Gå til innhold

Hjelp. ang diff på A6 quattro

Ranger emnet

@6_quattro

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på om noen her inne viste hvordan man kan låse bakdiffen på min A6 quattro/96 mod. Det er desverre ingen manuel låsbar diff på den, noe jeg vil gjøre noe med:) Men jeg ønsker også en mulighet til å koble den av igjen uten større inngrep.

Takker på forhand takk!

(solgt) 1987 Audi 100 avant 2.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si meg sikker på dette, men jeg tror ikke A6 har diffsperre bak. Det ble værtfall silet ut fra 97 modellene med EDS.

Mulig din 96 modell har diffsperre, men denne er værtfall automatisk styrt. For å få det til å fungere med en knapp bør du kunne litt om elektronikk vil jeg tro :) Om det lar seg gjøre på en enkel måte vet jeg ikke. Nyere biler med Haldex kan værtfall omprogrameres på hvordan kraftfordelinga går foran/bak, så da bør det vel kunne gå ann å få lagd en styringsboks på når diffen din skal ta tak ved et knappetrykk.

Ailt va beir i gamle dagar ;)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at diffsperra eller diffbremsen som sitter på A6 bruker skivebremsene for å bremse opp hjulet som har størst hastighet.. og det er jo ikke kult vel?:P

Det blir liksom bestemorsperre for å komme seg opp en 15 graders bakke med nysnø på. Regner med du hadde planer om å bruke dette for å leke siden du spør. Du får jo bilen rundt læll, men sliter ikke sånt en del på klossene og lager varmgang?

Eller er jeg på bærtur? ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det sitter en torsen diff på den, men er ikke 100% sikker. jeg klarer å leke med den på viterføret men jeg sliter riktig nok lit med den vs jeg prøver i høyere fart. men får hope på noen som er ekspert på dette omerådet. men takker for svar.:thanks

(solgt) 1987 Audi 100 avant 2.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har TorSen (Haldex kom i '97 på A6) - men det ble byttet fra mekanisk sperre bak til EDS fra '95 tipper jeg - på grunn av at mekanisk sperre bak ikke gir mulighet for ABS når den er innkoblet, det gjør derimot EDS som så og si bruker ABS systemet i disserentsialen når den kjenner hastighetsforskjeller. Det ble og lettere å bruke en bakdiff som da bruker ABS systemet for å rette på hastighetsforskjellene på bakdekka.

Min bil er lett som en fisk å få rundt på vinteren selv uten sperre, det samme med en A4 jeg har kjørt med Haldex. Så skjønner ikke helt hvorfor da. Ser jo flere S6'er som også får dratt bilen rundt i høyere hastigheter - men vet ikke om den benytter seg av samme difftype som A6 - den har værtfall automatisk styrt diff den også.

Sikkert noen andre som har gode svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A6 og A4 har aldri hatt haldex, og får det forhåpentligvis aldri heller! :D

Audi 100 og S4 har torsen mellomdiff, med åpne differ foran og bak. Derimot er den bakre diffen mekanisk låsbar (under 25kmt). Disse bilene har "Diff"-bryteren i midtkonsollen.

Når C4'en fikk en oppgraderingen, gikk de også over til å kalle disse bilene A6 og S6. Torsen-diffen er beholdt, samt de åpne diffene. MEN den bakre mista sperre-funksjonen. Derimot gjorde EDL/EDS sitt inntog, og man fikk nå en slags sperre både foran og bak.

EDL innebærer at bilen bruker ABS-sensorene for å overvåke hastigheten på samtlige hjul. Når ett hjul på en aksling går 1/8 fortere enn det mostående slår EDL inn, og går på med brems på det hjulet som går fortest (spinner). Dette resulterer i at det blir såppas tungt å drive hjulet at den åpne diffen overfører kraften til det andre. Skulle ikke tro at brems er det som funker best ved fremdrift, men det fungerer overraskende bra synes jeg hvertfall! Dette kalles altså EDL (Electronic Differential Lock)

Hvis du skal ha god gammel låsbar diff på disse bilene, er du nødt til å bytte hele saken. Fra 100 eller S4. Usikker på om det passer fra 80, S2 etc men det kan hende. Er også litt usikker på hvordan ABS og EDL oppfører seg med tanke på diff-bytte, men veit at det er gjort før, på blandt annet A4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte poste tre ganger før det skjedde noe.. Og da kom plutselig alle på en gang :D

Alle Audier (og Vw'er forøvrig inntil nylig) med tverrstilt motor bruker haldexdiff ved bakaksel. Dvs som du sier, TT, A3 og S3. Resten bruker torsen som henger rett bak girkassa :)

A4 og A6 er det ikke noe problem å leke seg med, men kan være noe ugunstig med lite effekt. Det er det jo uansett med 4x4 ;)

Fadern hadde 96 A6 2.6Q før, og den hadde ikke noe i mot og ta noen runder på snøen den :)

A4'en er en del bedre balansert enn 80/90 og vesentlig bedre å leke med synes jeg, i forhold til 80/90 UTEN sperre aktivert. Da jeg aldri modifiserte sperra i min bil, skal jeg ikke uttale meg om hvordan det funker med sperra innkoblet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider