Gå til innhold

12" sub 1000-2000kr

Ranger emnet

Svends3n

Anbefalte innlegg

Elementer som passer i lukket kasse passer normalt i 4. ordens.

Mvh

Stian

Dette må være en gammel myte, i følge mine erfaringer og beregninger funker dette dårlig.

Uansett hvordan man vrir og vender på det ender man opp med flere meter lange porter og usakelig dyp bass med smal båndbredde.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilken musikk passer til hvilken kassetype?

Er det sånn at båndpasskassene spiller veldig bra innenfor et lite frekvensområde?

Tenkte bare jeg skulle si at en god kasse spiller all musikk like bra.

Men den perfekte kassen/subben finnes som kjent ikke, så noe må man ofre.

Du må gjøre deg opp en mening selv om hva du liker.

Noen vil ha jevn respons mens andre vil ofre dypbass for mer trøkk oppe i frekvens eller ofre trøkk for å få mer dypbass.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå er ikke jeg noen basskasse ingeniør, så jeg tror jeg holder meg til en enkel porta kasse:)

En lærer jeg hadde en gang sa at bassrefleksrøret skal være så langt som mulig, omså med sving inne i kassa. er dette riktig?

Jeg har sett litt rundt på forskjellige subber og funnet ut at jeg bygger ei porta kasse på 60 liter:) det er jo der omkring de fleste 12" ligger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå er ikke jeg noen basskasse ingeniør, så jeg tror jeg holder meg til en enkel porta kasse:)

En lærer jeg hadde en gang sa at bassrefleksrøret skal være så langt som mulig, omså med sving inne i kassa. er dette riktig?

Jeg har sett litt rundt på forskjellige subber og funnet ut at jeg bygger ei porta kasse på 60 liter:) det er jo der omkring de fleste 12" ligger:)

Hvis du forteller nøyaktig hvilke sanger du vil skal trøkke bra, så kan nok vi hjelpe med å finne riktig tuning ;)

Røret skal ikke bare være så langt som mulig nei...

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:)

Hvordan vet jeg hvor lange porter jeg bør ha da? 2x3" porter burde vel være greit til en 12" - men hvor lang skal de være?

Fant forresten noe interessant på ei utenlandsk side..

Pioneer TSW-3002SPL :)2x2ohm spoler passer forsterkeren min perfekt;)

Sia hete http://www.onlinecarstereo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:)

Hvordan vet jeg hvor lange porter jeg bør ha da? 2x3" porter burde vel være greit til en 12" - men hvor lang skal de være?

Fant forresten noe interessant på ei utenlandsk side..

Pioneer TSW-3002SPL :)2x2ohm spoler passer forsterkeren min perfekt;)

Sia hete http://www.onlinecarstereo.com

Er jo det jeg prøver å hjelpe deg med...

2x3" funker nok greit.

Den butikken har jeg handlet med, men anbefaler det ikke...

De er helt talentløse.

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en kasse som kan spille både dyp bass som three6mafia - late night tip, d-block - mighty d-block osv men som også kan spille bassen som er litt lengre opp i frekvens som sånn fjortispop sanger:) som bassen i scooter sangene nessaja og weekend, sånn bass jeg merker godt:)

Hvor lange porter burde jeg ha?

Subben blir enten tsw3004spl eller SS Tarantula T4/T5- hva er forskjellen på t4 og t5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være en gammel myte, i følge mine erfaringer og beregninger funker dette dårlig.

Uansett hvordan man vrir og vender på det ender man opp med flere meter lange porter og usakelig dyp bass med smal båndbredde.

Mvh

Dag Johansen

Jeg får ihvertfall ikke normale resultat med VGW-10 uansett hva jeg prøver.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en kasse som kan spille både dyp bass som three6mafia - late night tip, d-block - mighty d-block osv men som også kan spille bassen som er litt lengre opp i frekvens som sånn fjortispop sanger:) som bassen i scooter sangene nessaja og weekend, sånn bass jeg merker godt:)

Subben blir enten tsw3004spl eller SS Tarantula T4/T5- hva er forskjellen på t4 og t5?

I see ;)

Digger late nite tip! En av de desidert "værste" sangene jeg kan spille inne.

Basslinjen varierer mellom 30 og 40 Hz.

Scooter er sånn vanlig 50 Hz dunk-dunk...

Har du vurdert muligheten til å strekke deg til en 15"?

Da tror jeg du ville blitt meget fornøyd...

T5 er nok bare en oppdatert versjon av T4.

Kasseforslag til T4 12":

- 80 liter tunet til 32 Hz, 2x3" aeroporter 29 cm lange, evt. 1x4" aeroport 24 cm lang.

- 60 liter tunet til 32 Hz, 2x3" aeroporter 40 cm lange, evt. 1x4" aeroport 34 cm lang.

Kasseforslag til T4 15":

- 100 liter tunet til 30 Hz, 2x3" aeroporter 26 cm lange, evt. 1x4" aeroport 21 cm lang.

Trenger stor kasse for å få bra med trøkk nedover i frekvens...

Du skjønner kanskje at jeg holder en knapp på T4, evt. T5.

Pioneeren kjenner jeg ikke så godt til og gidder ikke simulere noe på den, det får evt. noen andre gjøre.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du spille dypt så er DD 1012 midt i blinken! har selv prøvd en DD1012 en stund og den er rå på dypbass. Så om du er rap fan er den absolutt å anbefale. Den ser kanskje kjip ut men ikke la deg lure av det. Nå har jeg en Atomic Quantium t12 som spiller meget bra både dypt og høyt.. koster bare 1777kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider