Gå til innhold

TurboTore: E36 M3 Turbo.

Ranger emnet


TurboTore

Anbefalte innlegg

Får vel hive ut litt info om vinterens tidtrøyte:

 

Bilen er opprinnelig en 325i,men gjennomgår en del oppgraderinger i vinterhalvåret.Gammel drivlinje er "røsket" ut og på tur inn er en M3-motor.

Videre skal motoren turbokonverteres noe som innebærer smidde stempler,smidde råder,oppgradering av bensintilførsel,full balansering av interne komponenter,oppgradering av oljekjøling etc.

Motoren bygges med tanke på bra bunndrag og kjørbarhet noe som også er grunnen til valg av motor,turbo og komp.forhold.

 

325icoupe004.jpg

 

325icoupe007.jpg

 

Bimarco-stol:

Int2.jpg

 

Bremser:

Hjulogbrems.jpg

 

 

Litt specs:

Understell:

-Felger:BBS CH 8.5+9.5x19.

-Dekk: Dunlop Sport Maxx og SP9000 hhv 235/35-19 og 265/30-19.

-Bremser(i nuet): foran: 4-pot calippere fra Porsche 996 Turbo, 345mm skiver fra E46 M3 CSL,egentillvirket adapter. Bak: orig. M3 E36.

-K-mac caster/camberjusterbare toppfester foran.

-Eksentriske M3 bærearmsforinger foran.

-Powerflex bærearmsforinger bak.

-Apex senkfjærer/dempere(enn så lenge...).

-Originale M3-forsterkninger til bakstillingsoppheng.

-Styreslagsbegrensere.

 

Motor:

-M3.

-Smidde Wiseco stempler med "my-choice" komp.forhold.

-Smidde Pauter råder.

-Garret GT35R Turbo m/doble kulelagre.Meget lett å drive!

-2mm flerlags ståltoppakning.

-ARP-bolter til veivlager.

-ARP topplokkstuds.

-1600cc dyser

-Doble Walbro-pumper i tanken.

-Tial 50mm blow-off.

-PPF turbogrenrør.

-600x300x100mm Intercooler.

-3" eksosanlegg

 

Bestilt,ikke ankommet:

-M30 singel-masse svinghjul.

-Sachs Racing 4-puck lamell og trykkplate,holder ca 800nm.

-Stempler og råder. Bestilt i November :watchout :deng

 

Gjenstår av innkjøp/ubestemt:

-Motorstyring: Autronic el. electromotive.

-Oljekjøler.

-Bensintrykksregulator

-Tial 44mm wastegate.

-Div.aluminiums trykkrør.

-Justerbart understell.

 

Har sikkert glemt noe,men noen bilder:

 

Motor ute:

M3motorturboWGbensinpumper015.jpg

 

Siden man har 2 motorer...

S50B30ogS50B32-1.jpg

 

 

..kan den ene brukes som "mock-up" imens den andre maskineres:

Mal-motor.jpg

M3motorturboWGbensinpumper017.jpg

 

 

Motoren har som nevnt kun gått 27000km og det vises:

M3S50B32innsugsside.jpg

S50B32skrfront.jpg

S50B32motornr.jpg

S50B32frontover2.jpg

 

 

Flotte innsugkanaler på S-motorene:

S50B32innsugskanaler.jpg

 

 

-98 M3 interiøret som skal inn:

M3-interir003.jpg

M3-interir007-1.jpg

M3-interir010-1.jpg

 

 

Ratt:

M3-interir004-1.jpg

 

 

Grei størrelse på turbo:

M3motorturboWGbensinpumper005-1.jpg

 

 

Intercooler:

Intercooler010.jpg

Intercooler012.jpg

 

 

IC-fester,home-made i aluminium!

Intercooler018.jpg

Intercooler022.jpg

 

 

IC,turbo,Tial 50mm,toppakning:

Intercooler014.jpg

 

 

Doble pumper i tanken:

Bensinpumper001-1.jpg

Bensinpumper002-1.jpg

Bensinpumper004-1.jpg

 

 

Doble bensinrør:

Doble8mmrr.jpg

 

Oppdateringer følger....

Normality is the death of personality

 

Prosjekttråder:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43929

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=162746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det her kan bli et rått bygge! :) Et lite tips angående bildene er at du skriver linken imellom disse to Da ser man bilde direkte uten å måtte trykke på linken.

 

Eks:

 

M3motorturboWGbensinpumper005-1.jpg

 

 

Ja,jeg var litt travel....Fikset nå.:thumb

Normality is the death of personality

 

Prosjekttråder:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43929

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=162746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helrått prosjekt!

 

Endelig noen som bygger værsting E36 (vet det er mange fler som gjør det, men er MANGE fler som bygger e30)

 

Forresten, du må endre trådnavnet for å unngå sletting.. Desverre

 

 

REGLER

 

§1 Alle prosjekt tråder skal ha lik type tittel.

 

brukernavn: Biltype - Prosjektnavn

Eksempel:

 

Marius : Nissan 200sx S14 - S14,5 prosjekt

 

Alle plikter selv og forandre sin tittel til det nye systemet.

TIPS! Nå kan du endre tittel selv ved å redigere første innlegget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan, den bilen så helt rett ut! Ikke ofte jeg ser en bil der det ikke er en eneste ting jeg ikke ville endret på, men du har en.. Kudos;)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helrått prosjekt!

 

Endelig noen som bygger værsting E36 (vet det er mange fler som gjør det, men er MANGE fler som bygger e30)

 

Forresten, du må endre trådnavnet for å unngå sletting.. Desverre

 

Takk for tipset,ser ut som moderator har vært vennlig nok til å endre det for meg.Takk også til moderator for det!

:peace:

Normality is the death of personality

 

Prosjekttråder:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43929

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=162746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår