Gå til innhold

Custom innsug i rustfritt istedefor aluminium?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Hvorfor lager "alle" innsug kun i alu egentlig. Det er jo lett så klart men, med stål kan man jo i teorien ha tynnere godstykkelse.

Istedefor 6mm aluminium kan man jo lage det i 2-3mm rustfritt.

 

Det er også lettere og holde rent (synes jeg da) pluss at man slipper og lakkere det med klarlakk etter en eventuell polering.

 

Så hva tror folk, fordeler og ulemper?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan tenke meg at det har noe med temperatur å gjøre... Alu leder kulde mye bedre. Er vell derfor mye eksos og radiator rør er metall og ikke alu, at det holder på varme enn å avgi rundt om seg. Men det er bare min teori...

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, vekt. Skal du oppnå samme stabilitet med rustfritt stål blir det tyngre enn alu. Rustfritt er ca 3 ganger så tungt. Da må du som du skriver ganske korrekt ned på ca 2 mm godstykkelse for at det skal tilsvare 6 mm alu. Det blir på grensen tynt gods, tror jeg.

 

Rustfritt er også ømfintlig for endring i temperatur. Dvs at det krymper/strekker seg mye mer. Det kan også være en årsak.

 

Originale innsug er som regel også støpt, det går ikke med rustfritt.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at det har noe med temperatur å gjøre... Alu leder kulde mye bedre. Er vell derfor mye eksos og radiator rør er metall og ikke alu, at det holder på varme enn å avgi rundt om seg. Men det er bare min teori...

Alu er vel også metall? hihi :)

 

Som du selv sier, vekt. Skal du oppnå samme stabilitet med rustfritt stål blir det tyngre enn alu. Rustfritt er ca 3 ganger så tungt. Da må du som du skriver ganske korrekt ned på ca 2 mm godstykkelse for at det skal tilsvare 6 mm alu. Det blir på grensen tynt gods, tror jeg.

 

Rustfritt er også ømfintlig for endring i temperatur. Dvs at det krymper/strekker seg mye mer. Det kan også være en årsak.

 

Originale innsug er som regel også støpt, det går ikke med rustfritt.

Støpte rustfrie deler har jeg i garasjen så det er ikke det det skal stå på, er vel prisen som teller der tror jeg :)

 

Det med temperatur tenke jeg ikke så hardt på da. Stål holder vel bedre på varmen ja men hvordan blir det når det er tre ganger så lite volum med stål i forhold til alu?

 

Prøver og google/søke meg frem til folk som har prøvd det men jeg er ikke så god på sånn søking... help anyone?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alu leder varme såpass mye bedre enn rustfritt at hvis du skal ha samme varmeavledningsevne som 6mm alu,må du lage f. eks. IC-tanker i 0.8mm rustfritt...

 

50-60 kr kiloen for 304 gjelder nok hvis du kjøper noen hundre kilo i slengen...mindre kvanta,mye høyere pris per kg. Jeg kjøpte en gang 6.8 kg SS304 i en bolt...kosta kvante på Astrup,1262 kr.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolt er mye dyrere enn plate må du huske på :)

Dessuten selger de mere plater enn bolt på astrup så derav den høye prisen. Tror det var norsk stål sine hjemmesider jeg var på tidligere og der stod det ca 50kr/kg +mva for rustfri plate hvist du handla under 24kg. Det ble billigere til mer kg det var da selfølgelig.

 

Hvor varmt vil et innsug bli når det er lagd i alu?

Er jo ikke noe fasit selfølgelig men på sånn generell basis på en turboladet motor med litt modifikasjoner.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolt er mye dyrere enn plate må du huske på :)
Etter prislista mi så er kilosprisen den samme uansett utførelse... kun kvanta (dvs,kg) som bestemmer prisen. Bend derimot er jo dyrere da.. men vanlige rør,plater og bolt har samme pris.

 

Hvor varmt vil et innsug bli når det er lagd i alu?

Er jo ikke noe fasit selfølgelig men på sånn generell basis på en turboladet motor med litt modifikasjoner.

Avhenger av turbo- og IC-effektivitet. Kan bli godt over 150ºC på en applikasjon med endel ladetrykk,dårlig/feil snurre,ingen IC og trange rør (høyt baktrykk)...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skulle brukt samme tykkelse (si 5mm) så er det en tanke forskjell...men som Larsern sier over her så er oppsettet i seg selv mye viktigere enn den lille forskjellen varmetaps-evnen utgjør. Vi snakker neppe prosent,heller promille.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår