Gå til innhold

Hva er de beste delene for en B23-motor?

Ranger emnet


wazzza

Anbefalte innlegg

Har av en eller annen grunn fått interessen for volvos 2.3 litere med turbo. Har lest diverse prosjekttråder med stor interesser der folk bygger opp motorene med råder, stempler, topper, blokker og gudvethva fra de forskjellige A, E, F osv... Jeg har enda ikke helt fått med meg hva som er "bra og hva som ikke er bra". Leste i en prioritert tråd her om hva de forskjellige bokstavene sto for. Det hjalp mye.

Kan noen forklare hva som egner seg best for motorbygging av de forskjellige delene og i hvilke biler/årsmodeller de stammer fra?

 

Hvis jeg har skjønt det riktig er en FK motor et bra utgangspunkt. Hvordan er disse å få tak i?

 

Sitert:

 

A = enkel forgasser (forsvant i 1986, etter dette finnes det ikke A- motorer)

K = 2 ports solex gasser (kun 87/noen 88 mod)

E = mekanisk K-jet innsprut (untatt B230ET som har borsh motronic sprut, og B23ET fra 740/760 som har Bosch LH-Jetronic )

F = Elektronisk borsh innsprut, standard f.o.m 89 gr. katalysator. 88mod har LH 2.2 og 89+ modellene har LH 2.4(standard f.o.m 89 gr. katalysator)

Mange motorer har en eksta bokstav bak de over, f.eks B230ET

 

T = turbo, vanligvis med 0,5\0,6 bar trykk.

K = turbo, men med lavt trykk, vanligvis 0,3bar

B = standard, men med 531 topp og VX\VX3 kam (940/740)

X = standard, men med 531 topp og VX\VX3 kam (240)

 

B og X motorene gir ca 20HK mer en vanlige standard motorer, finnes kun sammen med F motorer, altså FB og FX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalt så er:

 

Beste bunndeler: B21ET,B23ET,B230FK,B230FT

Beste topper er: 1000405 og 1000531 eller 16V topp

Beste turbo kam: A,VX3 eller K

Beste styrestys: Borsh LH2.4

 

Bruker du kun orgiale deler klarer du å komme opp mot 250-300HK i en motor. Største bremsen er motorstyringen som ikke klarer mer, så da må du ha datasprut. Blir sikkert en laaaaaaang diskusjon her med mange som har ditt og datt og snørr å førti tusen hester, så det er vanskelig å gi et svar folk er enig i, men du får se videre.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innmaten i en overhalt B23ET fikser glatt 300hk.. sitter smidd veiv, smidde råder og smidde stempler i disse orginalt. om man monterer en t3\t4 av noe slag på et 940 turbo grenrør og monterer progressiv bensintrykks regulator og 465ml dyser fra feks volvo s60r samt chip til motronicen burde det lukte 300flis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår