V70-Pappa'n Skrevet Mars 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2007 Alle som har peil på elektro og kanskje spesielt Volvo 240, se her... Min 1991 Volvo 240, B230F, har plutselig funnet på noe gøy innimellom nå: Alt lys, vifter, stereo, har plutselig blitt dimmet noe veldig, og når dette har vedvart i mer enn et halvt minutt så er batteriet så godt som tomt, og motoren klarer såvidt å holde seg i gang.. slipper jeg gassen så dør alt ut. Altså, her må det være snakk om stort strømtap /kraftig overledning.. Det kan enten bare være sånn i 10 sekunder, eller det kan være sånn til jeg står stille og må bli henta av en kamerat. Har skjedd 2-3 ganger siden nyttår. Hvor burde jeg lete? Siden det må være ganske stor dim. på kabelen så må det jo være motorrom..? Kabel til starter kanskje? Og nei, det er ikke stereon. prøvde å koble ut alt uten resultat når det skjedde for to dager siden. Da virka det forresten som om det "slapp" igjen når jeg hadde skrudd av motoren, men måtte da lade batteriet for å fyre den igjen. Hjelp meg, noen... ? Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ducklink Skrevet Mars 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2007 Har du montert noe elektrisk, eller ved noe elektrisk i nær fortid? Siter 1991 BMW E36 3C X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Mars 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2007 byttet coil og dynamo i fjor sommer en gang.. annet enn det er det vel bare stereo (sjekket og strøket ut av saken), fjernlys, småtteri som også er sjekket ut av saken.. dessuten må det jo være noe "bøst" noe.. ?? Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiat 131 acing Skrevet Mars 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2007 Kan ikke se for meg noen forbruker som klarer å tappe batteriet ditt så mye på så kort tid. Da ville du hatt en real kortslutning som ville knekkt sikringer etter mitt syn. Sikker på att lading er i orden på bilen? Batteriet er vel sannsynligvis på 60Ah eller rundt der. Å med utladning på 10 min ville du hatt en strøm på 2-300 Ampere for å tømme det ned mot null på så kort tid. Mål lading og batteri, kan også være en vakkelkontakt som lurer deg litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Mars 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2007 ny dynamo, nytt batteri... lader som bare f.. :) Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Mars 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2007 "vakkelkontakt" ? dvs batteriklemme som er fucka? Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo 94016v Skrevet Mars 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2007 Sjekk den dynamoen igjen. eventuelt mål lading når du ser det er lite strøm.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiat 131 acing Skrevet Mars 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2007 Muligens noe så enkelt som batteriklemme ja. Kan ikke være stort annet etter mitt syn....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mars 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 Du kan ta ein motorvask på bilen. Det kan væra litt drit som føre til krypstrøm. (Salt o.l. som gjere ar 12v ledes direkte til jord) Da skal vel ein sikring slå seg av, men ein veit jo aldri Du kan gå over alle kontakter i motorrommet. (f. eks. løsne kontaktane, bevege litt på dei. Fjerne drit/rust og feste dei at) Vakkelkontakt=dårlig kontakt. (brukes av folk kan litt om elektronikk. kanskje brife litt til folk som ikkje har peiling?) Eg lika å bruka dårlig kontakt. Det forstår alle. (litt humoristisk spark til fiat 131 racing!) Sia du har bytta dynamo vil eg og sjekke litt rundt der. Kjøpte du ny eller brukt dynamo? Kanskje dynamoen ikkje lader skikkeligt? (børster o.l?) Og so kan du sjekka for dårlige kontakter mellom dynamo og batteri. (gjelder også jordingen) Håper du finner ut av det, for det må nok væra frustrerande å ikkje kunne stole på bilen Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Mars 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 Du kan ta ein motorvask på bilen. Det kan væra litt drit som føre til krypstrøm. (Salt o.l. som gjere ar 12v ledes direkte til jord) Da skal vel ein sikring slå seg av, men ein veit jo aldri Du kan gå over alle kontakter i motorrommet. (f. eks. løsne kontaktane, bevege litt på dei. Fjerne drit/rust og feste dei at) Vakkelkontakt=dårlig kontakt. (brukes av folk kan litt om elektronikk. kanskje brife litt til folk som ikkje har peiling?) Eg lika å bruka dårlig kontakt. Det forstår alle. (litt humoristisk spark til fiat 131 racing!) Sia du har bytta dynamo vil eg og sjekke litt rundt der. Kjøpte du ny eller brukt dynamo? Kanskje dynamoen ikkje lader skikkeligt? (børster o.l?) Og so kan du sjekka for dårlige kontakter mellom dynamo og batteri. (gjelder også jordingen) Håper du finner ut av det, for det må nok væra frustrerande å ikkje kunne stole på bilen Thanks! :) Motorvask, type grundig, skal gjøres, kontakter skal kobles av, rengjøres, pusses, sjekkes, og settes på igjen. :) Kjøpte ny dynamo (innbytte) Takker for ellers velinformert svar :D Vi får se hva jeg får til i løpet av uka ;) Edit: må legge til at jeg er en av de som har det renere under panseret enn utenpå :sombrero: Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Mars 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2007 Andre tips om hva jeg skal være nøye med, og sjekke? Skal plukke litt etter jobben i dag, den stoppa faktisk to ganger på vei til jobb =/ I need help Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Mars 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2007 få tatt en skikkelig batteritest, kan være en celle som er gåen selv om det er nytt batteri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Mars 16, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2007 Tror jeg fant feilen.. ledningen(e) på dynamoen som ikke hadde god kontakt, var litt løse og fulle av dritt. :) takker for alle svar. Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70-Pappa'n Skrevet Mars 24, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2007 ....Da var bilen død igjen. Måtte bli henta av Viking i bunnen av en tunnel i Oslo i natt. Bilen står i Oslo. Aner ikke hva som er feil. Jeg er hjemme i Fredrikstad, dritt lei alt som er, og ganske fattig i tillegg. :( :( Siter x 91 Volvo 240 x 07 VW Golf V x 97 Honda Accord - 98 Volvo V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Mars 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2007 Sjekk jordingspunktet fra dynamoen til batteriet, og se etter at pluss kabelen fra dynamoen er hel og fin uten sprekker i isolasjonen. Ellers ville jeg tatt en kikk i sikringsboksen og tatt ut store sikringer som kan avses (feks sigarett-tenner), Kan være kortslutning på en av underfordelingene der. Hvis det er en kortslutning med dårlig kontakt mellom + og -, vil det kunne tappe batteriet fort. Prøv også å låne deg et batteri, eller kjøpe nytt på biltema. Dårlig batteri kan gi mange rare feil. Likestrømmens veier er uransaklige, så det kan være den minste bagatell som skaper problemer. Lykke til med å få orden på bilen din. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg