Gå til innhold

Problem med lakkering ved bruk av sprøyte

Ranger emnet


Housey

Anbefalte innlegg

Som sagt. driver og prøver meg frem med sprøyta om dagen..

 

 

sliter sterkt med at det kommer sånne "prikker" i lakken, akkurat som det er små vanndråper som blir med fra kompressor til sprøyta..

 

 

men tingen er jo det at det brukes vannavskiller. og den samler heller ikke opp noe vann virker det som om..

 

 

er det vann eller er det noe anna?

 

er sprøyte fra tema.. type blå "proff" .. samme sprøyte som clarke air selger faktisk

 

 

noen tips til dette? .. hvordan slippe disse kjeie flekkene

 

 

luftmengde er det nok ikke..

 

bruker en skrukompressor med 200L tank og 10bars trykk ..

 

- Dan

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må sette opp lufttrykk på sprøyta di mellom 2-3,5 bar.hvis du bruker biltema sin vannavskiller,da er det bare feil.dem funker ikke.på torshov butikk dem selger vannavskillere "gebe" dem koster om cirka 200-300 kr jeg bruker dem selv,funker helt fint.dise "prikker"kommer nok fra kompresoren(vann)

Bare kjør-så lenge det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at du har vannavskilleren på kompressoren.

Dersom du har det.

 

Så skaff deg en ekstra slange.

For at varm luft fra kompressoren blir kjølt i slangen og skaper kondens.

Derfor ha en 5-10 m slange ut fra kompressoren, og så sett på vannavskilleren der.

 

Et annet alternativ er allerede nevnt, er ekstra avskiller på selve sprøyta.

 

Alternativ 2

 

Du siler ikke lakken, eller ikke har sil i lakksprøyta.

All lakk bør siles, for pigmentene som ligger overtid.

Vil klumpe seg isammen, til en viss grad.

 

Alternativ 3

 

Du kan ha skitten sprøyte, som gjør at den ikke atominisere lakken bra nok. Sjekk at alle luftveiene og nål og dyse er ren.

 

Alternativ 4

 

Du kjører på for lavt trykk, du må justere inn trykket når du har sprøta på full åpning.

Det er ca +- 0,5bar på 10m slange.

Slangen din kan også være for liten. Slik sprøyta ikke får nok luft.

 

Alternativ 5

 

Du har en bøyd eller skadet nål. Da må du bytte ut nål og dyse.

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at du har vannavskilleren på kompressoren.

Dersom du har det.

 

Så skaff deg en ekstra slange.

For at varm luft fra kompressoren blir kjølt i slangen og skaper kondens.

Derfor ha en 5-10 m slange ut fra kompressoren, og så sett på vannavskilleren der.

 

Et annet alternativ er allerede nevnt, er ekstra avskiller på selve sprøyta.

 

Alternativ 2

 

Du siler ikke lakken, eller ikke har sil i lakksprøyta.

All lakk bør siles, for pigmentene som ligger overtid.

Vil klumpe seg isammen, til en viss grad.

 

Alternativ 3

 

Du kan ha skitten sprøyte, som gjør at den ikke atominisere lakken bra nok. Sjekk at alle luftveiene og nål og dyse er ren.

 

Alternativ 4

 

Du kjører på for lavt trykk, du må justere inn trykket når du har sprøta på full åpning.

Det er ca +- 0,5bar på 10m slange.

Slangen din kan også være for liten. Slik sprøyta ikke får nok luft.

 

Alternativ 5

 

Du har en bøyd eller skadet nål. Da må du bytte ut nål og dyse.

 

 

Alternativ 1: vannskiller er på sprøyta, og bruker en 15M lang luftslange

 

Alternativ 2: Lakken blir sila FØR den havner i sprøyta og det er i tilleg sil i sprøyta

 

Alternativ 3: Sprøyta er helt nyrensa og byttet sil osv, gått nøye over

 

Alternativ 4: Det er målt 9 bar i enden av denne 15Meter lange slangen, så trykket er det ikke noe problem med, heller ikke mengden luft den klarer og levere, det er 14MM slange

 

Alternativ 5: Nåla og dysa er helt ny

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 6: Du har ikke renset underlaget godt nok. Høres ut som Fisheyes

Fisheye_photo.jpg

 

Alternativ 6: ligner litt. men er mye mindre og ser faktisk ut som vanndråper

 

 

brukte jo nesten en hel liter med tynner for å rense denna skjermen jeg test-lakka. brukte lo-fritt papir og alt jeg har hørt/lært angående lakkering

 

 

edit: ajaj.. så det at tynner ikke var tingen og vaske med..

 

hva er da tingen og vaske med? blå isopropanol?

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alternativ 4: Det er målt 9 bar i enden av denne 15Meter lange slangen, så trykket er det ikke noe problem med, heller ikke mengden luft den klarer og levere, det er 14MM slange

 

skal jo ikke ha 9 bar inn på sprøta heller da. mellom 2 og 4 pleier å være bra alt ettersom.

audi a6 1,8t avant 99 bruksbil...volvo 740turbo diesel motorbytte lakk sladdebil nå med b230fk...vw golf3 92 ...fiat ritmo abarth 130tc86 oppussing...volvo 740b230fk,ms2..solgt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

For meg så virker det som at du har et silikonproblem..

Så første skritt er å skaffe no silikonfjerner å vaske med. Blir det ikkeno bedre av det kan det være noe i garasjen din eller med luftslange/kompressoravdelinga di som kødder med deg... Eller at dama bruker feil fuktighetskrem.. haha , det skal slettes ikke mye til skjønner du.. Silikonen er hissig og lager mye kødd når du har den i nærheten av lakk...

Det kan være nok at en gjennomføring av ett trykkrør i en vegg er tettet med silikon flere meter unna der du står å lakker.

 

Det er også tilsetningsstoffer å få kjøptfor å ha i lakken så silikonproblemet i det minste blir mindre. Ett annet tips er å legge noen tynne strøk med lakk, nesten bare støve den på, slik at du ikke for så store ringer rundt prikkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommet fram til det jeg og!

 

dette etter omfattende vask med tynner! trudde at tynner fjerna silikon jeg! ?

 

fikk en forklaring på det at siden jeg IKKE vaska ned før puss, så har jeg pussa dritten lengre ned i skjermen, slik at det blir værre og få bort dritten!

 

man lærer så lenge man lever i grunn

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår