Gå til innhold

Strømanalfabet trenger "koblingsskjema"!:)

Ranger emnet

Magnalf

Anbefalte innlegg

Jeg får det visst aldri trøkt inn i hue.

Hadde noen giddi å lagd en tegning til meg eller noe om hvordan jeg brokobler 2 kanals forsterkeren min til min 2x12 basskasse (med en terminal eller hva det heter per element)i 2 Ohm?

Jeg har ikke fått forsterkeren enda så har ikke fått kikka på åssen koblingene ser ut, men er to kanaler med pluss og minus på begge kanalene regner jeg med?

Jeg gjør et forsøk:

Jeg går fra pluss på kanal 1 til pluss på første woofer, så fra minus på første woofer til pluss på andre woofer, så fra minus på andre woofer og til minus på kanal 1.....gjør det samme med kanal 2? Har jeg da brokoblet i 2 Ohm?

Haha har ikke peil på sånne koblinger og sånt for en femmer as! :):D Hadde vært kjekt om noen hadde giddi å forklart :)

Hvis det kanskje er til noe hjelp så er forsterkeren en Audison vRX 2.250 med disse specs`a i RMS

vrx2250tab_e.gif

Er altså den nederst til høyre der jeg vil oppnå, 1x840 2ohm ;)

Og kassa er en Proson med disse spec`sa:

12"x2 SUBWOOFER

50 OZ MAGNET

MAX POWER:800W

IMPEDANCE: 4 OHM

PAPER CONE FOAM EDGE

4-LAYERS VOICE COIL(AL): 2"

FREQ. RESP.: 30-300HZ

SPL: 90B/W/M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den forsterkeren du har er stbil brokoblet i 2 ohm. Da kan du gjerne paralellkoble dine to basser, da lander du på 2 ohm.

Det du gjør da er å koble alt som har plusstegn sammen, og alt som har minustegn sammen, og høyst sannsynlig er det tegnet av på forsterkeren hvor du skal koble + og - for å oppnå 'bridged mode'. Dette ser du meget enkelt når du får forsterkeren. skal se om jeg kan fine en side der det er bilde av høyttalerkoblinger...

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp?submitted=true&woofer_qty=2&woofer_imp=1

her har du en oversikt på de to måtene du kan koble høyttalerene dine sammen på¨en kanal. 2 ohm anbefales her om du skal ha nytte av lav impendans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider