Gå til innhold

Brokobling, kan noen forklare enklelt?

Ranger emnet

RallyBonde

Anbefalte innlegg

Heisann=)

HUsker selv at jeg stresset med dette når jeg begynte å bygge;) Det er jo lenge siden nå da=) Men laget en liten tegning for deg. håper du skjønner den, Paint Power. *host*

Det er bare å koble på plussen fra den ene kanalen til minusen på den andre kanalen. På begge sider da=)

127055.jpg

Mvh Mad Silence

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_\

Extreme Db-Drag!=)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha RuZleBiFf, Nei det er jeg ikke i det hele tatt:D Det var helt feil det jeg sa;) Feilen er nå rettet opp. Kom til å tenke på Nad hjemme forsterkern min når jeg tegna. ble litt rot der;) Det er selvsagt fra pluss på den ene kanalen til minus på den andre:D Beklager rotet. tegninga er retta nå;):D

Mvh Mad Silence

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_\

Extreme Db-Drag!=)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brokobling brukes for å utnytte to kanaler hvis du bare har en høytaler. er langt fra noen nødvendighet.

signalene i forsterkeren kommer som oftest i pluss på den ene kanlen og minus på den andre. de to terminalene som står igjen er som regel koblet til jord i forsterkeren.

med en brokoblingsbar 4 kanaler kan du kjøre f.eks ett frontsett på to av kanlene og dele poweren i de to siste kanalene på en høytaler for å få mer guffe:D

sjekk ut http://www.bcae1.com/ og bla ned til amplifier bridging.

den siden er forresten genial til det meste innen stereo i bilen:D

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det er ikkje alle forsterkere som er berekna på brukobling.

Viss det ikkje er merka på høgtalarutgangene eller står i intruksjonsboka, bør du ikkje prøve dette!

Viss du brukobler forsterkeren og bruker ein last på 4ohm må forsterkeren være stabil i 2ohm.

Viss det er noko som er uklart, får du berre spørja

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har 2 basselement på 4ohm, har du 2 valg:

seriekoble=8ohm

parallellkoble=2ohm

Når du brukobler ein forsterker, blir 2 kanaler på forsterkeren til 1

MEN dei må dele på motstanden!

ved seriekobling (i dette tilfellet) vil dei dele på 8ohm (4ohm pr forsterkerdel)

ved parallellkobling vil dei dele på 2ohm (1 ohm pr kanal)

So ved parallellkoblinga her, MÅ forsterkeren væra stabil i 1ohm

Har du ein forsterker som er stabil i 2 ohm må du nok seriekoble.

Ikkje 100% ideelt viss du vil vil tilføre mest mulig effekt til bassane, men du kan nok spille rimeligt høgt likevel

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hvis jeg skal ha 2 ohm i mitt tilfelle så må jeg nøye meg med kun ett basselement hvis jeg skjønner riktig.., hvis ikke så blir det 1 ohm....(?)

Er usikker på om forsterkeren takler 1 ohm bra, det er en Audison VRx 2.250

vrx2250tab_e.gif

Betyr dette at forsterkeren er stabil i 1 ohm?

men hvis den ikke skulle takle det, så er det vel kanskje likegreit å bare koble en sub per kanal da istedet for å brokoble?

Men i tabellen over her, så står det jo at jeg kan ha 2*xxx watt i 4ohm, 2ohm og 1ohm uten å bridge?! Hva i hottihæita skal det bety? :) Åssen "velger" jeg mellom det? Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider