VeilSide Skrevet Mars 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2007 Jeg lurer litt på dette her. Jeg vet jo at det ikke er sånn 1-2-3 lego å turbokonvertere en motor men hva trengs egentlig og hva må gjøres og eventuelt hva bør gjøres utenom? Kan lite om dette her selv men ting som jeg kommer på i farten er at punkter jeg må tenke på er montering av turbo på manifoil, få orden på oljen og øke kompen på motoren. Siter "Camry Turbo" Why try to fit in when you where born to stand out? Sandnes & Stavanger Gatebilklubb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Supraguy- Skrevet Mars 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2007 Minske komp. ikke øke. ;) Spørs jo hvor mye du skal lade og hvilken motor. F.eks omega motoren min skal jeg lade rundt 0,7 bar. Da trengs det ikke å gjøres noe med innmaten da den tåler påkjenningene, kun bytte til større dyser, da får den ca 170-190hk (115hk org.) Grenrøret kan du sveise selv eller få noen kamerater til å sveise det for deg. Ta en titt på forskjellige grenrør på internett. :)¨ Skal du lade litt så bør du ha lav komp stempler, tykkere toppakning osv. Siter - Kadett C 20set 79' - Mercedes E300 86' Selges i deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Mars 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2007 Det er jo bare å søke litt så finner du sikkert svar på alt du lurer på.... Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Mars 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2007 Vel, det kommer jo som -Supraguy- sier helt an på hvilken effekt du er ute etter. Hvis du skal ha høy effekt, burde du bytte eksosventilene til natriumfylte ventiler, eller rustrie, for at dem ikke skal bli for varme. Kompresjonen må senkes, krafitigere råder, større dyser, (større lmm), oljetilførsel til turbo og retur, osv osv. Lista er lang, og det blir vanligvis dyrt hvis det skal gjøres skikkelig. En annen ting, å sveise i den originale manifolden er sjeldent bra, da de vanligvis er i støpegods.. Man skal være dyktig for å få sveisen bra/holdbar. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeilSide Skrevet Mars 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2007 _240_turbo : Jeg har søkt men fant ingen tråder (jeg gjor iallefall ikke) som traff "mitt tema". Jeg vet jo egentlig ikke helt hva jeg lurer på heller. Ting dukker jo opp etterhvert og en plass må jeg jo starte. Tenk så kjedelig forum om alle bare hadde søkt etterhvert og ikke diskutert noe da :P Jeg skal ikke lade allverden. Målet her er bare å få turbokonvertert min litt Datsun. Er tross alt bare snakk om en liten uskyldig 1,2 liter. Jeg kommer ikke til å sveise grenrøret selv men får andre til å ta dette for meg. Tenkte å begynne på dette i morgen og tenkte det kunne være litt greit å vite hva jeg egentlig skal gjøre. Stempel og toppakning skal nok kunne gå greit men jeg tenkte litt mere på om det er andre ting jeg må tenke på. Eller er det egentligt "lett" med ett par modifikasjoner? Hva med f.eks ventiler, toppen oljepumpe? Holder slikt standar eller vil jeg trenge å gjøre noe her? Hvordan er en "optimal" plassering av en turbo? Må jeg tenke noe på tenningen og forholdet luft/bensin? Siter "Camry Turbo" Why try to fit in when you where born to stand out? Sandnes & Stavanger Gatebilklubb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeilSide Skrevet Mars 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2007 Vel, det kommer jo som -Supraguy- sier helt an på hvilken effekt du er ute etter.Hvis du skal ha høy effekt, burde du bytte eksosventilene til natriumfylte ventiler, eller rustrie, for at dem ikke skal bli for varme. Kompresjonen må senkes, krafitigere råder, større dyser, (større lmm), oljetilførsel til turbo og retur, osv osv. Lista er lang, og det blir vanligvis dyrt hvis det skal gjøres skikkelig. En annen ting, å sveise i den originale manifolden er sjeldent bra, da de vanligvis er i støpegods.. Man skal være dyktig for å få sveisen bra/holdbar. Takker for svaret :) Målet her er i utgangspunktet bare å få gjort denne konverteringen. Vil kjøre det på lite ladetrykk bare for å se om det funker. Men selvfølgelig så regner jeg med å kjøre opp trykket til hele greia tar kvelden så har jeg en god unskyldning for å finne en bedre motor å sette i :P Siter "Camry Turbo" Why try to fit in when you where born to stand out? Sandnes & Stavanger Gatebilklubb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Supraguy- Skrevet Mars 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2007 Er noen som turbokonverter kadett c 1.2 motorene da. For vel ca 100hk. 1.2'en din er vel forgasser? Da trengs det vel en trykkforgasser. Leste at jbl på forumet skulle ta det fra renault 5 turbo. Siter - Kadett C 20set 79' - Mercedes E300 86' Selges i deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2007 Hva med f.eks ventiler, toppen oljepumpe? Holder slikt standar eller vil jeg trenge å gjøre noe her? Kommer helt an på hvor bra det originale er. Turboen krever også litt olje,så hvis pumpa er marginell som den er så må du enten modifisere trykkregulatoren eller skaffe en som flytter litt mer. Trykket kan være lavt pga store klaringer i i veiv/rådelagre også,så det er sunt å vite at alt inni mølla er friskt. Hvis ikke blir det fort kortlivet moro. Hvordan er en "optimal" plassering av en turbo? Må jeg tenke noe på tenningen og forholdet luft/bensin? Et eller annet sted som den kan: 1: henge vannrett +- noen grader. 2: Hvor den henger over oljenivået i motoren. 3: Som det er mulig å få litt lengde på rørene i manifolden. 4: Hvor det er plass til downpipe,innløpsrør/filter,etc... Ganske logisk. :) Under trykk må du nok flytte frem noe mer bensin ja... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet Mars 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2007 Offtopic: MEN, hvorfor bruke penger på trykkforgasser og turbo når så mange har putta større motorer i de her før? Datsun har jo litt av hver å velge i mellom. Så et lite kostnadsoverslag bør du ta å vurdere litt :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet Mars 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2007 Men er ikke datsun og nissan noe av det samme da? mener nissan har flere små motorer med masse krutt i... Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet Mars 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2007 Datsun blei jo kjøpt opp av Nissan. Og overtok bilproduseringa. Så Datsun = Nissan Her er noe som burde være av interesse ang datsun 1200: http://datsun1200.com/modules/news/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeilSide Skrevet Mars 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2007 Større motor kommer når ladetrykke sier at motoren må skrotes :p Siter "Camry Turbo" Why try to fit in when you where born to stand out? Sandnes & Stavanger Gatebilklubb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet Mars 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2007 Ikke for å lage skår i gleden, men... Er det ikke bedre å skippe ekstrakostnaden for midlertidig moro og gå rett på en litt større motor og så evt. turbokonvertere den så får du permanent moro? ;) Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Supraguy- Skrevet Mars 15, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2007 Så enig med mordach. Sparer en del tusen på det! Siter - Kadett C 20set 79' - Mercedes E300 86' Selges i deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeilSide Skrevet Mars 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2007 Jeg har tenkt å lære her ... penger er det siste jeg tenker på når jeg holder på med bil. Har jeg råd så har jeg råd, har jeg ikke så har ikke ... Er like morro å lage noe selv :) Siter "Camry Turbo" Why try to fit in when you where born to stand out? Sandnes & Stavanger Gatebilklubb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.