Legolego Skrevet Mars 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 Da har endelig tiden kommet for en liten how to... Det hele er egentlig veldig enkelt og det finnes flere måter å gjøre det på. Jeg har f.eks. hørt om folk som kopler til en W5W-kontakt istedenfor å bruke den kontakten som allerede finnes (H6W) og bruker xenonmatch-pærer. (Xenonmatch-pærer finnes ikke til H6W kontakten når dette skrives.) Fremgangsmåten for å gjøre det vil faktisk bli den samme som jeg forklarer her (bare bytte ut motstanden med W5W-kontakten). Jeg vil allikevel anbefale å bruke dioder (LED's) da disse varer mye lenger enn en vanlige pærer og er som regel MYE billigere. For ikke å nevne at det ser mye bedre ut også! :m'm: Det første man må gjøre er å ta ut hele lykten og finne frem "parklyspæreholderen". Ta denne ut og sett i valgt diode. Jeg valgte disse fra Ultraleds.co.uk. Dioder trekker veldig mye mindre strøm enn vanlige pærer, så for å unngå at FIS sier at pæren er i ustand (og gjør at dioden står og blinker) må man kople på en motstand for å "lure" FIS'en. Jeg valgte et sett fra http://www.dioder.no. Edit: UltraLeds har nå også motstandskitt. http://www.ultraleds.co.uk/product_info.php?products_id=429&osCsid=a6283ed673b4f6dc7ea8a7b97d1cb0d2 Fordi jeg vil ha muligheten til å kople fra motstanden igjen valgte jeg en annen tilkoplingmetode enn de røde strømtyvene som var vedlagt. Jeg valgte disse fra Biltema (art. 44-038) Disse er egentlig litt overdimensjonert for ledningene som går til parklyset, så man må avisolere et lite område før disse brukes. Pass på at du ikke kapper ledningen i to!! (Hvis du ikke helt forstår hva jeg snakker om så foreslår jeg at du bruker de medfølgende strømtyvene.) Så er det rett og slett bare å kople motstanden i parallell. Altså man kopler den ene enden av motstanden (samme hvilken) på den en ledningen som går til parklyspæreholderen og den andre enden til den andre ledningen, slik: Og så sette parklyspæreholderen med dioden inn i lykten, og lykten på plass. Slik så det ut før: Slik ser det ut nå: Kom gjerne med spørsmål eller andre innspill! :) Siter -2003 Audi A4 Avant 1.8TQ S-Line (solgt) How to... dioder i parklys på B6 How to... ta ut lyktene på B6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eNoffer Skrevet Mars 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 Ble bedre med alt "hvitt" i lykta, ikke noe hvitt og noe gult. Ser du har satt diadempærer i blinklysene for å gjøre det komplett :) Mye jobb å få ut lyktene? Må man ha dem ut for å skifte pærer? Ikke noe stress med den automatiske høydejusteringen?(mange spm, men er nysgjerrig) Siter Bedre med en god trekant enn en ond sirkel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Legolego Skrevet Mars 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 Ble bedre med alt "hvitt" i lykta, ikke noe hvitt og noe gult. Ser du har satt diadempærer i blinklysene for å gjøre det komplett :) Mye jobb å få ut lyktene? Må man ha dem ut for å skifte pærer? Ikke noe stress med den automatiske høydejusteringen?(mange spm, men er nysgjerrig) Bare gøy med spørsmål! :) Ja, man må ha ut lykten for å skifte pærer. Det er ikke så veldig mye jobb å få ut lyktene hvis du har gjort det før. Første gang jeg skulle ha ut lykten måtte jeg krype til korset og kjøre ut til Møller og spørre hvordan jeg fikk dem ut. Det er to skruer som er lett tilgjengelig og må skrues helt ut. Disse: Og så er det to skruer ned bak lykten som bare må løsnes litt. Disse er ikke så lette å finne! Når man skal ha ut høyre lykten så må man i tillegg løsne luftinntaket. Det er veldig lett. Bare skru ut de to skruene og ta de to "delene" fra hverandre. (Edit: Her kan du lese en komplett gjennomgang av hvordan man tar ut lyktene: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=162715) Når det kommer til den automatiske høydejusteringen så gjelder det rett og slett bare å sette lykten godt tilbake slik den stod. Jeg har faktisk måtte løsne skruene og presset den ene lykten litt ned før jeg har strammet skruene igjen en gang, fordi lyset stod for høyt. Så nei, ikke noe stress med den. :) Siter -2003 Audi A4 Avant 1.8TQ S-Line (solgt) How to... dioder i parklys på B6 How to... ta ut lyktene på B6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Legolego Skrevet Mars 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 Jeg skal ta noen bilder av de to skruene bak og lage en egen "how to ta ut lyktene". :) Siter -2003 Audi A4 Avant 1.8TQ S-Line (solgt) How to... dioder i parklys på B6 How to... ta ut lyktene på B6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eNoffer Skrevet Mars 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 Jeg skal ta noen bilder av de to skruene bak og lage en egen "how to ta ut lyktene". :) Supert! Få satt inn diadempærer så fort som mulig nå :) Siter Bedre med en god trekant enn en ond sirkel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Mars 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 Kjempe flott Legolego. Lagt til begge de guidene dine inn i FAQ tråden jeg :) Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Legolego Skrevet Mars 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 Kjempe flott Legolego. Lagt til begge de guidene dine inn i FAQ tråden jeg :) :) Jeg skal lage en helt ny tråd om å ta ut lyktene, hvor jeg tar med bilder av skruene bak (som er litt(!) vanskelige å finne). Skal prøve å få det til i løpet av kvelden, men kan ikke love noe. Siter -2003 Audi A4 Avant 1.8TQ S-Line (solgt) How to... dioder i parklys på B6 How to... ta ut lyktene på B6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Mars 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2007 :) Jeg skal lage en helt ny tråd om å ta ut lyktene, hvor jeg tar med bilder av skruene bak (som er litt(!) vanskelige å finne). Skal prøve å få det til i løpet av kvelden, men kan ikke love noe. Hehe, okey. Da oppdaterer jeg FAQ tråden når du får gjort den ferdig jeg :) Er bare å slenge sammen flere guider/how-to's om B6, trenger flere av de! Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Legolego Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2007 Jeg har fått en forespørsel om jeg kan ta noen bilder av resultatet når det er mørkt ute. Jeg har nettopp byttet xenon-pærer og disse lyser alltid mer gult i begynnelsen av sitt "liv", derfor ser diodene veldig blå ut. Denne forskjellen er veldig tydelig på bildene, men ikke så veldig i real-life. Bilde nr. 2 er derfor mer realistisk. Siter -2003 Audi A4 Avant 1.8TQ S-Line (solgt) How to... dioder i parklys på B6 How to... ta ut lyktene på B6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remye Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Regner med du har xenonmatch h11 pærer i tåkelysene og?! Puttet inn Höen-USA sine og det ble drit bra!!! (har ett sett h10 xenonmatch pluss pærer til salgs) Siter Audi A4 B6 E8 TQS Montering av RNS-E i AUDI? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Legolego Skrevet Mai 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Regner med du har xenonmatch h11 pærer i tåkelysene og?! Puttet inn Höen-USA sine og det ble drit bra!!! (har ett sett h10 xenonmatch pluss pærer til salgs) Seff! :) Men det aller viktigste er Diadem-pærer i blinklysene! :) Siter -2003 Audi A4 Avant 1.8TQ S-Line (solgt) How to... dioder i parklys på B6 How to... ta ut lyktene på B6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Legolego Skrevet Desember 28, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Jeg må nå innrømme at jeg har gått bort fra dioder i parklysene og heller valgt å montere en w5w-sokkel og sette i Höen xenonmatch pærer. Grunnen er at diodene jeg kjøpte tok kvelden alt for tidlig. En annen grunn er at ultraleds.co.uk nå har lagt om porto-systemet deres slik at portoen til Norge blir flere hundre kroner, selv for et par med dioder. Siter -2003 Audi A4 Avant 1.8TQ S-Line (solgt) How to... dioder i parklys på B6 How to... ta ut lyktene på B6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thilip Skrevet Desember 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2007 Veldig bra og informativt! :-) Siter Carless (X) AUDI A4 AVANT S-LINE 2004 1,9 TDI 170HK (X) VW POLO 1,2 SUN 55HK 2005 - SOLGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joergen Skrevet Januar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2008 Er bilen din s-line? ser den mangler fanger hvertfall.. er det bare noe du har funnet på selv? Siter 2002 Audi A4 1.8 turbo quattro Avant 1985 BMW 520i 1987 Pajero 1990 Nissan 200sx (solgt) 1988 Scorpio 2.9i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thilip Skrevet Januar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2008 Er bilen din s-line? ser den mangler fanger hvertfall.. er det bare noe du har funnet på selv? Spør du meg eller LegoLego? Siter Carless (X) AUDI A4 AVANT S-LINE 2004 1,9 TDI 170HK (X) VW POLO 1,2 SUN 55HK 2005 - SOLGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg