Gå til innhold

Fk/ Ft ledningsnett konvertering HJELP!!

Ranger emnet

Jo-Erik

Anbefalte innlegg

Hei folkens, driver og konverterer et ledninggsnett ifra ft/fk volvo 940 97/98 mod. Til å passe i volvo 240 med ft motor. det jeg trenger hjelp til er å vite hvilke ledninger jeg kan eliminere helt bort og hvilke som skal kobles til bensinrelè, tenningsnøkkel, pluss og minus. Vil helst ha minst mulig ledninger og så ryddig som mulig, vet at dette er da et litt dårlig alternativ... Men dette er da det jeg har...Må bare gjøre det beste ut av det. Mvh stian Andrè larsen tlf 40065549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, dette er det jeg har og har tenkt til å bruke. Er jo mange som bruker det, kan ikke være noe problem. Forresten, bensinhjernen jeg kjøpte av deg funka, mens tenningshjernen var defekt, men har funnet et brudd i kretsen på print kortet... skal få loddet dette og testa den... mvh stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo enig med deg lars... men ville gjerne vært ferdig i løpet av uka... men vi får se har muligens skaffet et nett nå... må bare få blit enig med selger... fsl, ja jeg har div koblingskjemaer men, de er litt ufulstendige.... for jeg har ingen oversikt over hva de forskjellige ledningene i koblingspunketet skal til.... de to svarte et på hver av de nettene som går på hver side av motoren... de har et koblingspunkt inne i 940 kupè`n, som kobler de nettene opp mot tenningsnøkkel, relè, lys og masse anna drit!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet ut dette, så det kan godt være noen feil/noe jeg har glemt. Det jeg gjorde var å bruke testlampe fra alle pin'ene på tilkoblingne til hjernen mot pinnene på de blå/grønne kontaktene på ledningsnettet. Sammen med beskrivelsen på hva de forskjelige pin'ene var til fant jeg ut at følgende pinner skal brukes:

Grønn kontakt på "tennings-nettet"

Blå ledning: Strøm når tenning er på. (Går til pin#6 på tenningshjernen)

Brun, tynn ledning: Strøm til OBD(?) og minnet til hjernen. Denne skal ha konstant 12v (Går til pin#5 på tenningshjernen)

Blå kontankt på "tennings-nettet"

Hvit/Brun ledning: Feilindikasjonslampe. (pin#3 på tenningshjernen)

Grønn kontakt på "bensin-nettet"

Blå ledning: 12v (pin#35 på bensinhjernen)

Hvit ledning: 12v (pin#4 på bensinhjernen)

Tykk gul/blå ledning: Strøm fra systemreleet (pin#9 på bensinhjernen)

Blå kontakt på "bensin-nettet"

Hvit/Brun ledning: Feilindikasjonslampe (pin#22 på bensinhjernen)

Rød/Grå ledning: Signal fra speedo (v<10km/t => 12v, v>=10km/t => 6v) pin#34 på bensinhjernen

Rød ledning: Styrer systemreleet (pin#21 på bensinhjernen)

Resten av ledningene på de grønne/blå kontaktene kobles på den tilsvarende ledningen på den andre kontankten med samme farge.

Hvis noen bruker dette opsettet, finner feil, eller har noe å legge til, vær vennlig å skriv i denne tråden, takk.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider