Gå til innhold

Alvorlig strømtap/overledning!

Ranger emnet


V70-Pappa'n

Anbefalte innlegg

Alle som har peil på elektro og kanskje spesielt Volvo 240, se her...

 

Min 1991 Volvo 240, B230F, har plutselig funnet på noe gøy innimellom nå:

 

Alt lys, vifter, stereo, har plutselig blitt dimmet noe veldig, og når dette har vedvart i mer enn et halvt minutt så er batteriet så godt som tomt, og motoren klarer såvidt å holde seg i gang.. slipper jeg gassen så dør alt ut.

 

Altså, her må det være snakk om stort strømtap /kraftig overledning..

 

Det kan enten bare være sånn i 10 sekunder, eller det kan være sånn til jeg står stille og må bli henta av en kamerat.

 

Har skjedd 2-3 ganger siden nyttår.

 

Hvor burde jeg lete?

 

Siden det må være ganske stor dim. på kabelen så må det jo være motorrom..? Kabel til starter kanskje?

 

Og nei, det er ikke stereon. prøvde å koble ut alt uten resultat når det skjedde for to dager siden.

Da virka det forresten som om det "slapp" igjen når jeg hadde skrudd av motoren, men måtte da lade batteriet for å fyre den igjen.

 

 

Hjelp meg, noen... ?

x 91 Volvo 240

x 07 VW Golf V

x 97 Honda Accord

- 98 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se for meg noen forbruker som klarer å tappe batteriet ditt så mye på så kort tid. Da ville du hatt en real kortslutning som ville knekkt sikringer etter mitt syn. Sikker på att lading er i orden på bilen? Batteriet er vel sannsynligvis på 60Ah eller rundt der. Å med utladning på 10 min ville du hatt en strøm på 2-300 Ampere for å tømme det ned mot null på så kort tid.

Mål lading og batteri, kan også være en vakkelkontakt som lurer deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta ein motorvask på bilen. Det kan væra litt drit som føre til krypstrøm. (Salt o.l. som gjere ar 12v ledes direkte til jord)

Da skal vel ein sikring slå seg av, men ein veit jo aldri

Du kan gå over alle kontakter i motorrommet. (f. eks. løsne kontaktane, bevege litt på dei. Fjerne drit/rust og feste dei at)

 

Vakkelkontakt=dårlig kontakt. (brukes av folk kan litt om elektronikk. kanskje brife litt til folk som ikkje har peiling?)

Eg lika å bruka dårlig kontakt. Det forstår alle. (litt humoristisk spark til fiat 131 racing!)

 

Sia du har bytta dynamo vil eg og sjekke litt rundt der.

Kjøpte du ny eller brukt dynamo?

Kanskje dynamoen ikkje lader skikkeligt? (børster o.l?)

Og so kan du sjekka for dårlige kontakter mellom dynamo og batteri. (gjelder også jordingen)

 

Håper du finner ut av det, for det må nok væra frustrerande å ikkje kunne stole på bilen

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta ein motorvask på bilen. Det kan væra litt drit som føre til krypstrøm. (Salt o.l. som gjere ar 12v ledes direkte til jord)

Da skal vel ein sikring slå seg av, men ein veit jo aldri

Du kan gå over alle kontakter i motorrommet. (f. eks. løsne kontaktane, bevege litt på dei. Fjerne drit/rust og feste dei at)

 

Vakkelkontakt=dårlig kontakt. (brukes av folk kan litt om elektronikk. kanskje brife litt til folk som ikkje har peiling?)

Eg lika å bruka dårlig kontakt. Det forstår alle. (litt humoristisk spark til fiat 131 racing!)

 

Sia du har bytta dynamo vil eg og sjekke litt rundt der.

Kjøpte du ny eller brukt dynamo?

Kanskje dynamoen ikkje lader skikkeligt? (børster o.l?)

Og so kan du sjekka for dårlige kontakter mellom dynamo og batteri. (gjelder også jordingen)

 

Håper du finner ut av det, for det må nok væra frustrerande å ikkje kunne stole på bilen

 

Thanks! :) Motorvask, type grundig, skal gjøres, kontakter skal kobles av, rengjøres, pusses, sjekkes, og settes på igjen. :)

 

Kjøpte ny dynamo (innbytte)

 

Takker for ellers velinformert svar :D

 

Vi får se hva jeg får til i løpet av uka ;)

 

Edit: må legge til at jeg er en av de som har det renere under panseret enn utenpå :sombrero:

x 91 Volvo 240

x 07 VW Golf V

x 97 Honda Accord

- 98 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sjekk jordingspunktet fra dynamoen til batteriet, og se etter at pluss kabelen fra dynamoen er hel og fin uten sprekker i isolasjonen.

 

Ellers ville jeg tatt en kikk i sikringsboksen og tatt ut store sikringer som kan avses (feks sigarett-tenner), Kan være kortslutning på en av underfordelingene der. Hvis det er en kortslutning med dårlig kontakt mellom + og -, vil det kunne tappe batteriet fort.

 

Prøv også å låne deg et batteri, eller kjøpe nytt på biltema. Dårlig batteri kan gi mange rare feil.

Likestrømmens veier er uransaklige, så det kan være den minste bagatell som skaper problemer.

 

Lykke til med å få orden på bilen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår