Gå til innhold

Sentrallås problem

Ranger emnet

Teigas

Anbefalte innlegg

Har et problem med sentrallåsen på min Polo 6n Color Concept. Får til å låse den med defa fjernkontrollen, men når jeg skal låse opp blinker , blinklysene som vanlig, slik at alarmen går av, men den låser ikke opp dørene. Måtte trykke ganske mangen ganger før jeg klarte å få den til å åpne igjen.

Så spørsmålene mine er, hva kan være gale? Er det selve pumpen som er røket?

Hvordan er det å komme til denne? Den ligger vel i bagasjerummet på tanklokk siden, men hva må bort for å komme til denne?

Har ikke testet å bytte batteri i defa fjernkontrollen, men skulle tro det var nok batteri, siden den vil låse, og skru av alarmen.

Dersom jeg må ha ny pumpe, noen som har noen ide om hva denne koster?

96 mod, Polo 6N, Colour Concept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamlegolfen min lå den ved baklyset på passasjersiden.. Koster rundt 1400 ny, men jeg kjøpte på ebay.co.uk og fikk den hit for et par hundre :)

Sjekk om den er full av vann, isåfall kan du prøve å tørke den inne i et par dager, og sette den i bilen igjen..

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa er lett å få ut, i Golfen min satt den med en stropp, også må du ta løs vakumslangen og strømledningen.

Regner med at elektrorens er noe du renser kretskortet inni vakumpumpa med.. Jeg brukte teknisk sprit, men min var nok ikke til å redde..

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du åpner bagasjerommet. Har du et lite rom på høgre side, rett forann baklyset. Der du kan ha litt småting, som sykeveske osv. Desom du bakom dette rommet ser en blå tynn slange som går ned over, har du funnet pumpen. Det går en blå vakum slange, og en strømkontakt innpå den.

Det greieste er enten å ta ut pumpen først, eller ta ut isoporen, som lager dette "rommet". En må slite litt for å få ut isoporen, men ikke så mye at den blir skadet :P Du ser rimlig fort pumpen, så da er det bare å koble fra vakum slangen, og kontakten. Elektro rens er et stoff som er laget for å rense elektronikk som feks har eiret, som mange av disse pumpene gjør, bruker det også til å rense kontakter. Jeg sprayet litt på selve kretskortet, der jeg så det var eiret, i kontakten , og på pumpen der enn puttet i kontakten.

Når du putter den i igjen, må du passe på at den ikke går mer enn den skal, altså at motoren stopper med en gang den har låst eller låst opp. Dersom det lekker i slanger etc, stopper ikke motoren, og da kan du brenne denne. Så greitt å koble til, for så bare høre at alt virker som det skal, før du evnt monterer helt.

Håper dette hjelper deg?

96 mod, Polo 6N, Colour Concept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo også ellers noe som er typisk i kaldt vær. Har hatt treghet i pumpene mine i vinter også. Det er jo slitasje som gjør det. Så en liten rens og smøring o.l. kan være godt :)

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Fikk en kamerat som er elektrikker til å måle kablene ut til døren, men før vi fikk satt i gang med det tok vi av dørpanelet og gikk over koblinger. Underveis testet vi, og uten at vi hadde funnet noen løse så begynte sentrallåsen å fungere som den skulle. Og har fungert siden. Dog solgte jeg bilen for en måned siden og kjøpte meg en Golf, så nå får det være nye eierens problem. Har informert om at den og låsen på bagasjeluken har trøblet, men at det nå er i orden, så samvittigheten er ren :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten bump.. lurer på om det er noen her i nærheten av vestfold med polo 6n og fungerende sentrallås.. og om man evt. kunne møtes og jeg kunne testet en pumpe man VISSTE funka.. sjekka på møller, og det kosta 2900 for en ny pumpe :p hadd vært kjekt å se om problemet løser seg med en skikkelig pumpe :)

'97 Polo Color Consept 1,6l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ikke i nærheten og har heller ikke sentrallås, men som jeg skrev lengre opp så fikk jeg tak i en fra ebay.co.uk til gamlegolfen for ca 250kr inkludert frakt til norge.. De fra golf/passat burde funke fint de og..

Prøvd noe elektrorens for å få bort irret?

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider