Gå til innhold

740 B23e motor i 240?

Ranger emnet

stig89

Anbefalte innlegg

om M47en er i god stand ser jeg ingen hinder ved å bruke denne b230E motoren har ikke nok moment uansett.. du må ha spakstell fra 240. Motoren i 740 har bakmontert fordeler.. du må bruke blokkmontert.. finn en B230A motor og ta tenningsanlegget og mellomaksling (fordeleraksling for noen) derifra. så kjøper du plugg for hullet som blir bak på toppen.. denne koster ca 20-30 kr på volvo.. bensin pumper ect er forklart...

Er snakk om en B23E maskin, fordelern sitter i blokka ;)

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kassa var ny så var den sikkert fin, men nå - etter snart 20år så er den kassa SØPPEL. lammellene og solenoid ventilen på disse kassene blir slitt, samme med den interne oljepumpa som sitter inni der oxo. Har hatt 3 sånne kasser opp gjennom åra og alle har vært skrot, den veier 50kg og tåler ikke stort mer røff behandling enn andre. Elektrisk overdrive er en utrangskjert oppfinnelse. Utvekslinga på 5-giret er så å si likt. Det er tungvidt å ha den jævla knappen, ledninger, relee og eletriske komponenter som ikke funker 100%. Er mye lettere med en vanlig manuell kasse slik som alle andre biler har. De er det ikke noe kødd med. Og hvis du har knekt en m47 på org motor så har det noe med sjåføren å gjøre.

Så mitt råd er å ligge unna denne driten, man vet aldri hvor bra den er før den er montert og testet, men man vet heller aldri når det går til hælvete. Skjer det noe rart i OD delen så er det stopp, og det er 10 ganger mer som kan gå til helvete i en m46 enn i en m47. Skal du ha litt power så setter du inn M90 eller getrag, også de er uten det jalla eletriske 5-giret.

Det er en grunn til at disse kassene forsvant, og det er at de ikke er like forutsigbare og politelige som vanlige kasser som kun består av tannhjul, ikke lammeler, oljepumpe, magnetiske brytere osv.......

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M46 er jo ei M45 med et ekstra hus bakpå med overdrive.... dessuten er det to modeller en som kom orginalt på 240 turbo modellene.. trur ikke de setter dritt kassene på turbomodellengrinchy

Jo, det gjorde de, M46 er søppel, som jeg har begrunnet i tidligere post, men M46 på turbo bilene tåler litt mer ja (ca 200)

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jalla 5 gear faktisk (ler).. hadde det i 245 funka utmerket. har det i 740in fungerer utmerket.. så hvis ikke noen driver å klår i filler kassen er dem gull.. spørs jo selvfølgelig åssen dem har blitt brukt gjennom tiden men det er jo en selvfølge at man må tenke på det. og stig er det luke eller ikke i bilen?

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jalla 5 gear faktisk (ler).. hadde det i 245 funka utmerket. har det i 740in fungerer utmerket.. så hvis ikke noen driver å klår i filler kassen er dem gull.. spørs jo selvfølgelig åssen dem har blitt brukt gjennom tiden men det er jo en selvfølge at man må tenke på det. og stig er det luke eller ikke i bilen?

er nok ikke det gitt :(

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 og ingen har funka, alt kommer jo ann på hvordan den er brukt og vedlikeholdt tidligere, men jeg kommer aldri til å kjøre med m46 en gang til. Holder meg til girkasser som består kun av tannhjul.

Da har vi hørt hva du mener, opptil flere ganger.. er ikke noe diskusjon om girkasser dette her, kan heller prøve å svare på de andre spørsmålene mine..? :knock:

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider