Gå til innhold

Hvordan skifte bensinfilter

Ranger emnet

kjeg1

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk =)

Bilen min, som er en toyota corolla 1.3 90 mod. har begynt å fuske så fælt. Og jeg er nesten sikker på at det er bensinflteret som bare trengs å byttes. Det jeg lurer på er om hvordan det skal byttes og fremgangsmåten jeg bør gjøre dette på? Noen som har noen gode tips å gi meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsprøytning eller forgasser? Forgasser er en no-brainer, men det er ofte litt jobb å komme til bensinfilteret på en innsprøyningsmotor. Egentlig så enkelt som fuk sier, demonter det gamle og sett på det nye.. Kan uansett filter være kjekt å ha en flaske eller lignende som du kapper toppen av til å fange opp bensinssøl med.. Dessuten bør du vente litt etter at du har skrudd av tenninga på en innsprøytningsmotor, da det er høyt trykk i systemet. Venter du, tja, en time så er du relativt forsikret mot at det spruter bensin veggimellom når du deler av filteret.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsprøytning eller forgasser? Forgasser er en no-brainer, men det er ofte litt jobb å komme til bensinfilteret på en innsprøyningsmotor. Egentlig så enkelt som fuk sier, demonter det gamle og sett på det nye.. Kan uansett filter være kjekt å ha en flaske eller lignende som du kapper toppen av til å fange opp bensinssøl med.. Dessuten bør du vente litt etter at du har skrudd av tenninga på en innsprøytningsmotor, da det er høyt trykk i systemet. Venter du, tja, en time så er du relativt forsikret mot at det spruter bensin veggimellom når du deler av filteret.

Det er forgasser:) Jeg gikk på med mot og lyst :boxing , men kom ikke så langt for klarer ikke å få skrudd skruene på toppen og bunnen av bensinfilteret av. Noen tips her eller? :wonder: Ellers takk for fine svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare en gasser-motor med tanke på at AE92 kom med 2E som er en 1.3-liters forgassermotor :)

Vel, tror jeg da...

Edit: Var visst litt sent ute med svaret her hehe... Hvis du skal ha ut skruene er nok det beste tipset at du bare må bruke makt, og riktig størrelse på verktøyet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som skurrer her.. Det er ingenting som er skrudd sammen på bensinfilteret på forgasserutgaven. Det er to bensinledninger som er plugget inn på filteret med to låseklips, selv bestemor får disse løs. Selve filteret sitter i et større klips.. Om du har et bensinfilter av metall som har to skrudde koblinger (som ligner mer på hydraulikkoblinger) så hører dette til innsprøytningssystemet..

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har det filteret med skrue i bunn og i topp, lønner det seg og kjøpe ringnøkkel som er til rør.(biltema, ca 70,- pr stk)

Har det sittet lenge er det ingen vits og prøve med "kloa" på fastnøkkelen, det eneste som får det løs er og holde igjen på filteret og skru på rørnippelen som går inn i filteret(på undersiden).

Rå makt er tingen, som er nevnt før i tråden.

Toyota Corolla GT (85)

Lenke til kommentar
Del på andre sider