spenning med de frekvensene som switch transistorene matter med. Deretter blir dette likerettet til en SYMETRISK spenning og utglattet og til sist lagret i minst et par like store kondiser (siden dette er symetrisk spening er disee kondisene forbundet til "felles jord" med en plus fortegn og den andre med negativ fortegn -ergo en plus og en minus spenning til den utgangs transistoren som leverer SPENNING til lasten og "størrelsen" til lasten bestemmer mye strøm det skal omsettes.

 

gidder ikke skrive så mye... (veldig forenklet)en hjemme forsterker har den "fordelen" at spenning til strømsforsyningen allrede er veksel spenning og den går rett til en trafo som har riktig antall viklinger til å levere den symetriske spenning som utgangene skal ha og den veksel spenning er veldig høyt, har strøm kapasitet og en FAST frekvens... derfor er enklere og mer robust/strøm sterk så lenge transformatoren kan overføre dette, anyway på sekundar siden blir spenningen likerette -gjerne i en brolikeretter som gir en rippel frekv på 100Hz til en "relaitv" stor kondensator bank som er i en symetrisk kobling -resten av elektronikken/forsterkeren er ganske så like -forskjellene eventulet ligger i protecions kretsene da man ikke kan "slå av" så fort det er noe feil i utgangen som i en bilforsterker -derfor burkes mest en reele i utgangen i hjemme forsterkere. osv

 

Den siste tingen jeg vil nevne ang "klasse D" da jeg har også sagt at klasseA/B låter bedre dog ikke så effektiv. Forenklet er klasse D en pulsbredd modulert strømsforsyning som levere spenning rett til høytaller utgangen...Inngangs siganlen blir konvertert til digitale pulser (A/D konvertering) og dette mattes til kontrol IC for PWM og den "utifra behøvet" fra signalen modulerer frekvense bredden så i praksis vil PWM levere mer strøm når inngangs siganlen krever det -rent teoretisk skal jo dette være det optimal men i praksis skjeer en tids forsyvelse som ikke gir den samme kontrol over menbranen siden den har en stor og meget skarp suggefilter og den suggefiltren er alfa omega på lydkvaliteten på forsterkeren -derfor billige og like kraftige forsterkere er like kraftige som dyrere modeller -dog spec til nevnt suggekrets er dårligere som igjen gir dårligere lyd -men de fleste som vil ha den type forsterkre er "mest interesert" i effekt og ikke så mye kvalitet...

 

 

sikker en del uklarheter i det jeg skrev men skal prøve å svare på det som skulle være uklar. -mest irritert nå-

 

Dette blir et av mine siste innlegg her i bilforumet, da i "protest" for sensurering av min signatur. Nok av folk som kan spre sin kunnskap fra før ser ut som...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du kan litt om elektronikk, men forsterkere er ikke din sterke side...

Si meg: Hva er et musikksignal?

Er ikke det en AC-spenning?

Uten spenning blir det dårlig med lyd i hvert fall...

 

Nei, nå må du slutte å tulle.

 

Vi trenger da ikke spenning for å få en høyttaler til å lage musikk. Kun et "musikksignal". Sikkert noter i binærtall. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser ikkje musikksignalet som AC-spenning. (kanskje andre gjør det)

Som sagt er det ikkje spenning på utgangen, (som eg ser det) men kun musikksignal.

 

Musikksignal har selfølgeligt ein volt verdi.

Denne voltverdien er begrensa av spenningen som utgangstransistorane får.

Det er vist mellom 20-80v. (både negativ og positv spenning)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår