Gå til innhold

Litt stereoproblemer

Ranger emnet

kentiver

Anbefalte innlegg

Holder på å sette inn anlegg i bilen, men plages litt... og ja jeg er amatør;)

Tidligere så hadde jeg 2høytallere i hatthyllen, og 2 i fremdørene, samt en Rosford fosgate forsterker og sub i bagasjerommet.

Nå skal jeg ha:

2 Stk Diskanter på Dashbordet

2 Stk høytallere i fremdør (1 i hver dør)

2 Stk høytallere i hatthyllen (1 på hver side på di plastdekslene), disse to høytallerne skal være koblet på en forsterker.

1 Stk 12" Alpine Sub med Rosford Fosgate forsterker

Subben og forsterkeren der har jeg hatt i bilen før, så di er lette å koble. Men prøvde idag å koble på Forsterkeren som skal drive bakhøytallerne, koblet strøm og jording på forsterkeren, og remote + signalkablene. Koblet til slutt på høytallerkablene, men når jeg slo på anlegget så ble det ingen lyd i dem:/ Ble lyd i fremhøytallerne som er koblet rett på spilleren, ble også lys i forsterkeren. Sjekket litt om kablene satt og alle satt bra på..

Fulgte også med delefilter med di nye høytallerne, hvilke høytallere bør jeg bruke dem på og hvordan kobles di?

Subben som jeg har hatt i bilen før:

Bilde%20095.jpg

Delefilteret:

Picture%20015.jpg

Høytaller utgangene på nyforsterkeren som skal drive høytallerne:

Picture%20017.jpg

Strøm inn\ut gangene på forsterkeren:

Picture%20018.jpg

Signal inngangene på forsterkeren:

Picture%20019.jpg

Høytallerne:

Picture%20022.jpg

Problemene er altså:

Hvorfor blir det ikke lyd i høytallerne?

Hvilke høytallere er det lurest å ha delefilter på?

Hvordan kobler jeg delefilteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket lys er det i forsterkeren? Lyset til power eller protection? Hvis det er lyset til power, er alt i orden, så hvis du da har signalkabelen i orden/tilkoblet i begge ender, skal det bli lyd i høytalerene med mindre du har enten ledningsbrudd eller sprengte utganger på spilleren/forsterkeren.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

delefilterne skal på de høytalerene som de fulgte med, altså de du skal ha forran.

kablene fra forsterkeren/spilleren skal inn der det står amplifier

mellomtonen der det står woofer

på diskantene kan du velge. minus på minus og plussen skal kobles på en av de tre siste utgangene. du får prøve å se hva som høres best ut.

og det ser ut som du har koble strøm på jord og omvendt. jeg er i hvertfall vant til røde strømkabler. så da har kanskje sikringen på forsterkeren gått? sjekk den.

alt annet ser jo greit ut.

ps: ville ha brukt forterkeren til frontsettet da du sitter der og trenger mest lyd der. min mening da;)

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et blått lys midt oppå forsterkeren som lyser, så tror alt er ok. Signalkabelen er helt ny, men har 2 signalkabler bak, ene er til subben og andre til bakhøytallere via forsterker. Prøvde begge men ingen forskjell. Cd spilleren er ganske ny og har ikke hatt forsterker tilkoblet den før, er 3 utganger bak på den.

Delefilterene fulgte med diskantene og di høytallerne som jeg har bak, skulle egentlig ha di høytallerne i døren men klarte å bestille for småe så skal ha di bak, har ikke noe lyst å ha forsterker på di høytallerne som står i dørene, for di er gamle og ganske slitte, skulle egentlig bare vært utkoblet.

Må ikke se så på fargene jeg har på +\- kablene, BLÅ = Pluss, og Rød = Jord. (Det er pga jeg hadde mere blå kabel enn rød, så brukte den lengste til plussen.

Kan jeg koble diskantene på Tweeter på delefilteret, og høytallerne som jeg har i dørene på Woofer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tweeter er diskant og woofer er bass ja. Men hører delefilteret til disse elementene? Det burde det nemlig gjøre.

Hvis du tar et komponentsett (bass + diskant +delefilter separat) og kobler til en forsterker uten delefilteret som fulgte med vil du ganske fort ødelegge elementene, fordi diskanten skal ikke ha bassignaler og bassen skal ikke ha for lyse toner.

Tenkte, du har ikke en _inngang_ p¨å spilleren vel? Som du kanskje kan ha koblet forsterkeren på istedenfor en utgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg koble diskantene på Tweeter på delefilteret, og høytallerne som jeg har i dørene på Woofer?

diskanten skal på tweeter ja og mellomtonene på woofer. men jeg ville brukt delefilterne til høytalerene de er tiltenkt..

du får sånn innsatser som gjør at du kan ha 4" eller 5" i dører med plass til 6,5. http://www.transmedia.no f.eks

eller google høytaleroverganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delefilterene hørte til diskanthøytallerne (Som jeg har på dashbordet), og di høytallerne som jeg har i bagasjerommet, så er ganske langt mellom dem.

Enn hvis jeg kobler slik:

- Høytallerne bak på forsterkeren

- Diskantene får delefiltrene helt alene fremme, koblet Slik: Cd spiller - Delefilter - Diskant

- Høytallerne i dørene blir koblet rett på cd spiller

- Subben tar seg av all bass, hvordan er da best innstilling å ha på bakhøytallerne slik at di ikke spiller bass men mellomtone\diskant?

Er ikke så interessert i donk donk, vil helst ha komfortabel lyd;)

Men er enda ingen lyd i bakhøytallerne :S

PS: Bak cd spilleren står det: Speakers Back, Speakers Front, og så er det en svar kabel som kan kobles audiokabler på, men står ikke hva den er til, kan det være Aux inn? Har nå forsterkerene koblet på Speakers Back.

Lurte også på en ting til, blir sikkert litt vanskelig forklart men. Hvis jeg kobler forsterkeren som skal drive subben på Speakers back, så kobler videre fra den forsterkeren og til forsterkeren som skal drive høytallerne, det blir vel ikke noe problem? Er både inn og ut gang på forsterkerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høytalerene bak setter du på HighPass.

delefilteret skal ha motstand på alle terminalene. hvis du skal kun kjøre diskantene alene, må du sette på en 4ohm motstand på woofer utgangene for at den ikke skal/kan bli ødelagt

hvis signalene går rett gjennom forsterkeren din, uten å bli påvirket av innstillingene på den første forsterkeren, kan du gjøre som du foreslår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, burde vel ikke ha på delefilteret da, hvis ikke di høytallerne som jeg har å døren tåler det.

Skal prøve å koble forsterkeren på nytt igjen, og koble på alt, nå står ikke subben\forsterkeren i bilen. Men begynner å bli litt mørkt her nå så tror jeg må vente til imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høytalerene i dørene tåler det.

ett delefilter(hvis du ikke vet det) fjerner visse frekvenser. i ditt filter vil diskanten få høye frekvenser og mellomtonen vil få fra 80hz+- og oppover.

hpf er høypass filter ja. kun høye frekvenser går gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er på god vei til å få mye krøll på stereoen din...

Morel høyttalerne dine SKAL kopples på de medfølgende delefiltrene!!!

Diskant skal på "tweeter"

Bass/mellomtone skal på "woofer".

Bruker du ikke delefilteret så låter det FYSJ!

Forsterkeren SKAL du bruke på høyttalerne i fremdørene!

Forsterkeren SKAL kopples på signalutgangen på spilleren din, merket "speakers back" eller "line out rear".

Er det noe mer du har problemer med så kan du ringe meg.

Du vet hvordan du finner meg.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, oki;) Skal se imorgen om jeg får satt morel høytallerne i frontdøren, og di som står der bak, er laget til for ekstra sett høytallere i fremdøren, men aldri brukt den slotten, så ikke sikker på størrelsen der;) Men skal sjekke imorgen når det er lyst=)

Ringer deg hvis det kommer noen problemer;) Ps: ikke sett deg på msn i det siste Pål\Morel

Lenke til kommentar
Del på andre sider