Gå til innhold

Automatiske frihjulsnav, noen erfaringer?

Ranger emnet


jfhojem

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøp en Opel Campo pickup (nok bedre kjent som Isuzu) 4x4. På denne bilen er det et slags autohub system på frihjulsnavene. Noe som skal gjøre det unødvendig å gå ut av bilen for å skru på navene. Har en mistanke om at dette navet ikke fungere som det skal på det ene fremhulet da det til tider bare kommer en stygg lyd fra det og det er ellers lite bevegelse å spore. Men tidvis fungere det som det skal.

 

Har selv lite erfaring med denne type frihjulsnav. Noen som kjenenr til det? Bør jeg bytte navet eller er det noe triks i forbindelse med innkobling? Hvis jeg bytter bør jeg i så fall bytte til manuelle frihjulsnav? Noen råd! Har registrert at det ikke er så mange biler med slike nav, lurer på om det kan være en grunn til det.

 

Johs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt på offroad.no, der finner du mye info, både om bilen og navene.

 

Kjører du mye offroad annbefales manuelle nav, og går de automatiske navene istykker, kan det være vell så rimelig å bytte til manuelle.

 

Det er ikke unormalt at disse navene lager "stygge" lyder.

Åpne de, og smør de opp skikkelig.

 

Har autohubs på min Pajero, de fungerer perfekt. kjekt å slippe å gå ut hver gang man vil ha litt ekstra grep :D

 

på offroad.no finner du masse info.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Isuzu varebil en gang, og den hadde automatiske frihjulsnav. Veldig enkelt å bruke egentlig. Når man skiftet fra 2wd til 4wd, låste navene seg når man kjørte framover, og de var låst så lenge man kjørte framover. Når du rygget, så hørte man litt "knaking" fra framhjulene, og da var navene åpne igjen. Kjørte man framover, låste de seg igjen. Når man skifter fra 4wd til 2wd, bør man rygge 2-3 meter for å løse opp navene. Når jeg hadde den i 4wd-lav, var navene låst i revers også. Syntes systemet virket godt nok jeg i allefall. Men man bør huske på at så lenge den står i 4wd og navene er låst, så sliter dette mer på både drivverk og hjul enn hvis du kjører med 2wd, og den bruker mer drivstoff.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Isuzu varebil en gang, og den hadde automatiske frihjulsnav. Veldig enkelt å bruke egentlig. Når man skiftet fra 2wd til 4wd, låste navene seg når man kjørte framover, og de var låst så lenge man kjørte framover. Når du rygget, så hørte man litt "knaking" fra framhjulene, og da var navene åpne igjen. Kjørte man framover, låste de seg igjen. Når man skifter fra 4wd til 2wd, bør man rygge 2-3 meter for å løse opp navene. Når jeg hadde den i 4wd-lav, var navene låst i revers også. Syntes systemet virket godt nok jeg i allefall. Men man bør huske på at så lenge den står i 4wd og navene er låst, så sliter dette mer på både drivverk og hjul enn hvis du kjører med 2wd, og den bruker mer drivstoff.

 

Takk, det er nok dette som er problemet. Fikk ikke firhjulsdrift da jeg rygget med høygir. Funket med lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår