Gå til innhold

740 B23e motor i 240?

Ranger emnet


stig89

Anbefalte innlegg

Har en 740 GLE med B23E motor. Hadde lyst til å sette den motoren i min 240 med B230K motor.

 

Er det i det hele tatt mulig å ta motor fra 740 i en 240? Hva trenger jeg fra 740'n? Må jeg ha bensinpumpe, tankarmatur og lignende? Hvordan er det med el-nettet?

 

Hvordan er det å flytte over girkassa? sitter en 4 trinns med overdrive i 740 (M46?), og vanlig 4 trinns i min (M45?). hvordan blir dette med mellomaksling og girspak i 240? Har også en 240 med 5 trinns kasse (M47?) stående, er den kassa bedre å bruke på E-maskina?

 

Noe spesielt jeg burde tenke over som kan stikke kjepper i hjula for meg?

 

Takker for alle fornuftige svar! :)

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren passer perfekt over den.. plug and play.. Mulig du må ha bensinrør å tankarmatur fra 740. Det er jeg ikke sikker på. m46kassen har kort mellomaksel, mens m45 har lang. Bruk m45'en du. Tåler mest juling..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armatur osv fra 740 passer ikke, du må ha armatur til 240 og pumpebrakett til 240, hovedpumpa passer over derimot.

 

Noe mikkmakk med retur blir det nok, men slangeklemmer løser det.

 

ok, så jeg må skaffe meg tankarmatur fra en annen 240? kan ikke bruke den som sitter i 240'n fra før? Kan jeg bruke tankarmatur fra en bil med F-motor, eller må jeg ha fra en bil med E-motor..?

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som står i har ikke feste til pumpe og kabler osv, så du må skaffe fra en annen, ja.

 

Alle 240 med innsprøytning kan du ta armaturet fra.

Hovedpumpa _må_ være for E motor da F pumpene ikke gir nok suppe, så du får skaffe deg brakett til hovedpumpe for 240 og sette i 740 pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen blir de med fordelern da? å stig du hakke muligtvis takluke på den 740?:Dn m47 tåler ikke en dritt. 3 gear går med litt hardkjør. m45 å m46 er jo like bare at overdrive klompen er bak kassa.

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som står i har ikke feste til pumpe og kabler osv, så du må skaffe fra en annen, ja.

 

Alle 240 med innsprøytning kan du ta armaturet fra.

Hovedpumpa _må_ være for E motor da F pumpene ikke gir nok suppe, så du får skaffe deg brakett til hovedpumpe for 240 og sette i 740 pumpa.

 

ok, takker ;)

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om M47en er i god stand ser jeg ingen hinder ved å bruke denne b230E motoren har ikke nok moment uansett.. du må ha spakstell fra 240. Motoren i 740 har bakmontert fordeler.. du må bruke blokkmontert.. finn en B230A motor og ta tenningsanlegget og mellomaksling (fordeleraksling for noen) derifra. så kjøper du plugg for hullet som blir bak på toppen.. denne koster ca 20-30 kr på volvo.. bensin pumper ect er forklart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M46 girkasser er no dritt, unngå dem, de er gamle og nedslitte. Tror ikke du klarer å rase en M47 kasse med en E motor, så den hadde jeg brukt, 4-trins er bare irriterende å kjøre med i en bruksbil.

 

M46 er jo ei M45 med et ekstra hus bakpå med overdrive.... dessuten er det to modeller en som kom orginalt på 240 turbo modellene.. trur ikke de setter dritt kassene på turbomodellengrinchy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår