Gå til innhold

Custom innsug i rustfritt istedefor aluminium?

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Det ligger stort sett forsterknings "bjelker" inni alle gromme innsug...
Rart..de fleste "gromme" innsug med stenger/bjelker inni for forsterkning jeg har sett (og dratt i flowbenken) skiller noe jævlig flowmessig sylinder til sylinder fordi skauen av forsterkninger innvendig (eller innvendige bolter på de med skrudd lokk) skaper turbulens i plenumet... Ser bra ut for det blotte øye,men "ryddige" plenum gir nesten alltid javnere flowtall.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er det ikke innsuget det er no feil med.. Hehe

Kai (KRB) har bremsa 800-900hk hos VS mange ganger uten problemer med innsuga i 3mm...

Du skal ikke ha no gufs tilbake i innsuget veit du...

Nei...men de skjer iblant... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det som sagt før her med trykk å gjøre også.

Men jeg kan ikke helt se for meg at om du bygger et innsug riktig, at det sprekker uansett. Jo, det er store mengder luft, men det er ikke SÅ voldsomt trykk man kjører da. Har ikke hørt mange som kjører over 3.5bar på vanlige biler.

Husk at det ved 2 bar overtrykk er 2 kilo per kvadratcm... en 50cm x 10cm stor vegg i plenumet har et tonn trykk på seg...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo også at du ikke får handla tratter i rustfrit...

 

Jeg støtter meg på det Mr turbo sier lengre oppe her at man ikke trenger fullradie trakter bare det er en liten grad der som som sagt jeg ble anbefalt gjerne kunne være 45 grader. Fint om noen har mere info på dette området mens vi er igang :

 

Er jo ikke noe prob og kone ett rør i enden med en verkstedpresse og det rette verktøyet.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det som sagt før her med trykk å gjøre også.

Men jeg kan ikke helt se for meg at om du bygger et innsug riktig, at det sprekker uansett. Jo, det er store mengder luft, men det er ikke SÅ voldsomt trykk man kjører da. Har ikke hørt mange som kjører over 3.5bar på vanlige biler.

 

Ekstremt få som ladder 3.5kg på motorer her i landet, jeg veit eneste om Team Isachsn...

Det som skjer er ikke at du sprenger innsuget, det flexer når du ladder også når detta har flexa mange nok ganger på ryker sveisen... Derfor er det normalt å lage forsterkninger inni innsuget..

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter meg på det Mr turbo sier lengre oppe her at man ikke trenger fullradie trakter bare det er en liten grad der som som sagt jeg ble anbefalt gjerne kunne være 45 grader. Fint om noen har mere info på dette området mens vi er igang :

 

Er jo ikke noe prob og kone ett rør i enden med en verkstedpresse og det rette verktøyet.

En "skarp-kant" 45º er ikke så bra da...du bør ha en radie,eller helst en elliptisk bue,gjerne form en hel vegg i plenumet ved å presse ut eller false 4 "søkk" i ei plate og sveis innsugsrøra i de før du sliper til overgangen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "skarp-kant" 45º er ikke så bra da...du bør ha en radie,eller helst en elliptisk bue,gjerne form en hel vegg i plenumet ved å presse ut eller false 4 "søkk" i ei plate og sveis innsugsrøra i de før du sliper til overgangen...

 

Selfølgelig ikke en skarp kant ;)

Er jo lov og tenke selv også, hehe.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt få som ladder 3.5kg på motorer her i landet, jeg veit eneste om Team Isachsn...

Det som skjer er ikke at du sprenger innsuget, det flexer når du ladder også når detta har flexa mange nok ganger på ryker sveisen... Derfor er det normalt å lage forsterkninger inni innsuget..

 

Derfor bør det jo finnes andre muligheter til materiale å bruke da. Aluminium er jo ikke akkurat seigt.

Men jeg er ikke noe ekspert på materialer gitt.

Kanskje Titan, men da koster innsuget like mye som resten av motoren.

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å bruke alu, lett, leder varme bra og lett å bearbeide... Det ryker ikke om han som mapper kan sakene sine!

 

Hvorfor andre skal bruke rustfritt er vel pga at de ikke har utstyr til å lage det i alu....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke alle som har tilgang til et ac/dc tigapparat for det er dyre saker skal man ha noe som duger til dette.

Men et dc apparat er ikke så dyrt og det kan man også sveise grenrøret med for den fødte hobbymekaniker som holder på med prosjekt :)

 

Tror forsåvidt ikke at jeg ville ha begynt med en mig maskin for og sveise innsug... faren er vel stor for at det kan sette seg trådstumper på innsiden som kan løsne under de rette forhold.

Eventuelt være jækelsk god på og sveise og greie og se inni alle kriker og kroker etterpå ;)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du bare ta vekk etterpå, så det er jo ikke noe problem.. Sveiste bunnpanna mi med mig jeg....

Problemet med mig er at du ALLDRI greier å få det tett... Tig er tingen der ting må være tet...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ryker ikke om han som mapper kan sakene sine!
...noengang sett hva som kan skje med et 4mm tykt innsug hvis triggerskiva/sensoren løsner og det tenner litt i hytt og gevær..? Ikke bare "talentløse mappere" som får de til å blåse...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår