Gå til innhold

Dioder på Biltema

Ranger emnet

bjørn

Anbefalte innlegg

De små led-diodene som de selger på Biltema, har disse innebygd motstand så de tåler 12v direkte fra batteri?

Hadde vel egentlig ikke vært no værre enn å prøve vel? Det er ikke akkurat som om de koster alverden heller :P

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det burde det ikke. Skal du holde på med dioder skal du egentli vite litt grunnleggende, og da vet du at en allti bør ha formotstand på lysdioder ;)

(bare til informasjon liksom ;) )

Nå har jeg jobba en del med lysdioder og jeg har aldri brydd meg med å bruke formotstander, men det har jo da stortsett vært test prosjekter da, hvor det ikke har vært så farlig om lys diodene varer 10, 100 eller 1000 timer før de tar kvelden :P

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jobba en del med lysdioder og jeg har aldri brydd meg med å bruke formotstander, men det har jo da stortsett vært test prosjekter da, hvor det ikke har vært så farlig om lys diodene varer 10, 100 eller 1000 timer før de tar kvelden :P

sist jeg koblet en grønn lysdiode på 3,3volt direkte på 12volten ble den først gul, så rød, så glovarm og deretter poppet som et poppkorn. tok 5sek. tror man trygt kan anbefale formotstand

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider